Annons:
Etiketterboktipsfilmtips
Läst 877 ggr
Herveaux
8/29/19, 10:38 PM

Lära sig tömköra

Min chef har låtit mig börja tömköra två st hästar i stallet där jag jobbar. 
Hästarna har blivit tömkörda i många år och jag har inte suttit i en sadel på över 20år, däremot har jag fått longera i ca 1,5 år.
Jag tycker hästträning är väldigt intressant och vill lära mig mer så det är roligt att få växla upp från longeringen. 

Chefen gav mig en snabbkurs i grunderna och säkerheten runt tömkörning så nu är det bara att nöta på och lära sig att bemästra tömmarna. 😈
Vi gör inget avancerat utan det är bara start, stopp, höger, vänster, gå på volt och rakt spår i skritt och trav. Inte så bara för den här gröngölingen dock…

Det som jag tycker är absolut svåraste, och av vad jag har hört och läst mig till är det likadant för många andra, att få in snitsen på tömfattningen. 
Så ska det ju med en pisk i alltihopa också.
Någon som har en extra arm att donera?🤪

Chefen vill att jag håller både piskan och de extra tömlooparna i ytterhanden, vilket min stackars tass tycker blir för mycket och efter ett tag känns det som att man håller på och får kramp. 
Sen ska jag hålla tömmarna så som jag lärde mig att hålla tyglarna i ridning vilket känns upp-och-ner konstigt nog medans vanlig tvåhandsfattning från körning känns mer naturligt och följsamt. 

Hur håller ni i alla pinalerna när ni tömkör (med pisk)? 
Dela gärna med er med små tips eller bara ett par uppmuntrande ord. 😞


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Shia1
9/1/19, 10:01 AM
#1

Förstår känslan fullt ut😂😂 Men nöt nöt och nöt å lyssna på din chefs råd😂 försökte lära mig tömköra i våras m min häst(passhäst dåł och var ett jäkla jobb att få till det men gick ibland! Insåg att man faktiskt kan jobba hästen ganska bra från marken, heh, dock ville allt trassla ihop sig å spöet å allt. Tur jag hade en snäll häst kan jag säga…. 😂

Herveaux
9/1/19, 10:30 AM
#2

#1 Efter varje pass vill jag ge hästis ett knippe morötter för att dom är så snälla och toleranta med mig. 😇

Den ena är lite latare lagd så där är det inga problem med ett par "Vänta-jag-måste-trassla-ut-allt!"-pauser och hon går ibland och sneglar bakåt som för att kolla att jag inte har gått vilse där bakom. 
Den andra är det mer driv i vilket jag tycker är enklare så man får mer styrfart men man får jobba lite mer för att hitta bromsen. 😂

Överlag går det helt klart bättre och bättre. Yes!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
9/1/19, 12:02 PM
#3

De gånger jag fått testa tömköra (några gånger på ridskola och flest gånger när jag hjälpte till en sommar på stuteri) så hade jag inget spö så behövde bara hålla koll på tömmarna!

Gick ju lättast när jag tömkört dem som redan var bra på det (gick det även att göra skänkelvikning och sånt), lite mer knöligt med en häst som aldrig gjort det innan men då hjälptes vi åt så en gick vid hästens huvud tills han fatta vad det innebar att bli tömkörd :)

Önskar jag hade mer möjlighet att få träna tömkörning än vad man får på ridskola, är ju så nyttigt att kunna (speciellt om man nån gång i framtiden faktiskt lyckas skaffa sig en egen häst).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: