Annons:
Etikettövrigt
Läst 1375 ggr
misswilma
2019-06-27 15:49

Tappskor ofta, vilka boots är bäst?

Hejsan, har en häst som har skor på alla 4 hovar och hon tappar i snitt en sko per vecka. Jag blir galen på detta. Hon är varmskodd nu men har även provat att inte varmsko. Hon har boots på alla 4 hovarna men alla går sönder under veckan… Vilka boots skyddar bra OCH är hållbara?? Funderar på professional choise Bell boots men osäker om de skyddar helt nere vid skon. Såg även att det finns hovtejp, det kanske man kan ta på nära skon så hon inte kan trampa av de? Bara en tanke. Tar emot alla tips och förslag!

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-06-27 23:25
#1

Nu är inte jag ngn hovslagarexpert men känns skumt att hon i snitt tappar en sko/veckan? Har hon dålig hovkvalité? Hur ofta skos hon? Vad för skor? Vi har aldrig boots på hästarna i hagen /körning/ridning(endast om de ex trampar sig) så vet inte riktigt den funktionen. Vet dock att vår hovslagare ibland typ fäst skorna med lim också? (kan hända det endast är vid spec skor,) Är det så hon springer runt och bockar skon så hon tappar den? Fram eller bak? Tänk ksk funkar med ringsko eller öppen tå eller ja, vet inte riktigt vad ridhästar har för skor.

Bjallstal
2019-06-29 23:14
#2

Hade en sådan ponny, usla hovar trots tillskott etc. Bytte hovslagare. Ponnyn i sig hade katastrofdåliga hovar och den hovslagaren kunde inte sko i dem så att de satt. Bytte hovslagare av andra anledningar och vips så hade jag två tappskor om året istället för varje vecka.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2019-06-29 23:14
#3

Säger inte att det är lösningen, men kanske ta en funderare kring det?

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2019-06-29 23:15
#4

Eller testa annan sorts sko beroende på om den trampar av fram eller bak.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Cecilia.S
2019-06-30 10:00
#5

Jag skulle också vilja rekommendera dig att testa på en annan hovslagare. I många liknande fall har det löst liknande problem i stort sett helt och hållet. Olika hovslagare använder sig nämligen av olika utrustning och tekniker, formar hovarna på olika sätt precis som en häst rör sig på olika sätt, används olika och har olika hovkvalité. De kanske inte matchar, helt enkelt 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Herveaux
2019-07-07 08:16
#6

I stallet där jag jobbar har också antalet tappskor minskat sen vi bytte hovslagare.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Upp till toppen
Annons: