Annons:
Etikettridning
Läst 904 ggr
Asae75
6/24/19, 7:59 PM

Digital ridlektion

Finns det inspelade ridlektioner som man kan lyssna på när man rider?

Annons:
Zepp
6/24/19, 10:41 PM
#1

Tveksamt faktiskt!

Iallafall som 7 åring, på bondgård så fick jag för mig att ville  göra som de vuxnna,, sagt och gjort jag fick sela på hästen, en Nordsvensk och jag fick  köra lite olika vagnar..bara en vagn ioförsig!

Som trettonååring på en annan bondgård, så fick jag sela på och köra en  ardenner.

Lite olika remnisenser, Nordsvensken ställde om sig på¨en av mina fötter, det var jordbruksmark, dvs  mjukt, det gjorde Skittont, jag fick den  till att flytta sin tyngdpunkt mer åt höger.. dvs jag var bara sju år men jag fick llixom kontackt med hästen

Såå  sedan dess så har jag kontakt med hästar.. iallafall så har jag sedan dess haft flickvänner  mmed  hästar.. jag och häösten verkar förstå varandra.. lite sämrre vad det gäller  olikja flickjvänner.

Oså skall de betämt rida sina hästar, det har jag alldrig lärt  mig.

Dvs jag lär aldrig bli en god ryttare. däremot så är jag fena på att sela på kallblod.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Asae75
6/25/19, 6:47 AM
#2

Lite osäker på om ditt svar egentligen är riktat till mig Zepp men tack ändå för informationen. :-)

Lona
6/26/19, 10:04 PM
#3

Jag tror inte det, jag har svårt att se hur det skulle funka (såvida jag inte har missuppfattat hur du menar).
Det går inte riktigt att säga tex "Vid A vänd rätt upp, vid C höger varv, kom fram i arbetstrav" eftersom det inte går att beräkna när ekipaget befinner sig vid A. Instruktionerna kommer alltså inte att få rätt timing.
Även om man har mer vaga anvisningar så blir det inget flyt i det hela. Det räcker med en missad eller felaktig galoppfattning så är man ur spel, så att säga.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zepp
6/27/19, 11:44 PM
#4

#2

Det var till dig och jag ursäktar mig för att jag drog stor del av min uppväxt med hästar!

Iallafall det 'är lätt som en plätt, det finns inga  Yotubkurser som ersätter 10 års erfarenhet av djur/hästar!

Antar att du är äldre då räcker det som regel med fem års daglig samvaro med hästar.. för att ha en aning om hur de fungerar.

Och jag kan avslöja lite om vad det handlar om, dvs man måste lära sig att tänka som en häst, egenligen att förstå hur de tänker.. anpassa sitt eget tänk till deras.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Asae75
6/28/19, 7:32 PM
#5

Zepp, min tanke (eller dotterns rättare sagt) var att ha instruktioner att lyssna på när man har idétorka. Men som Lona skrev så är det ju svårt med timingen, om det nu finns lektioner att lyssna på över huvud taget. 🙂

BokDuvan
6/28/19, 7:35 PM
#6

#5 finns ju övningar på nätet som du kan kolla på innan ridningen annars

Annons:
Lona
6/29/19, 1:28 AM
#7

#5 och #6, Det där kanske man på något sätt kan slå ihop? Kolla in övningar på nätet som #6 tipsade om och att "mamma" i #5 agerar som någon form av "inspelad instruktör" som egentligen mest ger anvisningar och kanske neutrala tips som "tänk på stödet på yttertygeln i volten" men utan att direkt kommentera själva ridningen? Behövs förstås en del förberedelser och även att man tränar ihop sig men det skulle faktiskt kunna funka! Dessutom får ni lite mor/dottertid tillsammans i stallet. 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
6/29/19, 1:34 AM
#8

Tillägg till #7: Ooops, insåg att jag tog för givet att TS är mamma och inte pappa till dottern som nämns! Det är så få aktiva pappor inom ridsporten men TS kan förstås vara vilket som. 👍🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cecilia.S
6/29/19, 10:36 AM
#9

Vilken rolig idé 🙂 Tyvärr vet jag inte heller om det finns någon sådan video eller ljudfil som du efterfrågar. Du har dock fått många andra trevliga tips.

Har du sett den HÄR videon på YouTube, Systrarna Elfstrand? Där testar de en app där man kan få en digital ridlektion av tränare.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Asae75
6/30/19, 8:35 PM
#10

Tack för bra tips! /Mamman 😁

Zepp
7/1/19, 7:02 PM
#11

#5

Ursäkta mig igen, dvs jag lärde mig alldrig att rida på ett vettigt sätt även om jag ridit flickvänners hästar i full galopp vilket jag verkligen hatar, bara för att visa på att det inte var något fel på hästen.

Iallafall, hästar är luriga djur.. det har jag lärt mig!

På sin höjd räcker det med att umgås med hästar iallafall dagligdags iallafall i fem år innan man förstår hur de tänker.

Oandrsidan, haft flickvänner med egen häst.. vem tror du fick få in hästen i transporten när det var dags att köra den till ett helt annat ställe?

Hovslagarna har sällan problem, däremot när man på vintern skall sätta in och ta ut dobbar ur skorna för att rida en timme!

Det är även en risk med dobbar, de kan få vissa ledskador.

Blättan blättan, det tar år att verkligen begripa hur hästar fungerar/hur de tänkte Har inga blåmärken kvar, men som regel kunde man få både kärleksbett och bett som betydde att det där kan du skita i i fortsättningen.

Såå. jag ä mer van vid lite äldre kallbllod, i viss mån även hanterat halvblod.. dvs jag tänker de fungerar på lite samma sätt, dvs de är  hästar!

Hästar is tha shit.. nåja kanske inte för mig.. utan det var som så att jag som ung man/tonåring snarare var tvungen  att delta i ett jordbruksfamilieföretag, där de mest/minst ygnsta iallaffall fick hantera hästar iomed att traktorer och skärdetröskor var jävligt dyra och farliga!

Soo WTF, skicka ut dottern på landet.. iallafall minst fem år, om du vill att hon skall lära sig hantera djur dvs inklusive hästar.

Summa summarum, det tar iallafall 5-10 år att bli en skicklig ryttare, lite oavsett man ser på Yotube!

Grejen är väl snarare, det dröjer väl inte så länge tills dottern får andra intressen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Asae75
7/2/19, 10:05 PM
#12

Zepp, Dottern kan både rida och hantera djur men får ibland idétorka när hon ska rida.

Upp till toppen
Annons: