Annons:
Etikettövrigt
Läst 1114 ggr
LinneaWik
2019-07-28 12:27

Ridgymnasium?

Vet inte om jag skriver på rätt sida för detta men isf får ni väl säga till eller något sådant :) Hej! Jag är 15 år och ska nästa år välja gymnasium! Jag har sjukt mkt ångest för jag vill bli Veterinär men jag är inte superbra i biologi och sånt… Jag vill dessutom gå på något gymnasium där man får rida och som man kan läsa natur på! Jag har letat massor men hittar typ inget…

Annons:
Vrilen
2019-07-28 12:59
#1

Var bor du? Är det okej att du flyttar för att gå gymnasium?

Majtassen
2019-07-29 01:54
#2

Jag ska börjapå ingelstad det e mitt dröm gymnasium där ska jag läsa till hovslagare/vet/tränare :D

Vikan
2019-07-29 14:02
#3

Nu vet jag inte vart du bor och hur långt du vill förflytta dig men: Bollerup vid Tomelilla har häst med naturvetenskap. Vill dock påpeka att vad jag vet har elevhemmen varit kaos där borta, kanske blivit bättre men kan vara bra att veta. Undervisningen ska dock vara jättebra, och anläggningen är fin. Helsingborgs ridgymnasium erbjuder även det. 

Efter googlat lite hittar jag även Lilleruds, Berga och Tenhults som exempel

Cecilia.S
2019-08-01 18:07
#4

Elevboenden är ofta kaos, b.la. på Berga (fester, hög ljudvolym, bråk). Men det finns en hel del att välja mellan. Du har redan fått många bra tips 🙂

Annars finns ju alltid möjligheten att läsa ett basår efteråt. Då hamnar du dock i betygsgrupp BII när du söker till veterinärlinjen.

Jag vill för övrigt nämna att samtliga av dina gymnasiebetyg måste ligga på B-A nivå (majoriteten A, gärna mer) för att man ska ha en chans i sökandet till veterinärlinjen. När man söker in till universitetet så måste nämligen alla dina betyg räknas med till den slutliga meritpoängen - förutom eventuella utökade kurser som inte ger extra meritpoäng eller behövs inom den aktuella områdesbehörigheten. Tänk också på att du nästintill måste läsa extra meritgivande kurser (b.la. Engelska 7, Matematik 5 och moderna språk) med toppbetyg för att nå upp till maxvärdet 2.5 i extra meritpoäng.

Totalen i meritpoäng (som man kan söka in med till universitetet) ligger på 22.5 och antagningspoängen till veterinärprogrammet brukar ligga mellan ca 20-21 eller strax över det. Kontentan: det är väldigt svårt att komma in på den här linjen, så det är bra att ha en plan B. I mitt fall har målet alltid varit just veterinärprogrammet men då jag missuppfattade systemet och trodde att b.la. idrott kunde räknas bort från det slutgiltiga meritvärdet, så låg jag strax under det värde som folk kom in på. Jag satsar istället på djursjukskötare och har fått betyget A i mer än hälften av mina gymnasiebetyg - resterande är B med några få enstaka C. Det räcker inte för veterinär, tyvärr.

Stort lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2019-08-01 19:18
#5

#4 Ett alternativ också, om man har möjlighet, är att läsa veterinär i något annat land. Hade tre i min gymnasieklass som alla läste nere i Danmark.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Travis D
2019-08-01 21:12
#6

#2 jag också 😃 

jag har endast hört bra om dom och har frågat folk som gått där och jag är övertygad och att jag och Kakan kommer trivas till 100 C: 

De har ett internat  🙂

Annons:
BiancaWaterlund
2019-08-04 22:55
#7

Flyinge har ett hippologigymnasie i samarbete med Polhemskolan i Lund, NA profil häst.

4 dagar i Polhemskolan och 1 dag på Flyinge var vecka. Ger full högskolebehörighet och årskurs 3 kan man läsa till hästskötarexamen.

Jag (05a) vill blir veterinär och hoppas att kunna gå där, då det känns som en bra kombination för mig.

Hoppas du trivs vart du än kommer in!

Gotjams
2019-10-14 02:40
#8

Lillerud tar in även om man bara har godkänt i nämnda ämnen

Shia1
2019-10-14 14:22
#9

om du vill rida funkar det även att läsa natur men ha ridning som liu. Har två förmiddagar/vecka i stallet via skolan

Upp till toppen
Annons: