Annons:
Etikettridning
Läst 1055 ggr
Linnea0001
2019-08-17 21:09

Börjat på ridskola (har en fråga)

Min fråga är längst ner om ni inte orkar läsa om hur min dag i stallet var ;) Hej! Idag var jag på min första ridlektion. Jag är som jag är och har försökt lära mig allt innan jag börjar på ridskola. Gud vad nervös jag var när jag åkte till stallet (en av mina största rädslor är att misslyckas). När jag kom in i stallet kändes det verkligen inte som om jag passa in och att jag tagit fel beslut. Alla stod där med sina snygga ridhjälmar och ridskor och kollade på mig. Jag hade ett par stövlar från rusta (leta i massa butiker efter ett par stövlar som passa med allt var för litet förutom ett par på rusta som var något för stora). Men dem fick det bli. Men så fort jag närma dem så började alla prata med mig och vi blev snabbt vänner på mindre än 10 min. Jag har i 4 veckor varje dag gått in på deras hemsida och kollat på deras hästar och jag fastna direkt för Luna. En svart stor häst. Och vilken tur så fick jag henne också. Fick även reda på att det är dem hästen jag kommer fortsätta rida alla lektioner. Eftersom jag läst på visste jag hur jag skulle tränsa och kratsa hovarna. Även borsta och sadla. Så jag gjorde allt det själv medans dem andra fick hjälp. När alla är klara ledde vi ut hästarna till stallet. Jag satt upp på Luna utan problem (Luna är stallets största häst) och tog ett tag om tyglarna. Jag visste även hur jag skulle hålla dem. Alla förutom jag hade tydligen ridit innan men jag våga inte berätta att jag aldrig ridit. Hästen till vänster tog täten och jag kom efter. Lucas som var framföd var väldigt långsamt och Luna hade väldigt bortom fram men jag lyckades sakta ner henne emellanåt. Jag fick tips om hur jag skulle ha foten i stigbygeln. Efter ett tag säger hon till oss att driva upp i trav. Gud vad nervös jag blir. Men jag gör som hon säger och driver upp i trav. Ser hur personen framför mig strutsar runt som en stuttsboll och jag var inte mycket bättre. Nu till min fråga, jag fick aldrig något råd om hur jag skulle göra för att det inte skulle kännas som om att jag håller på att ramla av hästen. Så jag tänker att jag frågar er om ni har några tips? Ni får gärna informera mig om andra bra saker att kunna också. Tack!

Annons:
tiger tok
2019-08-17 22:10
#1

Trav är en väldigt studsig gångart. Läs på om hur man rider lätt, så ska du se att det löser sig, du kan ju fråga ridläraren också. Simpelt förklarat går det ut på att du sätter dig och ställer dig varannat steg som hästen tar. Kul att du fick en bra upplevelse!

Lona
2019-08-17 22:31
#2

Jag är impad! Att tränsa själv utan att någon visar - wow!
Om du visste hur många som strular med både tränset och grimman, oavsett om de läst på eller inte.
Att dessutom sitta upp själv är heller inte så lätt innan man fått in tekniken, det här har du gjort bra! 👍

Jag tycker att det låter som att du klarade dig jättefint och trav är väldigt skumpigt innan man hittar den rätta takten (och kan vara skumpigt sen med, för den delen). Det bästa är förstås om du kan få råd av din ridinstruktör, men ett par knep är att antingen hålla ett tag i manen (men ryck inte i den) eller att helt enkelt ta ena handen i framvalvet på sadeln (delen som är längst upp, längst fram på sadeln) och liksom mjukt dra dig ner i sadeln.
Tänk på att försöka slappna av och gunga med hästen, inte sitta stel och studsa uppepå. Försök också att trampa ner hälarna så får du en bättre balans.
Det känns lätt som att man håller på att trilla av trots att man sitter rätt stadigt, i början kan det tom kännas som att man håller på att trilla av i skritt.
(Jag lyckades trilla av hästen när den stod still på medellinjen en gång, min mamma höll på att skratta ihjäl sig uppe på läktaren när hon såg att jag inte hade slagit mig.😃)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Linnea0001
2019-08-18 09:00
#3

#1 tack så mycket för tipset. Ja jag tyckte verkligen att det var superkul och något jag helt klart ska fortsätta med. #2 tack för allt beröm! Är stolt själv faktist. Tack så mycket för alla tips. Ska verkligen ta hjälp av dem.

Shia1
2019-08-22 23:09
#4

Tips, som jag märkte funkade när jag skulle lära en i 27 års åldern att rida inför ett bröllop😂 På tre gånger lärde han sig rida lätt i trav på volt å rakt spår å övergångar. Iaf, öva på att rida lätt i skritt! Låt konstigt men när han fick pröva det så förstod han nästan direkt hur det skulle kännas å traven gick då mkt bättre😅

Stallmima
2019-09-13 19:56
#5

Lyssna på hur hästen travar, de går i 2 takt 1 2 1 2 1 2  sen kan du öva att "rida lätt" på en stol etc . Titta gärna på andra lektioner och räkna i takt…

Upp till toppen
Annons: