Annons:
Etikettavel
Läst 876 ggr
Kontrystie
6/30/19, 2:11 PM

Färg på fölen?

Hallå i stugan!
Två hästar hos mig ska få föl nästa vår och jag försöker lista ut vilka färger de kan få. Gener och grejer förstår jag mig verkligen inte på men ni kan ju allt, så ni kanske kan försöka räkna ut det?

Såhär är färgerna på Sto 1:

Hon själv är mörkbrun med svart respektive skimmel-föräldrar (Fux, svart och skimmel i andra led, farmorns färg är ej tillgänglig)  Hingsten hon är betäckt med är svart med brun resp mörkbruna föräldrar. Brun, mörkbrun och fux x2 i andra led.

Hon har fått fyra föl tidigare som fått färgerna brun, svart och mörkbrun x2.

Sto 2:

Fux med fuxföräldrar. Brun x3 och en okänd i andra led. Hingsten är skimmel (född svartbrun) med svartbrun pappa. I andra led har han en skimmel, en brun och två okända.

Behöver ni mer/annan information är ni välkomna att hojta till.

Tack på förhand!

Henna is out

Annons:
Lona
6/30/19, 2:35 PM
#1

Vilken ras är det? Till exempel skulle ett silveranlag kunna finnas bakom sto 2 (det syns inte på en fux) men det finns ju inte i alla raser. Viljen färg hade sto 1s skimmelförälder innan den skimlade av? Skimmel är inte en "egen färg" utan påverkar hästens grundfärg. En häst kan alltså vara tex svart, brun eller fux i grunden och så "tillkommer" skimmelanlaget som nedärvs separat som så småningom gör hästen vit. (Detsamma gäller för övrigt tex gulanlaget, black, silver, skräck och konstantskimmel. Det är egna anlag som påverkar hästens grundfärg.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
6/30/19, 9:59 PM
#2

Vad har det förresten varit för färg/er på fäderna till sto 1s avkommor?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kontrystie
6/30/19, 10:45 PM
#3

#2 Första har fått en brun, en svart och två mörkbruna. Hennes mamma var född svart och morfar var född brun.

1:an är KWPN & 2:an Westfahler :)

Henna is out

Lona
6/30/19, 11:18 PM
#4

Ok, osannolikt med silver, black och lite mer udda färger med andra ord.🙂

Det är inte helt säkert hur brun/mörkbrun etc egentligen funkar genetiskt med vilken nyans hästen får, däremot är det klarlagt hur fux och skimmel nedärvs.

Sto 1: Hon har inte skimmelanlag eftersom hon inte är skimmel själv. Fölet kan alltså inte bli skimmel. (Det är ett dominant anlag, om någon av föräldrarna till fölet hade det så skulle den vara skimmel själv.)
Lite svårt att säga men fölet borde bli svart eller någon nyans av brunt. Föräldrarna kan ha varsin fuxgen som är recessiv och då inte syns. Får fölet en fuxgen av vardera föräldern så blir det fux - den möjligheten finns alltså.
Får den en fuxgen av bara ena föräldern så påverkar den inte hur fölet ser ut.

Sto 2: Eftersom hon är fux som är ett recessivt anlag så kommer fölet att få en fuxgen från henne.
Hingsten kan troligtvis lämna brun i olika nyanser, eventuellt även fux.
(Ett fuxanlag kan "hänga med" och inte synas under flera generationer så det beror lite på vad som ligger längre bakåt.)
Skulle hingsten ha en fuxgen så är det 50 % chans att fölet blir fux, 50 % att det blir brunt. Har hingsten inte en fuxgen så blir fölet brunt i någon nyans.
Så skimmelanlaget, då. Hingsten har uppenbarligen en skimmelgen, däremot kan han inte ha två eftersom inte båda hans föräldrar var skimlar.
50 % chans att fölet blir skimmel.
Med andra ord, en fux eller brun med 50 % sannolikhet att den dessutom blir skimmel.

Hoppas att det blev rätt nu!🤪


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kontrystie
7/3/19, 1:05 PM
#5

Hur många generationer kan en fuxgen hänga med?

Henna is out

Lona
7/3/19, 10:39 PM
#6

#5, Rent teoretiskt, hur länge som helst.
En häst som är fux har som sagt bara fuxanlag och kommer alltid att lämna ett till avkomman. Två fuxar kan alltså bara få fuxfärgade föl.

En häst som har ett fuxanlag + ett för annan färg kommer statistiskt sett lämna fuxanlag till hälften av avkommorna och den andra färgen till hälften av dem.
Man kan avla på tex bruna hästar i många generationer utan att det "syns" om ett fuxanlag följer med i varje generation. Efter ett antal generationer kanske det plötsligt föds en fux, då har båda föräldrarna haft och nedärvt det anlaget. I sin tur har de fått det från någon av sina föräldrar och så vidare bakåt i generationerna.

En häst som inte har något fuxanlag alls kan aldrig lämna en fuxfärgad avkomma, även om den paras med en fux.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: