Annons:
Etikettridning
Läst 508 ggr
Lussetano
2019-06-24 23:13

Längd

Jag är 175 cm lång och väger ca 44 kg. Fyller 15 i december.
På ridskolan där jag rider finns det många ponnys som går mina lektioner och ibland tar storhästarna slut så jag tvingas rida D-ponny eller ibland också C-ponny. Jag vet att jag är för lång för C men undrar om jag är för lång för D också? Är väldigt smal men lång. När jag rider D och har lagom långa stigbyglar är de ungefär vid magen. Jag gillar att rida både häst och ponny men borde jag gå över till storhäst helt?

Annons:
Maleficum
2019-06-24 23:38
#1

Jag är vuxen och är 177 cm och rider ibland D-ponny på ridskolan när det behövs (har bra egen balans och sits).

Det som kan hända om man rider mycket ponny som lång är att man gärna kan vilja krypa ihop (och då får dålig sits)- Men känner du dig osäker på hur du ska göra så prata med ridläraren om vad dem tycker. Själv fick jag ganska tidigt börja rida storhäst på ponnylektioner just pga min längd och började då efter ett tag i storhästgrupp istället men med tiden (då jag blivit äldre, fått ännu bättre sits balans och kunskap) har jag gått tillbaka mer på ponny (då vi haft lite storhästbrist där jag rider).

Älskar att få rida ponny då och då igen då jag missa mycket av ponnytiden pga min längd men kan ibland känna att det är svårt att hålla om just pga långa ben och brukar därför ibland ha nåt hål kortare läder än vad jag haft på en stor häst.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bjallstal
2019-06-25 11:45
#2

Jag som är 172 hoppade upp och red till lin lillasysters c-ponny ibland vid behov. Så länge du är medveten om att sträcka lite extra på dig så är det inget problem egentligen att vara lång. Min bästa vän på 182 cm red sin d-ponny tills han fick problem med fång vid 27 års ålder(då hade hon ridit honom i nästan 12 år). Hon är lång och smal.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Emmie andersson
2019-06-25 22:56
#3

Det finns en ridlärare på ridskolan där jag går o hon rider allt från b-ponny och uppåt (hon är 19) Hon är ungefär 1,70 och är väldigt smal så tror inte att det är något problem med att rida d-ponny för dig!

Lussetano
2019-06-25 23:59
#4

Tack för hjälpen! Kul att veta att jag kan rida ponny ett tag till *-* Tänker ändå gå över till storhäst nästan helt om något år men just nu är jag iallafall inte för lång.

Maybe belle
2019-06-26 10:49
#5

Jag är 178, jag är för lång för D så ja jag tycker du också är det. förut när jag red på ridskola slutade jag rida D när jag var typ 170.

Upp till toppen
Annons: