Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 566 ggr
Findus70
2019-07-07 20:32

Vad för sorts ridskor/stövlar rekommenderar du?

Hej! Jag ska i augusti börja rida och jag undrar vad för skor/stövlar ni rekommenderar? På ridskolan sa dom att det ändå kravet är att det ska va klack. Jag undrar även om det är bäst med ridskor eller ridstövlar? Jag funderar på ridstövlar :)

Annons:
91Marran
2019-07-07 20:50
#1

Mountainhorse ridskor och chaps eller vad de heter nu för tiden. Alltid kört med det. Förutom mina vinterstövlar som jag inte använt så mycket.

Mvh
Mig

ThatPie
2019-07-08 08:20
#2

Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men om du fortfarande växer skulle jag säga att du sk skaffa ridskola och chaps. De brukar inte kosta lika mycket som stövlar men fungerar ungefär lika bra, vilket kan vara positivt om chansen finns att man kommer växa ur dem snart/inom några år. Om du är färdigväxt så rekommendera jag stövlar! I min erfarenhet så håller dem lite längre och get ett annat stöd. Men det beror även på preferens, man får helt enkelt testa sig fram lite :) själv använder jag nu ett par pioneer horseline stövlar som jag tycket är väldigt bra, men hade chansen att testa dem vid en mässa innan köp. De är kanske även inte i prisklassen man letar i vid ett första pars stövlar heller, men sådant får man som sagt avgöra själv.

Findus70
2019-07-08 08:52
#3

#2 Jag växer fortfarande men om vi skulle strunta i pengarna, skulle du då rekommendera stövlar till en nybörjare?🤔

Amephyst
2019-07-08 12:13
#4

Jag skulle säga att det beror på. Om du har svaga fotleder kan ridstövlar vara ett bättre alternativ, men rent generellt så skulle jag säga att ridskor med ev chaps skulle vara bra för nybörjare. Då får du dels en liten känsla av hur det är att rida med stövlar, samtidigt som du slipper alla problem som finns med stövlar. Dessutom skulle jag säga att det är skönare att sköta stalljobbet i ridskor än i ridstövlar. I och med att du ännu inte vet vilket typ av stöd som du vill ha så skulle jag säga att skor med chaps är det bästa alternativet. Varma dagar kan du rida med bara skor, och du kan själv variera mellan skor eller att ta på chapsen för att känna efter vad du själv föredrar.

Caf_Roy
2019-07-09 10:44
#5

Det kommer inte göra någon skillnad för dig ridmässigt första åren iallafall om du har skor eller stövlar, plus att du kommer spendera mer tid till fots i stallet än i sadeln, så ta ett par skor/stövlar med klack som sitter bra på foten och är sköna att gå i. Själv har jag ridit i 25 år och använder bara stövlar när jag rider för tränare eller tävlar, till vardags rider jag i ett par jodphurs (utan chaps).

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: