Annons:
Etikettavel
Läst 676 ggr
Vrilen
7/10/19, 7:55 PM

Avelsfunderingar

Vi har börjat komma i tankarna att betäcka vårat sto nästa år eller året därefter. Fölet kommer då bli 100% mitt😍 Detta blir första gången jag blir involverad i avel och föltänk så har såklart lite frågor.

Har en korsningsponny så det kommer inte bli något renrasigt föl, men hur vet jag att valet av hingst är ''rätt''. Så till vida att fölet blir så proportionellt som möjligt? Själv skulle jag älska att ha en hingst av spansk ras så som P.R.E, andalusier eller lustiano. Hur mycket är rimligt att betala för en betäckning om det bara ska vara en hobbyhäst🤔

Kan man förutspå lite smått om vad fölet får för färg när man kombinerar stoets och hingstens färger?🤪 Skulle vara väldigt tacksam om nån ville ta sig tiden och svara😃

Annons:
Lona
7/10/19, 9:43 PM
#1

Vad är det för raser i din ponny? Vad är hon för typ? (Mer lik ett fullblod, en cobtyp eller hur är hon byggd?)
Vi har nog alla en liten dröm om en PRE men handen på hjärtat, är det en hästtyp som skulle passa henne?
Det är störst chans för ett vettigt resultat om man parar två hästar av liknande typ, annars kan det bli lite hipp som happ. Korsar man en ardenner med ett fullblod så kan man få ett alldeles lagom mellanting - eller en ardennerkropp på fullblodsben…

Försök också se hennes brister, både exteriört och ridmässigt. Den perfekta hästen finns som bekant inte så vad behöver man vara extra noga med om hon ska avlas på? Tänk också på att inte "kompensationsavla" utan sträva efter en så korrekt matchning som möjligt. Är hon tex lång i ryggen så matcha med en hingst med bra rygg, inte en som är kort i ryggen!
Hur är hennes gångarter? Vad kan man förbättra?

När det gäller färger så går det att förutsäga till viss del. Två fuxar kan till exempel bara få fuxfärgade föl.
Vad har hon för färg själv och hur ser hennes föräldrar ut?
Sen tycker jag egentligen att färgavel är ganska förkastligt, det är alltid något annat som får stryka på foten i avelsarbetet om man satsar på att få fram en viss färg/kombination.
Undantaget är väl raser där man försöker bevara en färg som är ovanlig - tex gulanlaget på nordsvensk.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vrilen
7/10/19, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack så mycket för svar Lona. Ja alla har vi drömmen efter fina härstamningar och dina raser. Ja herregud min häst är ju lite av ett gott och blandat. Kastade ihop en snabb ''stamtavla'' och dom kända färgerna. Och en bild på ponnyn.

Ja ras spelar ju egentligen inte så stor roll, hade mest varit kul att få med en av sina favoritraser🤪 Det enda jag vet är att jag inte vill ha in mer gröva drag och vill att fölet ska bli lite högre gärna över 1,55 ( Ponny är 1,45). Exteriört så är det en önskan om längre ben 😂 Skulle säga att resten av hennes kropp är proportionerlig.  Hennes gångarter är väldigt bra om jag får säga så, inga direkt flashiga rörelser men det kan man inte riktigt förvänta sig heller. Men alla gångarter mjuka samt att hon tar ganska långa steg. 

Håller med dig om färgavels biten, skulle bara vara roligt om man hade ett hum om vad blivande bebis skulle bli😍 Kan somsagt väldigt lite om avel därför jag vill fråga så mycket som möjligt så det blir så bra det bara kan.

Lona
7/11/19, 11:35 AM
#3

Vad hade hennes föräldrar för färg förutom skäck- resp skimmelanlagen? Vid en snabbkoll så kan jag säga att, beroende på hingsten, så är det minst 50% chans att fölet blir skäck. Skimmelanlaget hos pappan har inte förts vidare så om inte hingsten är skimmel kan inte fölet heller bli det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vrilen
7/11/19, 1:15 PM
#4

Vi vet inte vad resten av har för färger men kan ju gissa på att tinkern var skäck och därifrån kommer skäckanlaget ifrån, och att russet har den typiska ''russfärgen''.

Med störst sannolikhet kommer det bli en fuxhingst då vi har en bekant med stuteri, och hon har endast fuxhingstar  😂

Lona
7/12/19, 10:58 PM
#5

Ok, då får vi klura lite. Det vi vet är att Avril har ett skäckanlag. Det är ett dominant anlag (det syns alltid om hästen har ett skäckanlag) och eftersom bara en av hennes föräldrar är skäck så kan hon bara ha ett.
Skäck, skimmel, black och  konstantskimmel/färgväxlare är exempel på anlag som är "utöver" hästens grundfärg. De är dessutom dominanta och syns i princip alltid även om hästen bara är heterozygot, dvs bara har fått anlaget från en av föräldrarna och inte av båda.
Det är som sagt 50 % chans att fölet blir skäck.

Det är lite svårt att se helt tydligt men hon är väl "vanlig brun", inte brunblack eller så?
Eftersom vi inte vet riktigt vilka färger som finns bakom henne, tex fux, så är det lite svårt att förutsäga fölets färg. Om hon har ett anlag för fux (det är recessivt och "syns inte" när det bara finns ett anlag) och ni betäcker med en fuxhingst så är det 50 % chans att fölet blir fux.
Om hon bara har anlag för brunt så kommer fölet att bli brunt, då kommer pappans fuxgen inte att märkas.

Den tilltänkta hingsten är alltså fux. Det innebär att han har två fuxanlag. Han kan bara lämna fuxanlag så där beror det på Avrils anlag vilken färg det blir.

Sen blir det ju rent matematiskt knepigare ju fler olika anlag och kombinationer man har att räkna med, men troligast är alltså att fölet blir fux eller brunt, ev skäck.

En sak när det gäller avel är dock om ni har en kunnig person som kan hjälpa er? Både under dräktigheten så att till exempel foderstaten blir korrekt men framför allt under fölningen. Även efteråt är det förstås bra att ha någon erfaren som kan hjälpa en. Det kan ju gå snett och riskera både stoets och fölets liv.
Naturligtvis kan man vända sig till en veterinär om något strular men det är inte alltid de kan komma på stört - och ibland kan det nog till och med vara mer värdefullt med någon som är riktigt erfaren av fölningar.

Man kan vara hur påläst som helst, när man väl står där med ett sjukt sto eller föl så är man rätt hjälplös.

Nu är jag bara nyfiken, men vad är det för ras på hingsten?😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vrilen
7/13/19, 12:52 PM
#6

Tack så mycket igen Lona! Alltid så kul att få svar från dig du kan ju allt och lite till om det man frågar om😉 Ang kunnig person så har vi det, hästen ägs av både mig, mamma och en gemensam kompis. Kompisen var med när Avril födes och har varit med om kanske 5 mer fölningar. Kompisen är nära vän med ägaren av det stuteriet vi antagligen väljer hingst ifrån så då kommer vi ta hjälp av henne. 

Än är det inte bestämmt vilket år det blir föl kan lika väl vara 3-5 år fram i tiden vi pratar så vi får se vad som händer kommande år😃 Och vilken ras det blir vet jag inte, fick inte förklarat för mig vad det var för raser stället hade 🤪

Annons:
Lona
7/14/19, 9:05 PM
#7

Åh tack, vad glad jag blev nu! 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: