Annons:
Etikettövrigt
Läst 748 ggr
Pennyb
2019-08-05 17:58

En dag med egen häst.

Hej!

Jag funderar på att skaffa foderhäst i framtiden. Så jag behöver eran hjälp, hur kan en dag med en häst se ut? :) Ingen tävlingshäst liksom, utan en vanlig ridhäst liksom :D

Skriv gärna :D

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-08-06 00:01
#1

Well😅 haft sköthästar å medryttarhästar å hjälpt till i stall så länge jag kan minnas, nu har vi flyttat på landet och sedan juni så står det fem hästar (eller ja, snart 6 en åk imorn å två kmr på to) på gården varav en snart är min egen. Så kan väl säga att nu ser min vardag ut som en m egen häst. Dock tar vi hand om lala hästarna jag å syrran men ja. En vanlig vilodag lov--upp å fodra vid åtta, fixa å smörja selar/sadlar förmiddag, httta på ngt efter lunch, sen på kvällen fixa kvällsmat och massera honom. Ev rida någon av de andra. Träningsdag, liknande men rider/kör på kvällen ist för massera. Skoltid- syrran fodrar morgon, efter jag kmr hem från skolan, lite pyssel i stallet, fodrar kväll, rider/kör/masserar. Var lite mer jobb när alla stod på travet i box om nätterna osv. Då släppte vi ut alla först, sen mockade, städade stallet, smörjde, spelade alla som skulle köras å körde /red någon/några. Å sen ta in, borsta alla, å sen fodra kväll. Samt tid till å från. Nu går jag ut å gör saker hela tiden å in ibland osv. Visa perioder har de varit så många som ska ridas så då kunde en sön förmiddag se ut att jag bar fram bommar, gjorde iordning min passhäst, red han, sen gjorde syrran iordning nästa häst osv, 😅 var ngn gång jag red 6 på en förmiddag😂 lite väl mkt då.

Lona
2019-08-06 21:54
#2

Det beror mycket på vilken service som stallet erbjuder, har man hästen hemma är det förstås betydligt mer jobb än om man har den i ett stall med fullservice.
I "mitt" stall så sköter stallägaren fodringen, ut- och insläpp på vardagarna. Dock går hälften av hästarna i en hage som vi ägare måste hämta hästarna i själva så det får vi hjälpas åt med.
På helgerna turas vi om, då ingår även att städa, mocka hagar, fylla på vatten, kratta och fixa till att allt är snyggt och prydligt.
En vanlig dag kan se ut såhär: jag kommer ut tidig eftermiddag. Mockar "min" hästs box, byter vatten och torkar ur krubban. Ser till att allting är ok i boxen, fyller eventuellt på strö. Lägger märke till om hon har lämnat något foder, druckit ovanligt mycket eller lite, om hon har bajsat och kissat som normalt.
Sen fixar jag hennes foder: väger upp hö för frukost, lunch, middag och kväll.
Middagshöet lägger jag i boxen så får hon det när hon kommer in från hagen.
Frukost, lunch och middag lägger jag i Ikea-kassar och hänger i foderkammaren.
Beroende på vädret så får hon eventuellt även 1/2 - 1 kg hö medan jag pysslar med henne.
Sen fixar jag hennes kraftfoder. Hennes ägare gör i ordning färdiga burkar med en blandning men den ska blötas och en del saker ska tillsättas.
Efter det hämtar jag hästen, borstar och pysslar om henne. Kollar att hon inte har sår eller andra skador någonstans och att hon ser pigg och glad ut.
För tillfället rider jag inte men jag gör annat istället; tömkör, longerar, löshoppar, tränar annat från marken eller tar med henne på promenad.
Efteråt får hon sitt kraftfoder och så brukar jag sköta om hennes hovar lite extra.
Beroende på hur mycket klockan är så släpper jag antingen ut henne i hagen igen eller så ställer jag in henne direkt.
Putsar av och rengör grejerna jag använt samt diskar ur hennes mathink.
Vi är dessutom väldigt bra på att fika i vårt stall😃 så för det mesta blir det en eller flera koppar kaffe och massa snack.👍

Nu på sommaren går hästarna ute dygnet runt så då slipper jag mocka och fixa hö. Däremot behöver hon lite extra tillsyn med att tvätta manen och svansen ett par gånger i veckan, behandla eventuella småsår, insektsbett och om hon har kliat sig. Sprayar henne med flugspray och tar på flugsalva varje dag dessutom men det är ju snabbt gjort.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pennyb
2019-08-07 09:50
#3

#1 #2 tack för svaren! :)

Gronstedt
2019-08-07 10:41
#4

Sommartid: Hämta i hagen, känna över och ev. massera hästen, borsta, kolla hovar,  ev. fläta upp manen, skrapa flugägg vid behov, sköta om ev. sår, hovskador etc. Arbete (köra, tömköra, cykla, gå/springa i skogen, longera, Trail in Hand, trick …). Göra i ordning efter, blöta hovar, stretcha, ge mineral och loppfrön, släppa ut. Kolla/rengöra/fylla på vattenbaljor i hagar. Mocka grushage. Bygga fram och bygga ut eventuella hinder, putsa, borsta och hänga undan utrustning, ställa undan vagn om den använts. Sopa stallgång. Skriva i stallbok.

Vintertid: Allt ovanstående plus packa höpåsar, mocka box och grushage, kolla/rengöra/fylla vattenhink i boxen, rengöra krubba vid behov, ta av och på täcke vid behov, hänga blöta täcken på tork.

Vid behov: Raspa hovar, ansa sporrar och kastanjer, tvätta/laga/impregnera täcken och annan utrustning, ersätta trasig utrustning, klippa hästen, åka till/ta ut  veterinär för vaccination och tandkoll, underhålla hästtransporten och vagnen, köpa fodertillskott.

Jisses, vad gjorde man med all tid man måtte haft ledig innan man skaffade häst 😃

Lona
2019-08-07 11:18
#5

#4, Och vad gjorde man med alla pengar? 🤔😉😁 Totalt OT men jag drömde om dig inatt! Jag hade ett sto som skulle föla och det strulade till sig. Allt jag tänkte i drömmen var "Jag måste få tag på Gronstedt, hon(?) kan säkert hjälpa mig!" 😂😂😂 Är det månne ett tecken på att man hänger för mycket på en viss sajt? (Jag har inget dräktig sto, däremot var vi i den sitsen en gång i tiden - men det är 30 år sedan!) 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
2019-08-07 11:32
#6

#5: Oj! Ursäkta så mycket, jag menar inte att tränga mig in i folks drömmar 😂

Annons:
Lona
2019-08-07 11:32
#7

#6, 😂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lotjan
2019-08-11 07:34
#8

För mig så brukar en dag i stallet se ut ungefär såhär: (är medryttare) Mockar boxen Fixar foder och hö Hämtar hästen Fixar iordning Rider Spolar av hästen om den e svettig Skrittar av lite ute för hand Släpper ut i hagen Åker hem

Upp till toppen
Annons: