Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1004 ggr
[Erica. Lundstrom]
2019-07-20 16:41

Vänster galopp...

Hellu! Nu har jag börjat rida mer ordentligt igen med min passhäst(snart egna häst!) Och funderar kring hans vänster galopp… Funkar sällan att fatta vänster galopp, (när vi hade lite flyt i vintras/början på vår så funkade det "tillslut", eller hur man säg) Han har alltid varit lite spändare höger bog, men efter massage osv är han nu mjuk båda sidorna.. Att galoppera i vänster är inga problem utan är just själva fattningen, eller ja, oftast. Ex i våras när jag prova hoppa han vart han så taggad på galopp det gick super enkelt å fatta båda galopperna (fattade direkt) samt rättade galoppen efter "hindrerna" om han landade fel, men han landade nästan varje gång i rätt galopp ("hoppade" snett igenom från höger varv t vänster å han landade då i vänster) Problemet vi haft med galoppen är att han tidigare blev så laddad och het att man bara kunde göra 2-3 fattningar, max. Men efter träning vart det bra och kunde tom göra 7-8 fattningar någon gång i skogen. Han även börja öva fattningar på ridbanan en gång (galopp 1/2 varv, avbrott, ny fattning osv, samt några fattningar i vänster) Men iaf har vi kommit tillbaka nu på liknande nivå😅 å den här vänster galoppen. Tog 3 galoppera igår, (höger varv alla) dock var galoppen då endast för att han skulle springa av sig då han var heeelt uppe i varv. (vi brottades första 30-40 min, sen var han fin 10-20 min å så heeelt magisk sista 2 min då vi travade hemåt, han travade sååå sakta å balanserat å satt ned helt utan problem å bara njöt i traven) Men prövade fatta vänster men gick inte å då blir han så frustrerad när han gör fel(han förstår när han gör rätt-fel osv, å gör han fel så blir han förtvivlad å varvar upp sig) däremot när jag galopperade i höger varv på volt å sen ut på rakt spår så bytte han t vänster,(vinglade säkert till eller så så han tog det som han skulle byta, om än vi ej tränat det ännu). Men funderar på stärkande övningar för att underlätta vänster fattning? Ska pröva ikväll fatta vänster på rakbanan, då det finns möjlighet att fatta ur sväng ur både höger och vänster här(på travet var allt bara höger kurvor) Om någon haft ork att läsa allt detta och har tips på bra övningar mottas det gärna! (kan nämna att vissa dressyrträning ar så har vänster tom vart enklare ngn gång, gick typ lättare en gång å fatta vänster flera gånger än höger, men som sagt var ett tag sen vi var där)

Annons:
thistletoe
2019-07-20 17:21
#1

Det kan inte vara så enkelt att du roterat mot vänster och därmed trycker ned hans vänstra sida? Det är ofta svårt att märka om man rider i obalans åt något håll, men hästen märker det definitivt. Testa att skifta din vikt över på höger sida lite, så att vikten fördelas jämt över hästen. Har du stigläder som är ett symmetriskt par så ljuger de aldrig. Kan någon kika på dig från marken och kontrollera att du inte trampar om sadeln medan du rider så vore det en stor hjälp för er. Att rida med enhandsfattning med tyglarna i höger hand och vänster hand utsträckt hjälper också för att balansera och centrera sitsen, som i sin tur hjälper hästen att utföra det man ber av den.

[Erica. Lundstrom]
2019-07-20 18:46
#2

Kan absolut vara så jag roterar mot vänster osv, och han är väääldigt känslig för ens sits. Någon som kollar från marken i sommar blir svårt, min kompis for just bort och ingen annan i min familj är särskilt ridkunnig 😅 men om typ 3-4 v börjar ridningen om å rider då en gång i veckan på dressyrträning för en väldigt bra tränare,(som är nogran med ens sits😂 väääldigt noggrann. Jisses en gång så visade hon hur hon ville jag skulle ha skänklar tyglar osv. Min passhäst, han vart DIREKT mycket finare, jag-satt å skrattade så svårt de va å mkt å hålla koll på, å min tränare stod full i skratt hon också av min reaktion "ska jag verkligen ha händerna SÅHÄR högt upp? (eg inte högt men aa,) Lät smart det där med enhandsfattning! Ska provas när han inte är lika dunderladdad och vi är inomhus/i paddock😂 han är lite för laddad nu så… Kan mkt väl bli bocksprång ibland eller studs åt ett håll. Däremot tyck jag han är bra på att inte slängtrava in i galoppen, utan tar fattning. (man kan dock inte ens tänka man ska fatta galopp… Han känner av det å blir så laddad att han inte hittar sina ben å ja😂 tänk han försök så mkt att han inte kommer ihåg vad han ska försöka göra typ. Funderar på hur galoppfattningar från skritt skulle funka? Tänk kanske är lättare då för mig å fokusera på min sits.

thistletoe
2019-07-20 19:03
#3

#2 Låter som en bra idé, förutsatt att han är stark nog för galopp från skritt? Ja, kanske bäst att vänta med enhandsfattning tills ni är inhägnade om han har lite sprutt i benen, haha.

[Erica. Lundstrom]
2019-07-20 19:37
#4

#3 återstår att se men skulle tro det..😅 Muskler har han som värsta bodybuildern.. Och galopp har vi tränat på mkt senaste året(galopp intervaller ibland osv). Tidigare har han kunnat galoppfattningarna från skritt(ngt travsteg dock) men tänk de kan vara värt att prova😅 (ni skulle bara se han bakifrån… Han är en varmblodatravare men drar tunga arbetsvagnar å pullert m tryck drog han hela vintern 1-2mil 3-4 dagar i veckan( å travträning å dressyrträning ar på det) Var dock överlycklig igår efter passet😅 Han var liiite svettig under sadeln, iaf vid sadelgjorden och lite under schabraket… Efter typ 1 h å 10 min hård dressyrträning 😅 i hettan. I to körde jag han först 1-1.5 mil jogg å sen red jag ca 1 h, lite varv vid sadelgjorden/där selen satt men inget efter jag ridit… Vilar upp mig nu efter en intensiv arbetsdag å ska sen ut och rida i kväll😁

Lona
2019-08-02 09:51
#5

Att han är välmusklad är dock inte detsamma som att han har bra muskler för galopp, snarare tvärtom. Det är mycket möjligt att han har byggt mycket "travmuskler" vilket blir på bekostnad av "galoppmuskler". (Går att förklara på ett tjusigare sätt såklart men det var enklast så. 😉) Det där tror jag sitter i skallen på dem också, de är inställda på trav och inte galopp även om det funkar bättre i ena varvet. Jag tänker att det i nuläget är lite kontraproduktivt att göra travjobb med honom, det gör att både kroppen och hjärnan blir "fel inställda" . Muskelminnet är viktigt, varje gång man utför en rörelse så blir musklerna och hjärnan mer benägna att göra samma sak igen. Att dra och att gå i korrekt form i dressyr är två helt olika sätt att använda kroppen, tänk dig att du ska "bygga om" honom för dressyr/ridning nu. Den trav de använder på travet blir fel i både tempo och form. 🙂 Funkar han att tömköra/dubbellongering alternativt vanlig longering? Det är ett sätt att låta honom själv hitta rätt balans i galoppen. Mycket tempo- och gångartsväxlingar, i synnerhet galoppfattningar bygger bra muskler. Fatta galopp, låt honom hitta rätt takt om han inte gör det med en gång, ta några galoppsprång och sakta av. Dock krävs det en hel del för att orka hålla ihop och bära sig på en volt. Låt honom inte slängtrava utan då fångar du lugnt upp honom, får honom i balans och gör en ny fattning. Att klättra och att rida i kringelikrokar i skogen är också bra träning. Se till att du får med dig hela hästen när du svänger, han ska inte vara rak i kroppen och vända som när man kör utan ställd och böjd från nacken till rumpan. Se till att få med inner bakben! Är det dessutom lite lagom ojämn terräng så är det ännu bättre. Skritt är en underskattad gångart, jobba honom gärna i skritt ute med tempoväxlingar och halter. Var noga med att han är i balans och inte "ramlar iväg". Tänk på att det här är jobbig träning i början och ta korta pass. När du tränar uppsutten galopp så är det viktigt att han går i balans och i lagom tempo innan fattningen. Att fatta galopp i en hörnpassering, gärna innan långsidan, är ett gammalt knep. Hästen får då med sig inner bak lättare. Även om de fysiska förutsättningarna är lite olika så är träningen inte helt olik gångartsridning på islänningar. Man får tänka till lite extra och hitta rätt gångart i rätt tempo och balans först, sedan börja RIDA i varje gångart. Dock går det ju hand i hand med olika övningar så det får vara en avvägning där.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Erica. Lundstrom]
2019-08-02 13:03
#6

#5 tack för bra svar! Jo är ju skillnad på trav och rid muskler, men menar på så sätt att jämfört m många travhästar så har han mkt muskler å även börjat bygga rätt rid muskler eller hur man ska säga😅 Dessvärre måste han köras för att inte bli för laddad och för att få träning. (körs han inte =virvelvarv att rida, stark, hoppig, svår,) Tvärtom är han finast att rida efter man kört några mil. Dock går han inte snabba banjobb och tränas för trav. (när han är i form för trav är han duuuunderladdad att rida,) Vi har jobbat extremt mkt med just skritten (jobbar fortfarande mycket med den) (framförallt ibörjan) och den är nog hans starkaste gångart😅(fick faktiskt 8-8.5 på den när vi var iväg på dressyrtävling en gång i höstas(å han har utvecklats mkt mer sen dess) Traven börjar vara riktigt fin nu, tog ca 2 år innan vi gick från travhäst trav till ridhäst trav, och nu börjar han jobba genom kroppen även i traven, vara mjuk och fin och ha en ridhäst trav(som en kompis uttryckte det, i hagen såg han ut som gammal travare, när jag red såg han ut som en väldigt fin ridhäst!) Övar mycket övergångar skritt-trav. 😂 =lett till han lyssnar väldigt bra och blir avslappnad i övergångarna Förra v var han superfin alla gånger jag red och gick snabbare å snabbare för honom att bli fin och mjuk som jag ville ha han. Han fick vila nu 4 dagar pga vi hälsa på släkt, så körde honom imorse först. (stark, pigg, så var välbehövligt) for sedan ut och red honom. Jiiiises så fin han var!han bråkade ingenting, och var arbetsvillig direkt och mjuk Red övergångar och sedan mkt i traven volter, serpentinbågar, raka spår. Har ingen ridbana just nu så red i sommarhagen(ca 25 gånger 400 m) Tog två galopper, höger, varav båda fattningar a vart bra och han drog inte iväg eller gjorde något språng. Efter första fattningen en bit så kunde jag korta upp galoppen lite, hade kunnat ridit på volt men ville ej riskera att rida i tråden så bröt av efter en stund. Andra fattningen galopperade vi några steg å bröt den av. Nu börjar han även vara lugn även efter galoppen. Tror att hoppning/bommar kan hjälpa hans galopp mycket för då går hans tempo reglera mycket mer och han tar fattningarna bra och är mer styrbar då i galoppen😅. Tänk börja köra honom inför nästan varje ridpass, för då är han uppvärmd och sprungit av sig innan. (longera honom/tömköra går endast på ridbana, annars finns gräs=🙄🙄🙄🙄🙄) Men i longering funkar galopp i båda varven(när jag håller koll på allt😂) Något jag lagt märke till är dock att han gärna faller höger samt nästan överstälelr sig själv i vänster varv. Så jobbade mkt idag m att fånga upp på höger i vänster varv på volten samt att rida rakt fram. Utan vägg. Två v till av sommarlov sen börjar veckorträningen igen. (är väldigt glad jag började rida för tränare 1 gång/v. Blir 4 e terminen nu till hösten. Kom faktiskt att tänka på en sak nu, i tävling går de ju i vänster varv, =det varvet de absolut inte får galoppera i, kan ju sitta något där. Samt kan det sitta i min sits också😂alltid haft svårare å fatta vänster galopp.

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-08-04 00:08
#7

Gissa vem som tog vänster galopp idag utan tjorv eller ngt🙌🙌 Hoppade idag😂 gick superbra! Hoppade 70-75cm. Fast han var nog ganska mycket högre än det😂 iaf m frambenen. Sen kanske styrsnäckan är knäpp i människohuvudet men det får övas på😂 Efter några hopp(han tog alla galoppfattningarna! (många fattningar vet det) så styrde jag vänster å pröva fatta vänster då han var taggad. =galopp! Vänster 🙌 en liten bit innan jag bröt av. Han var suuuuoerfin hela passet! 😍Blir uteritt imorgon!

powerade
2019-08-10 09:42
#8

För en travhäst kan det vara svårt att lita på att man får galoppera. Framförallt vänster galopp. Alternativ är hinder. Man travar och ställer hästen åt vänster så bör den ta vänster galopp efter hindret. När det bärjar sitta kan man köra lite galoppbommar sen studs för att träna galoppmusklerna

[Erica. Lundstrom]
2019-08-10 20:58
#9

#8 jo, Börjar dock funka fattningar a nu! Han tog en idag utan krångel i vänster!(innan vi började hoppa) Vi hoppade, kom i trav i vänster varv å hoppa i det också å landa i vänster galopp. Hoppade idag, 60-70 men med lite kortare avstånd emellan, 😂 kan verkligen inte styra, höll på rida rakt in i det andra stödet x antal gånger🙄🙄😂 Han tycker det är svinkul! Å hans galopp är superfin nu! Inge svårt alls att fatta tycker han😂 å efter galoppen i traven är han "lugn" nu! Längta tills dressyr/hoppträningen börjar om 1 v å 4 dagar!

Upp till toppen
Annons: