Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 915 ggr
[Kotten123]
8/15/19, 6:11 PM

Ofräsch, hjälp

Min häst känns ofräsch. I tisdags reds han av annan ryttare. (Ingen nybörjare, men jobbade honom inte utan lät honom ”bara gå”). Jag hoppade upp efter, och han kändes inte helt hundra. Dagen efter skrittade jag bara en kortis. Han lyssnade knappt fram för skänkeln (är annars väldigt uppmärksam för skänkel osv), lite loj och trampade inte alls under sig, utan gick som en banan, åt fel håll. Idag när jag skulle hoppa lite var han helt död, till skillnad mot annars. Inte att han inte ville fram, men det fanns liksom bara skritt-trav-galopp. Fanns inget att driva fram eller korta. När jag tog språng kändes det inte alls som annars. Han hoppade inte igenom, utan spände sig innan, lite ”okontaktbar” innan och efter. Han brukar annars vara, som sagt, vädligt uppmärksam, men inte alls nu. Jag är så orolig och frustrerad, jag vet liksom inte vad det kan vara. Kan ett pass med annan ryttare verkligen ha sådan stor påverkan?

Annons:
Vixxen
8/15/19, 8:34 PM
#1

Nej, det tror jag inte. Kolla om han har ont någonstans. Kanske på väg att bli halt? Är sadeln ok? Något som skaver? Foderstat någon ändring?

powerade
9/2/19, 8:42 PM
#2

Han kan ha ont. Han avlastar nog något när han går som en banan

Shia1
9/3/19, 7:15 AM
#3

Tror inte ett pass m annan ryttare kan ha såpass stor inverkan om hon inte red som en get och galopperade som en tok på liten volt i femtio minuter, (okej lite överdrivet men du fattar) Vad som helst kan ha hänt, hur kändes din häst gången innan den där andra red? Kan vara en sträckning? Hur känns din häst i musklerna? Öm? Underlag du rider på? Hur har DU ridit?. Ridit bättre/sämre än vanligt? Känns din häst ofräsch i själkva gången eller är det motivationen den tappat? Är den lika om du far ut och lufsar i skogen? Hur ser den ut om du longerar? Äter den som vanligt? Känns benen som vanligt? Vilar den på samma ben hela tiden i stallgången eller varierar den? Dela upp "problemet" i små bitar, å se vad du kan göra åt varje problem, pröva att låta din häst vila några dagar, blir det någon skillnad? Ändra träningen? Osv

Upp till toppen
Annons: