Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1048 ggr
Pilmen05
2019-08-06 21:59

Köpa häst med foderfickor

Hej! Skulle vilja höra era tankar och erfarenheter om foderfickor på häst. Vi har letat häst ett tag nu och idag provred vi en som kändes jättebra. Hästen i fråga är 16år och säljaren berättade att hon har foderfickor i munnen, på båda sidor. Dem spolade ur munnen varje gång dem red vilket är 5 gånger i veckan. Då ska hästen tydligen inte haft några problem.. Skulle ni hakat upp er på foderfickorna och avstått eller tror ni inte det kommer påverka hästen framöver heller? Generellt, vad är er erfarenhet av foderfickor? lider hästarna av det? Mvh

Annons:
Bjallstal
2019-08-09 19:14
#1

Aldrig hört något om det. Jag hade ringt min eller hästens veterinär och sett vad den hade sagt om det

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

cEDS
2019-08-10 09:04
#2

Hade nog avstått. Vet en häst som har det. Dyra tandläkarbesök flera ggr/år.

powerade
2019-08-10 09:37
#3

Skulle velat prata med tandläkaren åt hästen. Så säg att du vill göra det. Annars är du inte intresserad.

Lona
2019-08-13 16:35
#4

Munnen och tänderna är ju oerhört viktiga för en häst, den måste kunna tugga sin mat ordentligt. Det kan bli stora problem om foderfickorna börjar krångla mer än de redan gör. Infektioner och inflammationer, vill det sig riktigt illa kan det bli tandlossning. Som #2 skriver, det kan kräva dyra veterinärbesök flera gånger om året. Jag hade en häst på foder som hade foderfickor, veterinären var ute med 5 - 6 månaders mellanrum och varje gång krävdes det mer än en "standardbehandling". Jag håller med om att du bör prata med behandlande veterinär! Förutom den ekonomiska biten så kräver hästen lite extra pyssel vilket kan öka med åldern. Värst med att ha ett djur som inte är helt tip-top när det gäller hälsan tycker jag dock att den ständiga oron är.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
2019-08-13 17:06
#5

Jag jobbar som djurvårdare och var med en veterinär på ett tandbesök i somras. Ägarna hade nyligen köpt hästen och visste inget om tandstatus. Han hade förskräckliga foderfickor där det samlats mat som legat och ruttnat. Han krävde mycket jobb, och ett återbesök två månader senare och sen kontinuerliga återbesök var 4e-6e månad för att tömma dem. Nu kan foderfickor variera beroende på hur stora de är. Kanske hjälper det tillräckligt om man spolar ur munnen på hästen. Eller så gör det inte det, och då ska ni slänga ut några tusen om året på att en veterinär ska fixa det.

Upp till toppen
Annons: