Annons:
Etikettstallet
Läst 1545 ggr
Tiktak697
2019-07-20 12:57

Stall regler

Hej stall vänner Jag har startat mitt egna stall och tänker nu komma på lite bra lagom stall regler att förhålla sig till. Jag gillar inte allt för strikta regler ju mer regler är min filosofi ju mer problem . Ju mindre ju enklare stod på värdens underbaraste stall för många år sedan utan regler och allt funka så bra . Vad kan va bra att ha med utöver att mock box varje dag ridbana ridhus sköt plats Vad mer finns det egentligen

Mvh Tiktak

Annons:
jagga-ewe
2019-07-20 13:05
#1

Vad gäller om en hästägare inte kan komma o mocka sin hästs box en dag? På flera dagar? Pga jobb eller sjukdom eller vad det nu kan vara?

Vem ansvarar för att det alltid finns vatten i hagarna?

Hur mycket utrymme får var o en ha i sadelkammaren? Vad gör man om detta inte sköts?

Hur hanteras höpåsar/foderhinkar etc mellan målen? Var förvaras de, var ska de stå om man vill ha hjälp med fodring osv?

Om en person vill åka på kurs i ett område där man vet att det finns utbrott av smitta (om än inte på det ställe där kursen hålls) vad gäller då?

Det där är saker som orsakat problem i olika stall där min kompis haft sin häst senaste året. Saker som känns som sunt förnuft men där ändå konflikter blossat upp.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Vixxen
2019-07-20 15:16
#2

Vaccinationskrav!

Tiktak697
2019-07-20 17:04
#3

Finns ingen helt legitim anledning att en häst ska stå icke mockad det finns inte. Ber man om mock hjälp av någon eller köper det av mig . Alldrig fattat eller accepterad en o mockad box. Alla fordringar sköts av personalen vatten fylls på då. Håller med bra att du tog upp allt man tror ju folk har sunt förnuft men icke Nicke de med sjukdom får jag nog skriva in Och bra med vaccin krav Fler tips tack så mycket tar gärna åt mig fler då jag behöver öppna ögonen lite

Mvh Tiktak

Vrilen
2019-07-20 17:09
#4

Hur ofta ska stallet storstädas? 

Stallet vi står i nu är väldigt stökigt och skitigt ren utsagt, själv gillar jag ordning och reda och att alla saker ska ha sin egna bestämda plats.

Caf_Roy
2019-07-21 05:00
#5

Ska man sopa gången efter sig direkt eller får man göra annat emellan (tex släppa ut hästen, plocka undan på ridbanan, rida ut)? Finns det saker man inte får binda upp hästen i? Var får man parkera? Hur långt från sadelkammaren får man gå utan att låsa?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2019-07-21 05:00
#6
Annons:
Vixxen
2019-07-21 08:19
#7

Användning av ev spolspilta och ev tvättmaskin.

Lona
2019-07-22 00:04
#8

Får man ha hästen lös på gårdsplanen?
Får man ha med sig hund? Koppelkrav? Får man ha hunden med sig in i hagen?
Vad gäller för barn?
Rida utan hjälm?
Vad händer om man slarvar med att plocka undan/sopa/göra i ordning efter sig?
Vad gäller angående avmaskning, träckprov etc?
Vem (häst- eller stallägaren) är ansvarig om en häst tex sparkar sönder en boxvägg?
Några specifika krav på eventuella medryttare? Något de får/inte får göra? (Vi hjälps åt i stallet med övertag från en hage till en annan på eftermiddagen, det är enbart hästägarna (och jag😊) som får göra det eftersom man även hanterar andras hästar. Det är viktigt att man tar dem i rätt ordning, inte släpper vissa i samma hage och så vidare.)
Vem har företräde till paddock/manege om man vill boka in en instruktör? Är det ok att andra rider där fast någon har lektion?
Hur gör ni med nycklar till sadelkammare och andra utrymmen som ni låser? Är det ok att en hästägare ger en kopia till medryttarna eller hur löser man det?

Många av de här sakerna flyter av sig själva - tills något plötsligt strular.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bjallstal
2019-07-22 11:19
#9

Lona kom med väldigt bra synpunkter. Man måste ha regler/riktlinjer att förhålla sig till. Det som man själv ser som självklarheter behöver inte vara något andra ens tänker på. Hästfolk är ett udda slag och med mycket egen vilja oftast. Skulle jag haft ett stall så hade reglerna liknat det där vi har våra hästar idag. Men med lite tillägg ang skötsel av hage och skrivning av kontrakt.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2019-07-22 11:21
#10

Vad gör man om en häst blir akut dålig och man inte får tag i ägaren? Vi har gjort riktlinjer gemensamt i stallet ang det vilket är skönt i fall något händer och man inte är anträffbar. (Vilket kan hända)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Erica. Lundstrom]
2019-07-23 08:36
#11

#10 vad har ni för riktlinjer? Vore intressant att veta!

Bjallstal
2019-07-23 19:45
#12

Ang sjukdom? Alla vill att veterinär rings ut/häst tas till djursjukhus vid akuta/allvarliga grejer. Står nummer till ägare samt ett antal av ägarnas närmsta familj i sadelkammaren. Bara hänt en gång och då fick de fatt i stallägarna när de skulle lasta. Hästen åkte iväg och ägarna mötte upp på djursjukhuset. Därav vet alla vart nycklar till varandras transporter ligger(ett ex av var i sadelkammaren, samt en kopia av försälringspapper). Eller menade du i de vanliga grejerna?

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Erica. Lundstrom]
2019-07-23 23:42
#13

Var det där jag menade😊(kring om vad man gör om häst blir akut sjuk å hästägare ej går att få tag i) bra alla vill samma. Gäller det en viss veterinär eller den jourhavande osv?

Annons:
Bjallstal
2019-07-24 12:06
#14

Första man får fatt i. Dagtid har vi en grym klinik fem min bort men kvällar och helger blir det distrikt eller evedinsia i Helsingborg, beroende pp hur akut det är. Annars har vi fått fatt i varandra vid sjukdom/skador. Väldigt vanligt med sandkolik här i våra trakter bland annat.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tiktak697
2019-08-16 09:19
#15

Jag har fått bra tipps av er men rida utan hjälp lös häst hund barn är något man får sköta själv. Eller jag vill ju har så få regler som möjligt tycker ju fler regler ju fler problem . Så jag ska ta med allt som är bra tack verkligen fler skalet jag kas ler ej tänkt på är välkomna

Mvh Tiktak

Lona
2019-08-16 10:45
#16

Fast "sköta själv" angående hundar, barn och annat funkar inte alltid. Vi har haft hundar som rännt lösa när andra ridit i paddocken, bitit en av töserna i stallet och så vidare, något som borde vara självklart att man hindrar sin hund från att göra. Kan trots allt vara bra att klargöra detta när någon vill flytta in, här flyttade en av tjejerna för att hon var tvungen att ha sin hund kopplad. Jag förstår absolut att man inte vill ha massa regler men faktum är att det ofta underlättar i stallet om alla vet vad som gäller. Någon som "pekar med hela handen", så att säga. Däremot behöver man väl inte skriva upp såna grejer, räcker med att nämna dem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

cEDS
2019-08-16 13:26
#17

Jag hade blivit tokig om folks ungar sprungit i min hästs hage. Folks hundar hade gjort det en gång sen hade den varit skadad/död om den inte är snabb som fan.

Demeter
2019-08-16 13:30
#18

Bra regler som vi har i vårat stall.

Allmänna:

  • Vi samtalar i en normal ton är vänliga mot varandra både inne och ute.
  • Vi behandlar hästarna med respekt.
  • Vi går lugnt i stallet.
  • Alla hästar ska vara säkrade med en säkerhetsknut.
  • Lämna aldrig en häst som är bunden.

Innan ridning:

  • Vi kommer till lektionen minst trettio minuter tidigare för att göra iordning hästen vi ska rida på.
  • Vi använder rätt träns och sadel till rätt häst.
  • Det är viktigt att vi är noga med att borsta hästen och kratsa hovarna innan ridning.
  • Behöver vi hjälp så frågar vi en stallvärdinna.

Under Lektion:

  • När lektionen börjar så anmäler vid oss vid stallkontoret och väntar på våran ridlärare.
  • När ridläraren har kommit leder vi in hästarna till ridhuset, en och en.
  • Vi lyssnar på vad ridläraren säger och respekterar det.
  • Vi gör vårt bästa.

Efter ridning:

  • Vi ryktar och kratsar hovarna på hästen vi har ridit på lägger tillbaka sakerna i tillhörande påse.
  • Vi gör rent bettet.
  • Vi hänger tillbaka all utrustning.
  • Står hästen i en spilta så ber vi en stallvärdinna att knyta och knyta upp hästen.

Utrustning:

  • Vi kräver att alla oavsett ålder har en godkänd ridhjälm vid ALL ridlektion.
  • Alla under tretton måste ha en ridhjälm vid tävling.
  • Vi rekommenderar användning av ridväst.
  • När vi ska hämta hästar från hagarna måste vi använda ridhjälm.
  • Vi rekommenderar användning av ridhjälm vid skötsel.
  • Vi rider i T-shirt eller långärmad tröja INTE linne.
  • Vi använder ridstövlar eller ridskor med minst 1,5 cm klack.
  • Långt hår ska sättas upp i en tofs utan hårspännen.
Lona
2019-08-16 14:49
#19

#18, Bra regler men det är ju lite olika på en ridskola och i ett privatstall. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Demeter
2019-08-16 15:01
#20

#19 

Ja men jag tänkte att det kan vara bra inspiration och grund. Och ifall hen vill ta emot elever ibland 🙂

Annons:
Lona
2019-08-16 17:31
#21

#20, Absolut!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Demeter
2019-08-16 17:35
#22

#21 🤗

Upp till toppen
Annons: