Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 487 ggr
anonympajas
2019-07-08 11:13

Testar

Ponnyn jag håller igång åt ridskolan har börjat testa så mycket. Stegrar när på ridbanan och försöker dra hem i skogen. Hur ska jag få honom att sluta? Han stegear så sjukt högt och det har resulterat i att jag inte vågar rida honom mer.

Annons:
Gronstedt
2019-07-08 12:03
#1

Jag skulle inte anta att det handlar om att "testa" om en höst börjar med ett nytt beteende - jag skulle anta att det handlar om smärta.

Med det sagt, en ridskolehäst är ofta van att jobba hårt och inom tydliga ramar. På "semestern" kan överskottsenergin ta över när den inte har så mycket att göra. Vad händer om du låter den rasta av sig lös eller på lina innan du rider?

anonympajas
2019-07-08 12:11
#2

Mm också tänkt lite på smärta.. Överdrev lite med skogen, får han inte draghjälp drar han hem. Men går någon före går det bra så det är egentligen bara i paddocken han tjurar. Det är som att han tittar på något vägrar gå och lägger jag då på skänkeln reser han sig vilket känns som att han testar. Hade gärna velat jobba honom lös men paddocken är inte stängd på alla sidor och han kan inte heller gå på lina då han inte förstår det.. :/ Vill inte ge tillbaka en galen ponny till ridskolan.. ://

Amephyst
2019-07-08 12:16
#3

Har du inget nummer till ridskolan? De känner ändå ponnyn betydligt bättre än vad vi gör här, och någon kanske kan komma ut och se vad som ställer till det?

Caf_Roy
2019-07-09 02:08
#4

Den vanligaste orsaken till att hästen reser sig brukar vara att ryttaren är stum i handen. Antingen att man håller för hårt, är för dålig på att ge eftergift eller att handen inte följer med hästens mun i rörelsen. Testa att vara extra noga med dom sakerna och att stanna och ta en paus om du märker att hästen börjar gå upp i varv. Självklart kan du fortfarande ta ordentliga tygeltag om det skulle behövas, det viktiga är att inte hålla kvar tygeltaget utan lätta och ta igen om det behövs. Och mellan tygeltagen, som du bara ska ta en kort sekund när du faktiskt vill ändra på något, ska din hand följa hästens huvudrörelser så den kan pendla med huvudet utan att bettet tar emot.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: