Annons:
Etikettridning
Läst 646 ggr
Ulvelin007
2019-07-01 22:44

Vad tränar ni på?

Hej! Jag undrar lite vad alla brukar träna på ett vanligt pass oså, oavsett om ni rider på ridskola eller privat☺️

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-07-02 11:25
#1

Min sits sits sits å sits😂 Mycket fokus på övergångar, noga övergång varje gång, sen fokus på mjuk å följsamhet å att svara för hjälperna och ha eget driv. Framåtbjudningen är prio ett,vill ha en kvick och lyssnande häst. Serpentinbågar och flytta för skänkel. När jag rider in/utbildar yngre/nya hästar ligger iprincip enda kravet på Framåtbjudningen, å lyssnande på hjälperna. Struntar i formen för när bjudningen å allt sånt funkar kommer formen. Vill ha hästen så att jag kan fatta galopp å rivstart, fatta mjuk lugn galopp, stanna, göra övergång, vända, å den ska vara med på noterna direkt. Inte där än men försöker uppnå=) Dock märkt hur mkt min sits har för betydelse (speciellt på min passhäst, han är känslig och är jag minsta spänd så blir han spänd, har jag dålig hållning blir det kaos så😂

Bjallstal
2019-07-02 21:13
#2

Tragglar sits med min syster med. Mellan hennes träningar för tränare så jobbar vi mycket med sitsen hemma. Imorgon ska vi ta bort stigbyglarna på stoet så hon kommer ner i sadeln ordentligt. Idag red hon valacken och hade en tjugolapp mellan stövel och häst på båda sidorna för att träna på art hålla om med benen och inte sitta och nagga med hälarna. Rör sig fötterna för mycket så blir han bara stirrig. Hennes två ponnys är så olika att upplägget för dem ser helt olika ut. Stoet är lugnt (men absolut inte lat, framåt men inte het)men trygg och är en pärla på att undvika att riva, hon blir sp lycklig när hon får komma ut på tävling. Tränaren tycker det är så kul att hon verkar analysera hinderhöjd och bredd innan och ta det med bara lite marginal. Hon river i stort sätt enbart när det blir fel i kommunikationen mellan häst och ryttare. Men hon låser sig lätt i nacken och blir stel så jobbar mjukgörande och stärkande för att hon ska orka med kroppen. Valacken blev inriden och sedan har han bara stått i en hage fyra år innan han kom till oss och är på nivå med en normal 4-åring ungefär. Pigg liten skit som tycker det är kul men som lätt stirrar upp sig. Här blir det miljöteäning varvat med att få honom att sänka sig och sträcka ut. Annars trycker han lätt ihop sig och drar upp nacken. Han ska snart börja få komma ut på pay and jumps på läg nivå för att se andra miljöer.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

anonympajas
2019-07-03 10:54
#3

Med hästen jag tränar åt ridskolan jobbar jag med att han ska tycka det är kul och inte tjura ihop, och att han ska vara framme och vara positiv. Korta men intensiva pass. Jag jobbar ständigt med sitsen!😊

Cecilia.S
2019-07-03 11:30
#4

Precis som övriga i denna tråden lägger jag också en del fokus på min sits vid varje ridpass (rider privat). Framför allt fokus på att jag ska sitta rakt över min häst, vara mjuk i kroppen och ha en allmänt bra inverkan genom ridningen. För hästens del så är det alltid framåtbjudning och positivitet som jag eftersträvar vid varje ridpass. Lösgjordheten kommer efter det.

Kör alltid på med mycket förflyttningar för skänkeln. Leker runt med skänkelvikningar, öppna och sluta. Flyttar runt honom på olika voltspår med hjälp av inner- eller ytterskänkeln vilket får honom att släppa eventuella spänningar i kroppen. Det tycker jag fungerar fint på min häst, i alla fall 🙂

Avslutar varje ridpass med trav på halvlång tygel där hästen får chans att stretcha ut överlinjen och samtidigt bli ordentligt belönad med röst och klappar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Amephyst
2019-07-03 22:32
#5

Jag rider både hemma och på ridskola, och då fokuserar jag på lite olika saker🙂

På ridskolan fokuserar jag väldigt mycket på min hållning. Delvis sitsen, men framför allt på handhållning och axlar, då jag har en tendens att luta mig fram då jag är trött. Annars jobbar jag också mycket på kontakten med hästen och att göra hästen så följsam.

Från marken hemma så tränar jag just nu på inkallning, och det fungerar så länge matte inte har ridkläder på sig, eller har med en grimma 😊

Med halvblodet tränar jag mestadels följsamhet. Jag tränar mycket på min inverkan med hjälp av enbart sitsen, och att hon ska vara följsam med bara den typen av hjälper. Målet är att hon ska kunna bära upp sig själv och ryttare på lång tygel. Det är vad hon tycker är absolutroligast förutom hoppning.

Med nordsvensken arbetar jag istället mest på att han ska ha kul i ridningen, men också på att han ska bygga muskler på rätt ställen och att han ska bli mer följsam. Han är en aning överviktig och är inte särskilt välriden, så det är vad vi fokuserar på att råda bot på.

Upp till toppen
Annons: