Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 656 ggr
GottisEtna
2019-09-10 14:51

Jag kan inte rida ut själv!

Jag har ridit en äldre d-ponny nu i några år, både på en gård där hon bott större delen av sitt liv men även på den gård hon nu ska bo på efter att hon blivit såld. Hon är hu go som helst (dock beter hon sig som ett klassiskt sto ibland) men kan inte rida ut själv, åtminstone inte med mig. Mina medryttare säger att de kan gå ut med henne men med mig går det antingen jättelångsamt för att hon är slö eller så går det jättelångsamt för att hon är på helspänn. Själv har jag haft lite dåliga upplevelser med uteritter och vill gärna komma över det, men jag försöker att inte visa det för henne. När hon är på helspänn är jag rädd för att "bli arg" på henne och bli för bestämd för det känns som om jag ger henne en skänkel så kommer hon skena hem med mig och det vill jag inte heller. Jag har provat att gå bredvid och det går bra men så fort jag sitter upp så hoppar hon till för det minsta och står och flämtar (hon hoppar och flämtar även när jag är på marken). Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill att hon ska kunna tycka det är roligt att rida ut och att jag ska känna mig trygg (plus, hon börjar bli äldre så hon kan inte göra så mycket tungt arbete längre så för att hon ska må bra och inte få så ensidigt arbete så vill jag att hon ska kunna skritta ut i naturen)

Hjälp!

Annons:
Cecilia.S
2019-09-11 17:37
#1

Hur är hon när du rider ut tillsammans med någon annan?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: