Annons:
Etikettövrigt
Läst 451 ggr
[Kotten123]
6/26/19, 11:40 PM

Jobb i stall

Jobbar i ett stall som nu håller i läger, sju dagar i veckan, med ledighet varannan helg. Dagen börjar just nu vid 07- utsläpp av hästar, lite mockning. Får sedan runt 08 slänga i mig någon form av mat, sedan hjälpa i stallet vid 08.30. Från 08.30 fram till lunchen, vid 13, är det fullspäckat. Mockning, hjälpa till på lektioner, utsläpp av andra hästar, fodring m.m. Efter lunch kan jag andas i en timme, sedan tas några av hästarna in runt 14. Efter det är det samma jobb som innan från cirkus 14-18, men med några småpauser om man så ser dem… 18 släpps de ut i sommarhagarna, sedan är det egentligen ”slut”. Men efter det ska jag hinna rida, vilket även det är mitt jobb+fritid (när det är på min egna ponny), samt kvällsfodra+plocka undan allt som är i stallet, sopa osv. Det brukar även behöva hållas koll på småbarn beroende på, ibland aktiviteter som ska planeras och hållas i. Blir klar runt 21-22. Är det så det ska vara? Får än heller betalt som jag trodde…

Annons:
monstermash
6/27/19, 4:45 PM
#1

Ja, det är väldigt slitsamt att jobba i stall. 11h jobbpass om dagen i 14 dagar i sträck är dock väldigt mycket. Hur gammal är du? Har du kollat upp vad lagen säger om hur mycket du får arbeta i din ålder? Om inte så skulle jag rekommendera att du gör det snarast om du är minderårig. Ditt jobb kan ju inte hjälpa att du har en egen häst att ta hand om efter jobbet dock, så det kan du inte räkna in som arbete. 

Kan du inte äta frukosten innan du börjar istället för att hetsäta den? Får du sämre lön än du trodde eller som ni avtalat?

Upp till toppen
Annons: