Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1490 ggr
Pennyyss
6/19/19, 2:24 PM

Ridhandskar - Nödvändigt?

Jag ska börja rida på ridskola och jag undrar om ridhandskar är nödvändigt? Eller ska jag vänta med dem? Är jättekluven!

Annons:
Lona
6/19/19, 2:58 PM
#1

Nej, det är det inte nödvändigt, bara när man tävlar dressyr på hög nivå. Själv trivs jag bäst utan, använder bara ridhandskar när det behövs på grund av kylan/vädret. Tunna och smidiga handskar ger förstås bäst möjlighet att känna kontakten med hästen vilket kan vara extra viktigt om man är nybörjare (om man bestämmer sig för att trots allt ha några). Tänk på att de ska ge ett bra grepp och inte vara för hala, det gäller även mellan ring- och lillfingret.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Pennyyss
6/19/19, 3:08 PM
#2

Tack Lona!

Jag testar en lektion utan ridhandskar och känns det inte bra så köper jag ett par rosa handskar!

91Marran
6/19/19, 3:14 PM
#3

Jag rider alltid med handskar. Känns bättre än utan. Men man ska som Lona skriver ha tunna handskar med bra grepp.

Mvh
Mig

91Marran
6/19/19, 4:26 PM
#5

De ser ut att fungera bra :)

Mvh
Mig

BokDuvan
6/19/19, 4:34 PM
#6

Rider ALLTID med handskar, hur varmt det än är. Om hästen drar i tyglarna så kommer det göra ont, plus att man får bättre grepp med handskarna. Vet att många små barn som börjar på ridskolan inte använder handskar men har lärt mig att alltid rida med handskar för att det är bättre helt enkelt. Använder bara tunna handskar året runt vilket fungerar toppen Handskarna du länkat till funkar väl men ser ut att vara lite tjockare? Men så länge du hittar några som passar dig så spelar det ingen roll

Annons:
Pennyyss
6/19/19, 5:35 PM
#7

Bokduvan kan du tipsa om några bra ridhandskar?

BokDuvan
6/19/19, 10:19 PM
#8

#7 kollade vilka handskar jag har och det är ett par från roeckl, efter en snabb googling inser jag att de kostar rätt så mycket, så de kanske inte är de bästa om man vill spara pengar hehe. DOCK så är de sjuuukt bra, har haft mitt par i flera år nu och de är fortfarande hela, liite slitna bara men kan säkert ha dem i flera år till så bra kvalité är det iaf

Pennyyss
6/19/19, 10:38 PM
#9

Ja dem var dyra hehe

Cecilia.S
6/20/19, 10:06 AM
#10

Jag personligen använder alltid ridhandskar, men det beror väl främst på att jag har långa naglar. Dom går av utan ridhandskar. Sedan får man ju även bättre grepp och händerna skyddas från blåsor m.m. om man rider på en stark häst eller ponny, vilket också kan vara skönt. Å andra sidan kan man få en finare känsla utan handskar, särskilt i jämförelse med billigare varianter som kan vara ganska så klumpiga.

Så, det är väl helt enkelt en smaksak och beror lite på vilken typ av häst man rider!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Vrilen
6/20/19, 12:58 PM
#11

Använder alltid handskar, undantag när jag rider min egen häst i paddocken ibland om jag är lat eftersom jag alltid rider på lång tygel med henne. Glömde mina handskar på en hoppträning, kan bara säga att efter halva lektionen hade jag blåser mellan fingrarna, en annan gång för flera år sen intervalltränade jag min häst i skogen med kompisar, jag hade ingen hud kvar alls när vi kom tillbaka och blödde. 

Så är man bara nybörjare är kanske inte handskar nödvändigt men skulle starkt rekommendera det. Precis som någon annan sa så tycker jag att Roeckl har bäst handskar. Sen är ju priset därefter. Har extremt svårt för riktiga budgethanskar, tycker aldrig att dom sitter bra. Sen går dom sönder efter bara någon månad vilket är synd.

Pennyyss
6/20/19, 3:32 PM
#12

Då köper jag ett par handskar och testar :) Som tur är finns Hööks fem minuter härifrån!

Pennyyss
6/20/19, 5:23 PM
#13

Lite mer dilemma…

Jag har: Svarta stövlar, rosa byxor, vita strumpor och svart hjälm. I vilken färg ska jag köpa handskarna tror i?

Annons:
BokDuvan
6/20/19, 6:14 PM
#14

Har svarta handskar, passar till allt lixom :)

[Erica. Lundstrom]
6/21/19, 12:26 AM
#15

Rider ALLTID med handskar! Blivit frälst i dessa, https://www.hooks.se/ryttare/damklader/ridhandskar/ridhandskar-grip-roeckl-2 dock kostar dem skjortan. Köper nytt par varje sommar i snitt, då de är uppnötta då(alla andra vantar jag provat måst jag ha ny efter några mån, dock nöts den ej lika mkt nu då jag ej ridit lika mkt senaste månaderna som innan). Har tot 2 blåa, 1 brun å nyast var svart. (såg dem när jag hade ridförbud p ville köpa men kändes dumt p köpa å ej använd, så sa när jag fick rida igen skulle jag köpa å gjorde å ångrar mgg ej. (när de börjar va lite nötta för ridning så funkar dem super som stallvantar, leda-häst-vantar och allt sånt. Så skiljer nu så med de nyaste rider jag endast med.

Vrilen
6/21/19, 6:44 PM
#16

Ha rhaft dessa i snart ett år och dom är fortfarande som nya, https://www.hooks.se/ryttare/damklader/ridhandskar/ridhandskar-montreal-roeckl

powerade
6/25/19, 10:22 PM
#17

aldrig ridit med ridhanskar mer än på vintern mot kylan. Fått skavsår en gång. Pga haft händerna i mycket vatten och blev superavettig om dom under passet.

tiger tok
6/27/19, 6:49 PM
#18

Jag varken riden eller kör med handskar. Eventuellt om det är riktigt riktigt kallt ute. Smaksak helt enkelt.

Winstona
7/5/19, 3:03 PM
#19

Smaksak skulle jag säga, i början kan man få blåsor utan men har man väl vant sig brukar man inte få det längre:)

Caf_Roy
7/9/19, 10:49 AM
#20

Jag har aldrig handskar längre (om jag inte måste pga kylan) för att inte lockas att hålla för hårt i tyglarna. Hästens mun är ju mycket känsligare än mina händer.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
jagga-ewe
7/20/19, 12:41 PM
#21

Jag hör till de som alltid rider med handskar, får blåsor bara jag tänker på att rida utan. Klent skinn på fingrarna antar jag. Som flera ovan är jag ett stort fan av Roekl-handskar. De är dyra men bra. Kanske inget jag hade köpt som ung, när händerna växte, men nu har jag helst nåt som håller. Brukar iofs köpa några andra billiga alternativ på Hööks var sommar när de rear, men de går ju sönder så fort. Kvalitet lönar sig i längden.

Men som sagt, som nybörjare eller om jag bara red en gång i veckan på ridskola, då hade jag köpt nåt billigt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

eeriksson65
7/21/19, 7:22 PM
#22

Innan red jag utan handskar, men ända sedan jag började för flera år sedan kan jag nästan inte rida utan de! Det känns bara mycket bättre med de :)

❤️

Pennyb
8/1/19, 11:55 AM
#23

Har alltid ridit med handskar, jag tycker att det är bekvämt osv. :)

Travis D
8/1/19, 1:50 PM
#24

Jag har endast handskar på vintern, onödigt inköp annars tycker jag. Jag föredrar utan så fort det är varmt ute och ser ingen anledning till att ha handskar annat än på tävling förutom på vintern.

Upp till toppen
Annons: