Annons:
Etikettövrigt
Läst 539 ggr
[Kotten123]
2019-07-29 21:25

Jobb i stall

Fick 5.500 kr för 11 veckor. 11 veckors slit. Upp kl 07. Morgonfodring, med frukost i handen. Göra höpåsar, fixa mat. 08.30 utsläpp 25 hästar med en annan arbetande. 09-11/12 mockning av samtliga boxar. Fix av stall, sopning, krattning, spolning. 12-13 paus om man hinner, om man blivit klar med stall. 13 lunch. Oftast blir det rester då ägaren inte orkar laga. (Jag kan ej fixa eget då jag inte kommer härifrån. Under 18, bor på gården, långt från stan+inga pengar över) Lite paus från lunch till 14.30. Insläppt av vissa hästar. 15/15.30 fodring av samtliga hästar. Fylla vatten, sopa. Sedan ”är det fritid”. Men nu har det snarare, på detta schemat, varit ytterligare: Hjälpa deltagare med hästar 09-12. Hjälpa till på åtminstone en el två av lektionerna. (1-2 h av mockning skjuts fram) Försöka hinna mocka. Hjälp till likadant på em, 15-18. Sedan mocka 18-19. Hålla kvällsaktivitet 20-21+Fodra hästarna 20. Rida egen häst 21-22. Sedan upp kl 06. Såklart är det väl lite mig själv att skylla, men går det att förhandla om lönen? Jag har ju egentligen redan sagt ja, men det var innan lägrena. Plus på det är att tränaren aldrig passar tider=jag får massor med obefogad skäll från arga deltagare. Jag får stå till svars för varje fel som andra gör, jag får skäll för varje fel någon gör. Och extra på det är att jag i princip vet att stannar jag inte så fallerar nog alltet. Plusplus att de vet att jag har depression, ångest, gått in i väggen innan samt har sömnsvårigheter och är stresskänslig. Hur ska detta göras ”hållbart?” Eller är det bara jag som överreagerar, ska det vara såhär?

Annons:
-Aida-
2019-07-29 21:34
#1

Att du ska få skäll och skuld för saker är bara fel, så fel dom det kan bli. Jag har själv fått ta de för att kollega inte gjort sitt jobb och då fick jag ut för det medan han kom undan med exakt allt. Stressen blir så otroligt hög på en arbetsplats om man har en sån miljö, så ska det inte vara. Jag vet inte vad lönen ligger på i stall men du ska ha bra arbetsvillkor och bli respekterad av andra. Om du känner att allt faller samman om du inte jobbar där så fine, det är inte ditt ansvar att bära upp, du måste fokusera på dig själv först så du inte går in i väggen igen.

BokDuvan
2019-07-29 21:52
#2

Lider för dig, får mycket bättre betalt med fyra veckor, 7h om dagen. Och du ska absolut inte få skäll över att tränaren inte är i tid, sånt är inte ditt ansvar

Upp till toppen
Annons: