Annons:
Etikettridning
Läst 1124 ggr
HejsanALLA
2019-08-05 08:50

Bli tillräckligt bra

Jag är 15 år. Jag drömmer om att i tjugoårs åldern starta mitt egna företag. Som beridare, utbildning, försäljning. 
Vägen dit är lång. Ibland är det stressigt att jag inte är jättebra resultatmässigt nu. Är det någon annan som vill göra en sån här resa som känner igen sig. Skulle verkligen gillat att ha någon som tänker i samma banor att diskutera med. Liksom hur svårt det ibland är. Vad den personens plan är för att lyckas. 
Vilka hinder ni stöter på mot era drömmar om era drömmar är att bli riktigt bra inom någon gren som t.ex för att bli företagare eller elitryttare

Annons:
Winstona
2019-09-12 19:30
#1

Asså jag har också dom drömmarna liteXD är också 15 och vill jobba med hästar i framtiden. Att bli elitryttare har jag lite släppt för jag har insett att det finns så otroligt många som är bättre, har mer pengar (!) och mycket bättre förutsättningar. Så vet inte hur mycket du rider nu/är i stallet men känner absolut igen mig!

Shia1
2019-09-13 15:06
#2

Hej! mitt långsiktiga mål är att ha en egen ridträningsanläggning med tränare som har träningar, utbildningsverksamhet och tävlingsverksamhet. 

För att nå dit har jag delat upp det i mindre mål. 

Mål ett, lära mig så mycket som möjligt kring hästar, utbildning, sjukdomar, hovar, (allt jag kan lära mig kring hästar helt enkelt) under de kommande tre åren här där jag bor. Utbilda min häst och komma ut på tävlingar.

mål två, ta mig ut på tävlingsbanorna med min häst i både hoppning och dressyr och samla på oss erfarenheter.

mål tre, rida LA inom 2 år och Debutera MSV inom 3 år. 

Mål fyra, efter gymnasiet antingen söka till Beridarutbildningen på flyinge om jag kommer in dit, eller söka till hioppolog inrikting ridning. För att nå dit behöver jag utvecklas mycket inom ridning, förståelse för träning osv samt ha bra ekonomi-därav jag driver ett cafe om somrarna sen i somras samt ska ha julcafe osv.

Ska även rida så mycket jag har möjlighet till, nu till våren osv har vi flertalet som ska ridas in här på gården. 

ta möjligheter att rida kompisars hästar osv när de är borta för att lära mig av dem.

Efter det vill jag fara runt och jobba i olika stall, först som dressyr/hoppelev och framöver bli unghästberidare i de stallet. efterhand även tävla mer å mer. Sen, när jag kan stå på egna ben, hitta en träningsanläggning att utveckla som ligger i bra läge och satsa där å då när jag har kött på benen, och kontakter i omvärlden. 

Men framförallt, för att ens komma till målen måste jag jobba med mig själv och bli helt frisk och inte falla tillbaka i ätstörningens mönster. för då får jag ej rida och kommer ej kunna utvecklas på samma sätt.

Stallmima
2019-09-13 15:51
#3

Tänk på att läsa företagsekonomi hur allt kring ett företag fungerar  👍

Lycka till!   🌺

Shia1
2019-09-13 16:31
#4

#3 tror tom att företagsekonomi ingår i både beridare utbildningen å hippolog? Iaf hippolog 😁

HejsanALLA
2019-09-20 20:11
#5

#1 Va roligt att du känner igen dig. Men jag tycker inte du ska ge upp. Att livnära sig som elitryttare behöver inte betyda att du hoppar 160. Jag vet inte vilken nivå du rider på nu?

Iallafall jag rider inte nu.  För fem veckor sen var jag med om en ridolycka. Där min häst skada sig ganska rejält och jag lite med men inget som inte skulle läka. Så vi ska på återbesök om en vecka och om allt är bra för vi sätta igång igångsättningen och han slipper sjukhagen. Saknar verkligen att rida men hoppas bara han blir ok

HejsanALLA
2019-09-20 20:23
#6

#2 Hoppas det går vägen för dig! Men jag skulle avråda dig från att gå hippologi programmet. Du lär dig oftast inget i ridvägg om du inte går på programmen för ryttare som redan är väldigt duktiga på ett ridgymnasium.  Beridarprogrammet kan vara bra men inte hippologi programmet skulle jag säga. Tänkte först på ett ridgymnasium men blev avrådd från en väldigt duktig person inom hästbranschen som la ut förslaget att jag skulle kunna ha två hästar istället och eftersom han var så övertalande gick mamma halvt med på det. Så nu får jag det om jag själv kan betala

Det verkar som du har en bra plan. Min egna plan är att skaffa en till häst på gymnasiet. Utbilda mig som djurvårdare på gymnasiet. På somrarna ska jag jobba helst i stall. Efter gymnasiet ska jag jobba som hästskötare hos duktiga ryttare.  Sen jobbar jag kanske som djurvårdare samtidigt som jag försöker utvecklas tävlingsmässigt (komma upp i högre klasser och så) och ha träningar för andra .Sen jobbar jag mindre och mindre som djurvårdare och satsar mer på mitt egna företag tills jag bara kan jobba med mitt företag.

Annons:
Lona
2019-09-20 20:38
#7

#6, Hur fixar du ekonomin med två hästar medan du går på gymnasiet?

Kruxet med att utbilda sig och att satsa inom ridsporten är väl att förutom att man behöver talang så är allt så jädrans dyrt. Det gäller nog att ha lite flyt, få rätt kontakter och så vidare och där kan tävlingar förstås vara en bra väg att gå.
Bra att du har en plan för att försörja dig medan du startar upp ditt företag! Dock tjänar man ruskigt dåligt som hästskötare även om man kan lära sig en hel del.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Shia1
2019-09-20 22:58
#8

#6 tänkte höra hur du "kan veta" att man oftast inte lär sig något i ridväg på hippolog? M tanke på de låt som du knappt börjat gymnasiet? Ridgymmasium har aldrig varit ett alternativ iochmed syrran började på trav gymnasiet wången och de var inte alls som hon tänkt sig så hon flyttade hem ist. Lärt känna en person via hästarna som gått hippolog och beridarprogrammet(någon sorts beridarprogrammet, tror de va unghästberidar på ett år) och hon gav mig förslaget på hippolog, just för att där är det mycket mer man lär sig än just rida men ridningen var 50%av utbildningen. Samt blir man även ridlärare lvl(kom inte ihåg riktigt nu) Varför jag vill gå just hippolog är inte endast för att bli bättre på att rida-anser att det är svårt att bli det på soltimmar utan det får man lära sig i övrigt å träna på att lära sig. Å söka jobb sen i ridstall osv. Men att knyta kontakter kan hippolog vara bra, bor söderut, träffar rid människor, tränare osv. Beridarprogrammet hade vart en dröm men som sagt, antagningen dit på ridnivå… (plan 2-3 är att söka in till båda, kommer jag in på beridarutbildningen tar jag det och om inte det hippolog) Fördel är ju att man får rida mycket olika hästar på olika utbildningsnivå, vilket jag tror kan vara nackdel m att ha ex en-två egna-man har ksk inte mkt tid att rida andras då. (märk själv hur mkt tid det tar att ha en egen!! Som dessutom måst köras 1-2 mil/nästan varje dag 😂 ovanpå att ridas 4-5 ggr/veckan. Men tar alla chanser att rida andras hästar och se när andra rider å agera som "ridlärare" samt stå med under träningar om jag ej kan va med den gången m min häst. För att får då ännu mer förklarat. Sen tänk jag också man kan pröva, vissa utbildningar passar för vissa. Funkar ej hippolog. Då flyttar jag å jobbar i rid eller travstall. (har iprincip garanterat jobb i travstall då tränaren som har sina hästar hos oss å även gav mig min häst har kontakter hela landet då han är stor återförsäljare på utrustning) Och även lite kontakter inom ridning tack vare pappas kusin som är ridlärare söderut å tränat de som ridit på landslag osv. (dressyr) Om än mitt mål är utomlands så😅

HejsanALLA
2019-09-23 17:31
#9

#7

Ja men det behöver inte vara så dyrt. Ett sommarjobb och kanske ibland jobba helger betalar det mesta. Mina föräldrar betalar försäkring och priset för hästen såfall. Det är lite komplicerat att förklara men min släkt på mammas sida hjälper varandra väldigt mycket familjer emellan. Min familj gör saker för morfar och jag får ha min häst på hans gård gratis plus att jag ej betalar höet heller. Så det är saker, träningar och tävlingar som kommer kosta

HejsanALLA
2019-09-23 18:25
#10

#8 Kom tydligen inte fram tillräckligt klart. Jag vet inte. Jag tror. Min kompis syster går på ridgymnasium och det är bara småhinder de hoppar. Dessutom så pratade jag med en person som bland annat köpt hästar med peder och jens och han var verkligen säker på att hästgymnasium ej var något att ha. Sen vett jag inte hur rätt han har.  Iaf så kan vi säga att du behöver hoppa minst 130 och ha lite talang när det kommer till utbilda och utveckla hästar. Du kommer inte lära dig att rida på den nivån på hippologi programmet och inte beridarprogrammet heller tror jag.  Å nej jag är bara 15 så jag går ej gymnasiet. Det var bara vad jag trodde grundat på vad jag sett och hört.

Men hippologi programmet är som sagt bra på att lära sig mycket management och annan fakta samt knyta kontakter.  Men eftersom jag redan har tillgång till kontakter så har jag helt valt bort hästgymnasium

Shia1
2019-09-23 18:32
#11

Hippolog är inte ett rid/hästgymnasium, utan en universitetsutbildning

Lona
2019-09-24 21:39
#12

#9, Nu låter jag förmodligen som en sur gammal tant men även om själva uppstallningen är hyfsat billig och dina föräldrar betalar inköpet av hästen (och en häst med kapacitet för de nivåerna är inte direkt gratis) så räkna med att det kostar att sträva mot toppen. Lektioner, resor, tävlingar…
Det är klart att du ska satsa på det du tror på, men i ärlighetens namn låter dina planer inte helt verklighetsförankrade, såvida ni inte har det väldigt bra ställt ekonomiskt.
Men som du skrev, du är 15, passa på och sätt dig in ordentligt i olika vägar att nå dit du vill!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bjallstal
2019-09-25 19:16
#13

Alla de jag känner som idag livnär sig på ridning/hästar har alla gått antingen ridgymnasium eller hippologen… Har jobbat utomlands i hopp/dressyrstall etc under den tiden och knutit bra kontakter. En är ridlärare ocj tävlar hoppning själv, de andra tävlar på högre nivåer och/eller bedriver utbildningsverksamhet/tar emot till försäljning etc

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
2019-09-25 19:20
#14

Har varit uppe med en kompis som skulle gå igenom antagningsproven(ridning hop och dressyr samt visa häst/hästkunskap) till hippologen och bara att komma in där, är inget som vem som helst fixar. Peder och Jens är ju uppväxta på Flyinge där deras pappa arbetade. Jens jobbar fortfarande med Strömsholm/Flyinge samt att Grevlunda(Peder och Lisens verksamhet) samarbetar med Bollerups gymnasium. Ser det därför lite otroligt att de uttalar sig så negativt ang ridgymnasium

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

HejsanALLA
2019-09-26 14:25
#15

#11 Vet vad som menas med hippologi.

Bjallstal
2019-09-26 14:51
#16

Verkar inte som det. I alla gall inte vad som krävs och vad det innebär

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

HejsanALLA
2019-09-29 19:57
#17

#12 Vet vad min nuvarande häst kostar i månaden. Det kommer inte vara en "talangfull" häst utan en övergångshäst. Vi har det bra ställt ekonomisk, låter som jag är ganska bortskämd när jag säger det men iaf så är det. Men sen har jag också jobbat de tidigare åren och slitit ihop för kronorna. Sen kommer jag ju inte bara hoppa iväg och köpa en häst själv utan mina föräldrar och jag kommer ju sätta oss ner och prata igenom och kolla över mer noggrant.

Jag förstår om det låter oplanerat och naivt men det har spenderats många timmar tänkande för att sätta upp planen jag har nu och jag är väldigt ansvarsfull när det kommer till pengar.

HejsanALLA
2019-09-29 20:06
#18

#13 #14

Ok så alla du känner som livnär sig på hästar har gått ridgymnasium. Men nu är det ju så också att långt ifrån alla som gör det har gått på ridgymnasium. Det är ju också en ganska ny grej med ridgymnasium och många unga som tävlar eliten går vanligt ridgymnasium. Att man går ridgymnasium ger dig såklart bra kunskaper men du kan hitta dem på andra ställen också.  Att gå ridgymnasium gör dig till ridlärare men kan inte ge dig ridkunskapen att bedriva tävlingstall. Det finns dock utbildningar för de som redan är väldigt duktiga där man får hjälp att bli bättre. T.ex beridarprogrammet och elitsatsningar gymnasium har med eleverna. Jag har inte heller sagt att att vem som helst kan komma in där för det är verkligen inte sant.  Varken Lisen, Peder, Jens har uttalat sig negativt om ridgymnasium men en person som köpt  och hittat många hästar tillsammans med dem och andra väldigt duktiga personer har sagt att det inte är något att ha. Och jag litar så pass på hans omdöme att jag gick efter det

Upp till toppen
Annons: