Annons:
Etikettövrigt
Läst 613 ggr
Zelmabus
8/1/19, 1:22 AM

Låna ut häst

Jag undrar en sak, har en medryttare som betalar en summa i månaden, nu kanske hon ska låna honom (typ fodervärd räknas det väl som) till ett annat stall i några månader pga olika anledningar, men jag ska ha kvar min stallplats (och kommer såklart betala stallhyran, vi har ej kallhyra). Hon kommer ha gratis stallplats där hon står och hovslagare. Min fråga är då, är det rimligt att hon bet för att låna häst (plus utrustningen) ? Hon kommer alltså ha hästen som sin egna, rida honom helt själv alla dagar i v (ja förutom 1-2 vilodagar).

Annons:
Pennyb
8/1/19, 11:56 AM
#1

Jag tror att de flesta gör så? Inte helt säker :)

Lona
8/5/19, 3:41 PM
#2

Om man har en häst på foder, som sin egen utan att man äger den, så brukar man betala löpande kostnader men inte något för själva hästen.
Med andra ord, stallhyra, foder, hovslagare, vaccinationer, avmaskning, om hästen behöver ny utrustning och så vidare. Utrustningen beror väl lite på i vilken prisklass det är, jag skulle inte köpt en sadel för 25 000:- till min foderhäst…
Samma sak med veterinär, jag betalade småskador men när hästen behövde en operation så fick ägaren betala. Hon stod även för försäkringen.
Det där är viktigt att man diskuterar innan fodervärden tar över hästen och gärna även skriver kontrakt på. Det finns färdiga kontrakt på nätet, väldigt smidigt att använda sig av dem.
Även om man känner varandra väl bör man skriva papper och helst även göra en veterinärbesiktning.
En av hästarna jag hade på foder visade sig ha kotledsinflammation fram när jag skulle ta över honom. Ingen av oss hade haft ens en misstanke om att något var fel, det var först när han haltade efter böjprovet som det märktes.
Lösningen blev att jag tog över hästen ändå och ansvarade för hans skötsel mm, ägaren stod för samtliga kostnader tills hästen var ordentligt ridbar igen.
Hade vi inte gjort den där veterinärbesiktningen så hade han förmodligen blivit halt rätt snart och då hade det kunnat bli tjafs om vem som skulle betala vad.

Sen vet jag att till exempel en del ridskolor hyr ut sina hästar sommartid, likaså finns det ridlägerarrangörer som hyr ut sina hästar under vintersäsongen mot en avgift.

Det motsatta alternativet finns förstås också, att ägaren står för samtliga kostnader men fodervärden har hand om allt som har med hästen att göra.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: