Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1084 ggr
Sandra0202
2019-08-28 20:54

SKAVSÅR AV SADELGJORD

Tipsa om bra salvor!! Min häst får skavsår vid armhålan av sadelgjorden! Skall köpa sadelgjordstunnel.

Annons:
Kyllan56
2019-08-28 23:33
#1

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Lona
2019-08-29 00:04
#2

Vegebom är en supersalva mot i princip allt - skav, mugg och andra småsår, insektsbett, eksem… Funkar till det mesta!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sandra0202
2019-08-29 22:49
#3

#1 Som sagt vi skall köpa sadelgjordtunnel! Tack för tipset. ☺️ #2 Ska kika på direkten!!

Shia1
2019-09-01 09:58
#4

Aloe heal Aloevera Hästsalva (en svart burk? Kanske är gammal?) Silversalva (annars utmärkt t karleder om de är torra) Men använde Hästsalva när min häst hade skavsår vid armhålan osv. Vi har grymt mkt olika burkar i stallet med allt möjligt😂 från när tränaren hade en häst butik. Så är bara att leta fram ngt som funkar. För finns ofta 5-6 burkar av allt.

Caf_Roy
2019-09-03 01:24
#5

Microsid. Den har i studier (på häst) visats påakynda läkning och hämma bakterietillväxt. Men den irriterar huden lite (inte så att hästen märker det, men den funkar antagligen genom att irritera en liten aning så kroppen lägger mer resurser på det området och då läker det fortare) så om du har den ska du nog inte ha något emot som skaver innan det är utläkt. I samma studie hade de även två kontrollgrupper, en utan salva och en med vanlig fet salva, och där var läkningstiden densamma mellan dom två men bakterietillväxten mycket högre med vanlig fet salva. Så kleta inte bara på något bara för att, då är det bättre att låta det vara. Se om någon annan i stallet har en lagom lång sadelgjord med lite annan form som inte ligger mot såret du kan låna tills det läkt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: