Annons:
Etikettridning
Läst 969 ggr
Demeter
2019-09-16 11:31

När började ni rida?

Vid vilken ålder började ni rida? Själv var jag tretton år gammal! 🙂

Annons:
Cecilia.S
2019-09-16 12:10
#1

Runt 7 tror jag, så det var 12 år sedan… Tiden går så fort! 😮

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

KPD
2019-09-16 13:03
#2

Alldeles försent! Jag var nog 23 -24 år, när jag började ta ridlektioner.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Demeter
2019-09-16 13:14
#3

#2 Det är aldrig försent 😉

Dödsrelikerna
2019-09-16 13:25
#4

När jag var 5 tror jag. #2 bättre sent än aldrig

Lona
2019-09-16 13:48
#5

Farfar hade häst när jag var liten så jag red väl med honom ibland men jag började på ridskola när jag var fyra och ett halvt, ungefär.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2019-09-16 15:03
#6

Börja på ridskola när jag var typ 9-10 och ridit sen dess utan paus (25+ år).

#2 Aldrig försent att börja! Min pappa var ofta med mig på turridningar (och med och hjälpte till i stallet när jag hade ridning) men börja själv inte rida "på riktigt" förrän han gick i förtidspension (ca 15 år sen) då han gick intensivkurs för vuxna nybörjare och har sedan dess ridit på ridskola :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Amephyst
2019-09-16 16:32
#7

Jag började året jag fyllde 12. Sedan tog jag en paus när ridskolan lade ner, och jag hittade tillbaka till ridningen efter många om och men när jag var runt 22. Det var först då jag egentligen fastnade för hästarna, innan det var kul att rida, men nu betyder hästarna så mycket mer 😊

Winstona
2019-09-16 18:48
#8

Jag började rida när jag var sju på en 4Hgård men för att få börja rida där så gick jag en termins ”hästförberedande kurs” där man lärde sig allt övrigt😊

isabellebju
2019-09-16 20:53
#9

Runt 7

Lona
2019-09-16 21:49
#10

#8, Det känns som ett bra upplägg men det kanske är specifikt för 4H-gårdar? Jag har aldrig hört om någon ridskola som gör på det viset, däremot gjorde vi så när jag jobbade på 4H.
Undrar om folk väljer ett annat ställe om de måste gå en förberedande kurs först?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2019-09-17 00:01
#11

#10 Där jag börja rida var man tvungen att gå en termin "skötarkurs" innan och pga så lång kö gick jag och kompisen den två gånger innan vi fick plats i en ridgrupp. Sen var de första terminerna alltid upplagda att man hade 30 minuter ridning och därefter 30 teori. Så en gång i tiden kunde jag alla sadelns och tränsets delar och alla delar på hästen, färger och tecken och borstning och allt man nu kunde lära sig (det mesta sitter fortfarande kvar förutom sadelns delar som nog ligger för begravt nån stans i hjärnan för att vilja komma fram när jag behöver det).

Vet dock inte om de har kvar det upplägget på den ridskolan numera då det var så många år sen jag red där (trivdes inte alls på den då den kändes väldigt snobbig, var dålig stämning och gilla inte sättet de behandla hästarna på).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2019-09-17 07:47
#12

#11, Jag insåg precis att jag faktiskt inte har en aning om hur det går till på ridskolor numera, det är mer än 20 år sedan jag red där. 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2019-09-17 12:49
#13

#12 Tror det skiljer massor också mellan ridskolorna och har nog ändrats med tiden också (var ju mer än 20 år sedan jag red på första ridskolan jag börja på också).

Där jag rider nu har min kompis barn precis fått plats i en ridgrupp (innan en viss ålder har de ledlektioner man kan gå på och de brukar anordna korta teorikurser man kan gå på om man vill). Där börjar de tydligen med teori de typ två första tillfällena för terminen, sen lite ridning några gånger och några gånger under terminens gång är det teori istället för ridning.

Men mycket har ju som sagt ändrats med tiden, när jag var yngre så var det ju i princip alltid kö på att få bli skötare på någon häst i stallet medans numera så är det svårt för dem att ens få ihop skötare till alla hästar…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Ulvelin007
2019-09-17 21:31
#14

När jag va 8/9 satt jag på en häst för första gången

Travis D
2019-09-18 08:14
#15

Jag satt på en häst första gången som 1 åring och har ridit sen dess, vid 6 års ålder tog jag min första galopp påq ridskola och vid 10 år bytte jag till en annan ridskola med större hästar så ridit aktivt sedan jag var typ 5 men red liksom bra vid 12 års ålder men innan dess har jag ju åkt häst 😅

Bjallstal
2019-09-18 14:31
#16

Fick första ponnyn när jag var tre år

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

KPD
2019-09-18 22:47
#17

#3, #4, #6 Visst är det så, att det i en mening aldrig är försent, men jag tror, att man får mycket till skänks, om man börjar rida som barn.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Shia1
2019-09-20 23:14
#18

Om man bortser från alla prova på mamma/pappa drog runt oss på😅(mamma ville absolut inte vi skulle spela fotboll eller så😅😂) Började på ridskola och travskolan när jag var 6 år, tog licens i trav som 9-10 åring å tävlade ponnytrav m min sköthäst på travskolan 9-12 år. Där hoppa jag över t storhäst i trav stall å börja rida mkt där, red ett tag på två ridskolor. För att sen börja rida privathäst träningar varje tisdag m min passhäst, för att sen sluta på ridskolan nu i höst och vara hästägare och rida veckoträningarna en gång i veckan å övrigt tränar vi på😂 På ridskolan jag red på(å tränar nu) tycker jag upplägget ibörjan var ganska bra(men blivit mycket bättre nu dessutom m fler ponnyer osv) Minns inte så mycket men vi hade ridning halva tiden å teori andra halvan dp vi var stora grupper innan man började rida 40 min å ta hand om hästen själv innan/efter för att sen rida 50 min när man kommit längre. På travskolan var det alltid 2 h, 30min-1 h teori å 1 h körning. Varje gång vilket jag tyckte var väldigt bra! Där var det även brist på skötare så fick bli skötare tidigt tack vare syrran😅 Sen jag fyllde 9 hade vi stalljour(borsta, släppa ut, mocka, fodra, alla travskolan 7-8 höstar() varje-varannan helg +1 vardag/veckam😂 sen vid 11-12 år hade vi dessutom travtränaren stall varje söndag😂😁 Lärt mig mycket därifrån! Belöningsrna fick man under simmarna p loven då man fick köra som man ville på den tiden, å skolveckor 2-3 ggr(nu är de så mkt folk på travskolan de delar på hästarna samt måst betala för att tävla dem…. Blivit sämre där sista tiden) Vi fick fara runt och tävla m ponnterna(var 2-3 tävlingsålder på ponnyer a, (syrran russ jag shettis) och fick samma möjligheter som e med egna ponnysar, enda var att vi ej kunde träna dem alltid som vi ville+de tävlat mkt-mkt prispengar-mycket tillägg, tros att man själv var kika nybörjare som ens kompisar m lika snabba hästar fick dem starta 300-400 m före en😁😂 fördel-lärde sig strunta i resultat å fokusera på hästens presentation. Nackdel-lätt att. Bli avundsjuk när andra hade 3-4 snabba bra stammade shettiaar att tävla med och kunde köra upp till 6-8 lopp/dag medan man själv 1-2 lopp. Menmen😅 glad för den där tiden nu! Faktiskt glad det är först nu jag har egen häst. För har fått lärt känna många olika hästar tack vare det. Och även blivit säker på att min häst är den jag vill haz😂(efter att ha skött å ridit å kört den sen den tog sin första hov uppe i Norrland 3 år tidigare)

Shia1
2019-09-20 23:18
#19

Tänk ändå… Att man började på ridskola för länge sen och inte kunde någonting… Nu bor man på hästgård 10 år senare.. 7 hästar på gården, stall, lägdor, egen häst, hästar så mkt man kan vilja pyssla med, kunna rida ut m sin bästa kompis som bor 5-6 hus bort, (var även m i ungdomssektionen två år å lärde känna mkt småbarn då😁 tänk vad alla dem gör om 10 år…)

91Marran
2019-09-29 12:11
#20

Jag började rida när jag var sju. Nu är det för dyrt. 200:- Per gång. Det är värt pengarna, men när man inte har jobb så blir det för dyrt. Har ingen hjälm längre då jag föll av med den förra och slog i huvudet. Har inte hittat en hjälm som jag vill ha ännu, så det lär dröja innan jag skaffar en.

Mvh
Mig

Annons:
Kex!
2019-10-11 08:59
#21

Jag började rida när jag var runt 3-4 år på ridskola och har ridit på ridskola sen dess. Är 16 nu så det blir ungefär 12 - 12,5 år. Bytte ridskola runt 2016-2017 och rider numera storhäst på min nya ridskola där jag även jobbar samt är skötare 😃

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

majper33
2019-10-15 20:25
#22

Jag började när jag var runt 8-9 års åldern :)

Upp till toppen
Annons: