Annons:
Etikettfoder
Läst 1033 ggr
Pennyb
9/29/19, 9:54 AM

Hur mycket hö?

Hej! Jag undrar om en Irish Cob, väger ca 450kg, rids 5-6 dagar i veckan, ca 50 min per pass, ingen tävlingshäst, sto, 9år:) Tror ni att den hästen skulle kunna äta: 4kg på morgonen, 3kg eftermiddag och 4kg på kvällen? Alltså hö. Sammanlagt blir det 11kg hö per dag, tycker ni att det e bra?😅💕 Tack på förhand!

Annons:
91Marran
9/29/19, 11:59 AM
#1

Vad är värdena på fodret?

Mvh
Mig

powerade
9/29/19, 8:02 PM
#2

Värden och torrsubstans är rätt viktigt.

Vrilen
9/29/19, 10:37 PM
#3

Tycker det låter som lite för mycket. Men som #1 och #2 säger beror mycket på höets värde

Lona
10/1/19, 12:07 AM
#4

Det beror ju även på hur mycket gräs det är i hagarna. Såhär års är det många som växlar från sommarbete till obetade vinterhagar. Det finns inte så mycket näring i det gräset, däremot kan man dra ner på höet förutsatt att hästen ändå täcker sitt näringsbehov.
Finns inget gräs/bete så måste man se till att hästen får tillräckligt med torrsubstans av grovfoder via hö eller halm, förutom att näringsbehoven naturligtvis ska vara uppfyllda.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
10/1/19, 11:02 AM
#5

#4: Fast nyligen gjorda undersökningar har visat att det finns bra tryck i gräset hela året.

Se exempelvis här: https://hastsverige.se/hastens-miljo/bete-betesvard-ogras-2/hasten-pa-bete-aret-runt/

TS: Förutom analysen, som andra nämnt, beror mycket på den individuella hästen också. Precis som människor kan en del äta hur mycket som helst utan att lägga på sig, medan andra blir tjocka av att gå förbi foderkammaren.

Lona
10/1/19, 11:17 AM
#6

#5, Hoppla! Ja, där ser man, föreläsningen förra året var visst lite gammal… 😬 OT men det är rätt fascinerande hur rön kan förändras snabbt, från saker som man "alltid vetat" till något tvärtemot. Undrar vilka av våra idag "självklara" uppfattningar som är totalt annan syn på om 5 - 10 år? 🤔 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maleficum
10/1/19, 12:37 PM
#7

#5 Vad jag förstod det som så måste betet betas mer eller mindre kontinuerligt för att få ökat värde så har man speciella "vinterhagar" som inte betas under övrig tid på året så är troligen näringen inte så optimal som den kan vara.

#6 Är nog en hel del som kommer ha ändrats om 10 år, speciellt när man hittar bättre och bättre tekniker för att vetenskapligt testa och undersöka saker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pennyb
10/1/19, 7:55 PM
#8

#1 #2 #4 Så det är alltså viktigt att ta reda på värdena?😊Så alltså, om hösilaget innehåller för lite energi, kan det då vara bra att komplimentera med kraft foder som ger extra energi? Är lite nybörjare så förklara gärna med enkla ord osv🤩

powerade
10/1/19, 11:15 PM
#9

#8 är väldigt bra att analysera för det första energi, protein och mineralinnehåll samt att man ska kunna veta på ett ca hur mycket du ska ge hästen för att täcka alla delar och för eventuella tillskott och vilka tillskott. Litegrann samma som för oss. Vi äter ju varierad mat tillskillnad från hästen men behöver ändå ha ett dags innehåll med en mängd saker för att må bra och inte bli sjuka.

Lona
10/2/19, 12:30 AM
#10

TS, nu har jag inte någon uppdaterad länk men det finns färdiga "uträknare" på nätet där du fyller i vilken typ av häst du har, om den är lättfödd/svårfödd, ålder, hur mycket den tränas och så vidare.
Där fyller du även i resultatet från höanalysen (se bara till att få rätt enhet!) så räknar den ut hur mycket hästen får i sig vid en viss mängd hö och vad du behöver komplettera med. Superenkelt! Numera finns det rimligtvis appar för det där, det var ett tag sedan jag räknade.
Observera att man måste vara noga med hur hög torrsubstansen är, i 1 kg hösilage är det betydligt mer vatten än i 1 kg hö. För att hästen ska få samma näringsmängd måste man alltså ge mer av ett grovfoder som innehåller mycket vätska.

Det lite knepiga kan väl vara att hitta precis rätt kraftfoder/mineraler/andra tillskott som har rätt sammansättning för dina behov men där brukar de kunna hjälpa till i foderaffären (om du går till en med kunnigt folk).

För de flesta hästar är det en fördel att kunna ge stor grovfodergiva (hö, hösilage, halm) och bara "toppa" med ett kraftfoder. Mycket tuggtid är bra för både hästens mage och hur den mår för övrigt. Det hjälper den också att hålla värmen, förutom näringen så ger själva "förbränningen" extra värme.
Grovfodret skall givetvis alltid vara fräscht osv, men för lättfödda hästar kan det faktiskt vara bra med ett hö som har lite "sämre" värden och inte har så högt näringsinnehåll. Man kan då ge mer utan att hästen blir fet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pennyb
10/2/19, 9:29 PM
#11

#10 Tack så jättemycket för hjälpen🙏🏻

Herveaux
10/3/19, 4:37 AM
#12

#10 Här är en länk till uträknaren vi använder i stallet för att skriva foderstater:
http://apps.novasoft.se/webfoder2/ (HästSverige.se)

Precis så har vi det i stallet, vi tar hö från två olika vallar som har lite olika värden, så vi har en laddning med hö som passar bra till mer svårfödda hästar och en laddning med lite 'magrare' hö till dom som lätt lägger på sig, så dom kan få en lite större giva hö. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
10/3/19, 8:23 AM
#13

#12, Tack för länken! Jag gillar att sitta och pilla med sånt där trots att jag inte har egen häst längre. (Och eftersom de andra i stallet inte är så förtjusta i det så tja, Lona blir foderräknare.😉) Vi har ju dessutom nästan bara islänningar så det är till stor del likartade behov hos allihop. Ja, i år kan man vara lite mer kräsen med höet, förra säsongen fick man vara glad om man fick tag på något i ok hygienisk kvalité öht… 🙁 Undrar hur mycket mer kraftfoder och supplement som såldes än ett vanligt år? 🤔


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: