Annons:
Etikettridning
Läst 1802 ggr
nellierp
6/20/19, 8:10 AM

Min ridlärare tror inte på mig och min ponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag rider en gång i veckan på ridskola, oftast 5 andra på privathäst. På ridskolan tror inte min ridlärare på mig. I min ridgrupp är jag den som rider den svåraste ponnyn och är en av de mest kunniga (låter lite själviskt men så är det). Men ändå får jag hoppa lägst. Vet att man ska hoppa från grunden men kommer ingenstans i min ridning. Vi hyrde sommarhäst förra sommaren och det är där jag utvecklades. 

Den enda gången jag får utmaning är på pay&jumps eller lokala. Det är också så att min ridlärare säger att jag måste öva på att hoppa lågt (30 cm som jag gör på lektion) . Men hon rusar till lågt om man inte har en bom framför eller man gör en volt. Vet att man måste öva upp detta men legat på denna nivån med henne 6 månader och tävlar som sagt högre än vad jag tränar.

Just nu hoppar jag runt 30-50 på lektion och tävlar 60.  Hon går bättre på högre hinder än låga som sagt. Lite tråkigt är det att jag bara får utmaningar på tävlingar.

Hon har väldigt fin hoppteknik och har kapacitet för högre, satsar på LC för bponnys. (se på bilden)

Hur ska jag göra så hon börjar se något i oss? Jag har pratat med henne och hon säger bara att jag måste se hur hon är, när hon är väldigt fin blir det ändå ingen ändring generellt.

Vet att detta inte är direkt ett ''problem'' men vill verkligen utvecklas i min ridning.

Annons:
Mortiscia
6/20/19, 9:16 AM
#1

Din ridlärare kanske menar att ni måste lära er grunderna också. Det finns en tanke bakom varför man gör saker i en viss ordning. Om du känner att ridläraren gör detta av agg osv så ska du försöka byta men jag får känslan av att det är välmenande, och då bör du anpassa dig till utbildningen så som den ges. Du kan föreslå att få göra båda delarna, alltså inte bara kämpa på med låga hinder utan varva med högre. Det finns dock en vits att lära sig hantera sin häst även om den har svårt för låga hinder, kanske just särskilt då, men det ska inte vara något hinder att få variera höjden.

nellierp
6/20/19, 9:29 AM
#2

Ska försöka fråga om variation, men om det inte hjälper?

Cecilia.S
6/20/19, 10:08 AM
#3

Om jag förstår det rätt så rider du en ridskoleponny, medan de som får hoppa lite högre rider på privathästar?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

nellierp
6/20/19, 10:17 AM
#4

#3 Nej tyvärr, de är också ridskolehästar

Men den som jag rider rids inte av någon mer ''erfaren'' ryttare än jag själv. Hon är mer nybörjarhäst men om man kräver nåt så blir hon svår. Men jag är den som hoppar högst på tävlingar men lägst på träningar

Stallmima
6/20/19, 10:33 AM
#5

Du kanske ska rida för någon annan ridlärare ett tag….

Cecilia.S
6/20/19, 10:38 AM
#6

Hmm okej 🤔 Annars hade en simpel anledning ha varit att ridskolan vill spara på sina ponnyer, som vanligtvis går hårdare än många privathästar (därav hoppa lägre höjder på träningar).

Om de andra i gruppen rider fler dagar än dig per vecka så kan det säkert bero på det också, just för att ridskolan håller sig till en viss policy och vill göra det så rättvist som möjligt - fler dagar = större kostnader giver större möjligheter. Det är inte helt ovanligt att systemen fungerar så.

Håller dock med #5 om att du kanske bör testa på en annan ridlärare ett tag.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
nellierp
6/20/19, 10:40 AM
#7

försöker det stallmima

nellierp
6/20/19, 10:42 AM
#8

Aa, men de rider lika många dagar på ridskolan som jag, jag rider fler gånger än dem på privathäst. Och ponnyn rids bara på helgerna annars på nybörjarlektioner och jag är den enda som rider henne i veckan :/

Ska ha henne på ett träningsläger v. 26 6 dagar så kan förhoppningsvis ha andra ridlärare då. #6

[Erica. Lundstrom]
6/21/19, 12:38 AM
#9

Olika ridlärare lär ut olika, ridit på två olika men håller fast vid den jag ridit på längst. Där hoppar vi än idag sällan över 70, för att ridskolehästarna ska hålla. Spec Hoppgrupperna hoppar varannan v å då högre, samt de i rövlingagrupp. Svårt å tro de klarar av mer hoppning. På den ridskolan(kan kalla de för 1 å 2, 1 är den jag började på å 2 den jag red ett tag på) På ridskola 1, här är grunderna mer viktiga. Och höjderna spelar ingen roll. Utan denna försök lägga fokus på bra vägar å ridsätt osv. Lektionerna varierar med ridlärarna men hindrerna lika.. Hwr dock endast 2 hopp /termin här Ridskola två, här börjar man galoppera å hoppa tidigare och gör det oftare. Dr två ggr, markarb 1 gång hoppning 1 gång å så roterar det. Yngre hästar å färre lektioner, däremot går allt mkht fortare här å fokus ligger mer på hoppa högt. Hoppar 1 m i snitt på lektionerna där(slutade efter förra våren där för hade ej råd å rida på båda samt privathäst träning vakje vecka) I min grupp iaf, haha… Våren innan red jag en bråkig ung b ponny fjording, å alla andra 160-170+ hästar. Vi hoppade alla kring 1 m ibland å studs på 50 ibland osv. Roligt, men väääldigt panik för mina nerver haha.. Vr livrädd för å hoppa eg, men fick rida den här fjordingen för läraren tyckte jag var bra med han å att han inte vågade bråka 😂 (samt vart han tydligen snällare lektionerna efter då också hörde en gågg en säga att den hoppades jag skulle rida han innan så han var fin) Iaf, var den risksolan mer fokus på hoppa högt- fler hoppar högt tidigt men, tyckte de ska a mkt med grunderna å få hästen arbeta rätt osv. Tänk dock såhär, när ni fixar ex 30-50 cm utan att hästen du rider stressar sig, osv så har ni kommit lånbgg å kan då börja hoppa ksk en meter sen. Men att höja tar ej bort stressproblemet, för sen när den börjar stressa på 1 m ska du börja hoppa 150 då eller? Nja tror inte det. Haha ksk vart rörigt, men fråga din ridlärare vad du ska göra för att kunna hoppa dessa. Hinder lika bra som de högre hindrerna. PS, om de går bra på de högre hi drerna på tävling-kan hända de ha å göra med ni övar låga på träning. Hur många elitloppshästar spring 06 fart i träning för ex? Haha ksk vart rörigt men trött å ska sova så vart säkert massa stavfel också

BokDuvan
6/21/19, 12:51 AM
#10

Håller med föregående, men det kan inte ha att göra med hästens storlek? Den ser ganska liten ut så det är klart att det tär mer på den om en B-ponny o D-ponny hoppar samma höjd?

nellierp
6/22/19, 8:17 AM
#11

Även Dponnyer hoppar lika högt som vissa Bponnyer

Cecilia.S
6/22/19, 11:11 AM
#12

#11 Jo, men frågan är väl snarare om B-ponnyer får hoppa lika högt som de D-ponnyer som får hoppa högre?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

nellierp
7/1/19, 7:06 PM
#13

D-ponnysarna hoppar lika högt som de andra B-ponnysarna.

Annons:
Amephyst
7/1/19, 8:45 PM
#14

#13 D-ponnyer, som är betydligt större än B-ponnyer, bör inte ha så stora problem att hoppa som en B-ponny. Jag håller med #12 om att frågan snarare handlar om ifall de små B-ponnyerna får hoppa lika högt som de stora D-ponnyerna.

Upp till toppen
Annons: