Annons:
Etikettövrigt
Läst 502 ggr
[Erica. Lundstrom]
2019-07-10 13:14

Första halvåret 2019=)

Hej! (känner jag varit ltte off på ridsport iFokus heh) men tänkte höra hur första hästiga halvåret gått för alla här? Har det gått som förväntat? Med-motgångar? Nya bekantskaper? Nya lärdomar och utvecklingar? Någonting som varit svårt? Någonting som verkligen gått bra? Allt möjligt helt enkelt och hur ni hoppas resten av året blir!

Annons:
Emmie andersson
2019-07-11 16:50
#1

Mitt har faktiskt gått ganska bra. Har lärt mig jättemycket, hoppat nytt höjdrekord med en av mina favorithästar, lärt mig jättemycket nytt inom både hoppning o dressyr. På lördag ska jag till ett ridläger och i augusti ska jag börja i en hoppgrupp. Det som är lite nervöst är att min ridlärare som jag kommer få nu är jättesträng o kan nästan vara dum. Hon är jätteduktig och är domare på tex Falsterbo o så men lite för sträng. Lite lätt att man känner sig dålig när hon mest säger dåliga saker om en så det kommer bli en motgång.. men annars har mitt hästår börjat bra! Förresten, förlåt för att jag kanske själ tråden lite här men om nån har ett tips på hur man gör när ridläraren blir för sträng o man känner sig dålig, hur ska man tänka o agera? För lätt att ta det personligt så därför skulle jag vilja ha lite råd då att man kanske inte gör det. Tack på förhand!

[Erica. Lundstrom]
2019-07-11 23:47
#2

^ kanske låt taskigt men försök tänka bort personligt å endast tänka fakta eller vad man säg. För det är ditt ridsätt hon kommenterar, inte dig som person. Allt hon säg är för du ska bli bättre. Försök tänka såhär-tänk den dan du sätt händerna som hon alltid klagat på å du får beröm för det, tänk vilken förbättring du måste gjort då! Olika ridlärare lär ut på olika sätt, försök att när hon ksk säg räta upp dig å ner med hälarna å upp m händerna. Stanna då å be henne förklara hur hon vill du ska sitta osv, ex hon ksk drar frma din skänkel i den positionen osv, då får du känsla för vad hon vill uppnå å kan försöka göra så. Mitt hästår hittills iår😅 kan väl sammanfattas som myyycket motgångar å rörigt. Känts som bakslag hela tiden. Första veckorna - min passhäst vart svår, tjurig, stanna, backa. Försökte komma på vad det var för fel, sadel, vet, träning. Insåg han ksk va less helt enkelt-ut i skogen 4 veckor, galopp. (för de tyckte han va roligt) Sen kom vi tillbaka å han kändes superfin, dressyrsadeln(ny! 2019 års modell, wintec) å han kändes magisk den timmen i ridhuset… Dagen efter ridförbud å de dröjde flera v innan jag satt upp igen Typ 6 v vila för mig å honom. Sen kändes det som att börja om från noll, ł IGEN. Var död i ben, huvud, armar, mage, efter 10-15 min skritt, trav var inte å tänka på. Två dagar senare dressyrträning. Var livrädd, för jag kunde ej ngt å min balans var kass å jag var osäker på att rida. Å tänkte min tränare skulle kommentera allt fel jag gjorde. Det första hon sa? "roligt att du är tillbaka! Peppad på att rida igen?" den lektionen skrittade jag mest, vi körde övergångar osv men saktade av till skritt efter bara några travsteg. Osäker å kunde knappt rida… (svimmade även ihop en gång i stallet framför tränaren å en tysk vet… Gsk pinsamt å vakna upp på betong golv m tränaren över en som ser skitorolig ut. Å knappt kunna röra sig å bara vill blunda å sova igen, va borta bra tag å slutade andas också) Sen börja vi komma tillbaka, sakta men säkert. Sen flytta hästarna hem till oss, gick bra ibörjan å rida men sen vart han superladdad å börja bli het å svår. Men sen börja jag även köra han å då började han bli finare, försökte även vara mer bestämd=han slutade bråka å va mer positiv ist. I mån var han en dröm i skogen, red ut med min kompis för första gången. Å han var magisk. På hemvägen… Tramp på en sten å halt… Var rätt så Depp efter det, skrev på insta story allt gick åt skogen iår. Först det ena sen jag ej fick rida å sen kaos, å så blev han för svår å het å sen perfekt för å sen bli halt. Å att det kändes som vi börja om på noll hela tiden å jag när jag började rida igen tappat allt Min ridlärare/dressyrtränare(utan henne vete sjutton vad jag gjort, hade ej klarat av å rida min passhäst å ridit värre än en stol å haft noll i självförtroende) Iaf, skrev hon att jag skulle kämpa, att jag var bäst som jag var och att jag aldrig "varit tillbaka på noll'. Inte vad hons ett på dressyrträningarna. Samt att börja om var vardag att min passhäst var pigg å het å de var" mitt"problem, en annans är seg å lat å det är "dens" problem, att jag skulle kämpa å att jag fixar det. (hennes pepp citat ibland alltså, å förståelse för det inte alltid är lätt) 💗 Men! Även vart en hel del bra å fantastiska stunder. Ex när jag efter en galopp i våras i skogen, (han brukar alltid va superladdad efteråt) då var han magisk, kunde sitta ned i hans travhäst trav å han svävade fram, var så mjuk i munnen på han å kändes som vi flög, om än bara några sekunder har jag levt länge på det. När jag en dressyrlektion skulle öva på sitsen å efte rmin tränare visat mig hur jag skulle ha händerna osv satt å gapskrattade när vi red framdelsvändning, tyckte jag måste sett ut som världens snobb å min passhäst såg väldigt förvirrad ut(men vart fina framdelsvändningae!) min tränare höll på dö i skratt å fråga om det kändes konstigt😅(hon skrattade åt min min) När jag i maj hoppade min passhäst för att få till vänster galopp å han tog ALLA fattning ar direkt å rätt, även vänster. Han landade alltid i rätt galopp dessutom å vi galopperade snett igenom/hoppa för första gången. Vart även några byten i varje mot hindret😂 typ fyra tror jag, vinglade lite å ja😂 Alla stunder när han känts magisk å vi svävar fram, när jag förra to natt red barbacka i solnedgången, om än han stod på bakbenen någon gång av laddning så kändes hans rygg så trygg. Det faktum att bo på en gård med eget vitt/svart stall, delkammare, snart omklädningsrum å fikarum. Fem hästar på gården som jag ser från mitt badrum. Kunna gå ut när som helst å borsta, pyssla, gå promenad,rida., köra. En av mina bästa kompisar bor 400 m bort å hon har egen ponny å de föd upp hästar. Vi kan rida tsm när som helst. Min passhäst är haltfri nu! Var det igår kväll å idag väääldigt laddad, så blir någon körtur imorn innan ja sitt upp😅 Har 2-3 st jag borde börja rida in😂 har Cafét, (där pengarna jag tjäna ska jag spara så jag kan gå beridarutbildning sen,)

jagga-ewe
2019-07-20 12:50
#3

Första halvåret…

Jag har köpt en häst till, Funi är nu min egen. Vi har slutmätt Solbra, hon är officiellt C-ponny, om än väldigt liten. 131 cm. Ridit kurs för Hinni med Funi. Ramlat av och landat på en stubbe, det gjorde väldigt ont. Tack o lov bara mjukdelsskador. Buna har varit skadad, som vanligt på våren. Sår under hakan den här gången, troligen sparkskada. Grettir hade ett liiiiitet sår på frambenet som gjorde honom blockhalt, men han har repat sig. Alla fem av våra fyra hästar hemma i sommar, lånar Gledi i år med. Hon är i värsta slyngelåldern, två år. Rebecka o Solan hade tänkt vara med i Gota-cuppen men det sket sig pga alla smittor som spreds i våras. Stallet tillät inga hästar att åka iväg om de inte kunde stå i karantän efteråt.

Vad det gäller resten av året så hoppas jag att kunna rida fler kurser, få Funi bättre musklad, köpa billigare hö än i fjol, att Rebecka o Solbra kommer iväg på fler tävlingar o även lektioner, att det inte blir massa smittspridningar. Och givetvis att alla håller sig hela och friska! Både folk o hästar…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

s8x2n6
2019-07-24 00:26
#4

Jag har haft ett intressant hästhalvår. Hästen min börjar bli till åren och det märks mer och mer. Tänderna strular och blodvärdena va si å så i början av året. Dock är de tillbaka till det normala nu (tack och lov!) men var stressande i våras när man inte visst vad det var och om det skulle varit något mer allvarligt. Hästen står ute på bete just nu men måste ändå stödfodras, ännu tecken på ålder… men han är pigg och glad! Jag har ridit mindre än vad jag egentligen velat, men orken finns liksom inte där (för min del) säger åt mig själv att börja rida mer igen men det tar stopp hela tiden.

I övrigt är jag glad över att få hela tiden utvecklas som hästägare. Är ny på detta med att äga gammal häst (som visar tydligt åldrande) så är tacksam för att få lära mig. Inte alltid lätt och ibland kommer tårarna fram som av rent tvång (när man blir rädd att förlora sin bästa vän) men vet att allt detta är så otroligt nyttigt för mig att ha med mig i framtiden. Och så vet jag att jag förr eller senare måste genomgå detta, och är okej med att det kommer nu mer och mer.

Till hösten önskar jag kunna minska på studietakten så att jag har mer tid till jobb och på så sätt mer ekonomi för hästen. Skulle va skönt att få ta det lite lugnare nu när det börjar kännas som hästens sista år. Vill ha allt mitt fokus på honom, och för att kunna göra hans liv till det bästa som möjligt. Och så önskar jag att jag orkar börja rida mer igen,  och förhoppningsvis kunna visa långfingret åt en rad rädslor jag återigen dragit på mig!

[Erica. Lundstrom]
2019-07-24 09:14
#5

Faktum är att jag tror att iochmed halvåret passerat att allt blir bättre å vi börjar få turen mer på vår sida igen! Rid å kör min passhäst som normalt nu och om än han kan vara svår första stunden blir han maaaagisk fin sista stunden! (varav den stunden kommer snabbare å snabbare inpå) hoppade i måndags för att han skulle få göra av m lite energi (samt funderar jag p att satsa på hoppning med han, då han av de två ggr vi hoppat tidigare älskat det å båda galoppera sitter direkt då) och jisses😂 motivationen var på topp. La ut m 24 m emellan, 6 galoppsprång vart det. Haha… Min styrsnäcka är inte sådär super alla gånger😂 glöm att man ksk måste styra också, heh, en gång vart vägen väääldigt vinglig iochmed galppfattbing å vi hoppa första i typ en båge å så hade vi typ svängt innan vi landat😂 eeh, andra hindret va inte å tänka på då vi redan svängt om helt. Mitt fel! 😂😂 Men han tyck det är svinkul! Men fördel nu när jag la ut två efter varandra så kunde jag kontrollera galoppen mer emellan/efteråt. Han hoppar otroligt bra! Inte såhär stopp-hopp utan han tar sats, hoppar å lyfter bakbenen bra över😅 Han råkade peta första någon gång och då hoppade han rejält över det andra å alla gånger efteråt😂 min reaktion då (man borde sätta så man kan göra alla mina kommentarer när jag rid) "woowhaiii"!! Funderar på att till hösten anmäla varannan v hoppträning å varannan v dressyrträning. Sen 😅 så ska vi köpa honom!!! Ska bli hästägare! Vi kollar runt på försäkringar nu å sen så😁😁😁😁 syrran skrev på papperna för sitt föl igår (tsm m hovslagaren/travtränaren) så snart är jag också hästägare för första gången! Tror verkligen på att sista halvåret blir bättre än första. Han börjar även tycka om massage, och komma när jag ska hämta han(och vilja in) och kan "springa och busa med han" i hagen. Så fort tråden kommer släpps dem i en stor sommarhage på gården(tråden är 3 v försenad nu)

Upp till toppen
Annons: