Annons:
Etikettridning
Läst 955 ggr
LouiseKW
2019-06-15 09:50

Balansövningar för en 3 åring

Dottern har fått en medryttarponny som hon ska få börja rida och pyssla om en gång i veckan, jag skulle behöva ha bra balansövningar som skulle passa en 3 åring =) Har ni några på lager?

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Annons:
Cecilia.S
2019-06-15 10:51
#1

Åh, så roligt! Grattis 😍

När jag började rida så var jag visserligen lite äldre än 3 år, men jag minns en del övningar som vi alltid avslutade en mysig skrittrunda med - och genom dom övade vi upp balansen samtidigt som det faktiskt var ganska kul. Vi hade alltid en medhjälpare vid sidan om som ledde hästen framåt i skritt och som samtidigt var beredd att hjälpa oss (barnen) med balansen om dom tappade den. Vi skulle då köra "väderkvarnen": snurra på armarna i otakt med varandra. Först en arm, sen den andra armen och sist båda armarna (när den ena är uppe så ska den andra vara nere). Efter det skulle vi försöka sträcka oss framåt och klappa hästen på halsen - så högt upp mot öronen som vi bara nådde - och sedan sträcka oss bakåt och klappa hästen där. Det hjälpte mig massor.

Lycka till! 🌺

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2019-06-15 14:05
#2

Var iof äldre då men när jag fick lära mig galoppera blev vi longerade och jag fick sitta med armarna utsträckta och blunda (kan man ju göra i alla gångarter) superbra för man fick verkligen koncentrera sig då på känslan av hästen, hur den röde sig i gångarterna och sånt! Tror säkerligen man kan göra den övningen oavsett ålder (med gångart och sånt anpassat såklart) genom att någon leder (eller longerar om det inte är för avancerat).

Tror själv det är bra att göra så mycket övningar som möjligt där man själv inte håller i tyglarna (så man får lära sig hålla sin egna balans utan att man blir beroende av att "hålla i sig" i tyglarna för det).

Är hästen van att man gör allt möjligt med den är det väl mest också bara att leka och ha skoj! Kör utan sadel (kanske med barbacka padd) och bara lek runt och ha skoj :) (så länge hästen inte blir obekväm och tycker saker är läskigt så sätter ju bara fantasin gränserna).

Sen beror väl mycket på hur bra grundbalans hon har också, min brorsdotter skulle ju säkerligen köra pippistuk och försöka stå på hästen och göra massa sånt om hon hade chansen (har extremt bra balans och kroppsmedvetenhet/kontroll!) medan min kompis barn (i samma ålder) har rätt kass balans och kroppsmedvetenhet/kontroll och nog inte skulle klara stå ens på en stillastående häst.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Erica. Lundstrom]
2019-06-16 08:48
#3

Bra tips de ovan kommit med, haha… Var förvisso 7-8 år när vi började raca med shettisarna barbacka i skogem😂 men DET gav oss bra grundbalans😂 och en hel del skrapsår, så ksk inget för en treåring just nu heh. Men barbacka är bra. Haha… Begriper inte hur jag och min kompis kunde rida genom kurvor i full galopp barbacka på shettis i skogen utan att flyga av mer än några gånger ibland, har knappt ngn balans barbacka nu😂(eller, bättre än då men just vanan osv, kan rida ex dressyrpass barbacka men skulle den sticka - goodbye)

LouiseKW
2019-06-16 17:21
#4

Tack för tipsen! Idag har hon fått köra med båda armarna utåt, men kan lägga till att hon ska blunda också =) Väderkvarnen måste vi testa någon gång också =) sträcka sig fram och bak gjorde hon idag utan att vi bad henne men ska självklart lägga det på minnet som en bra övning =) Hon har vad vi kunde se väldigt bra grundbalans idag när hon red men tänker att det är bra med balansövningar eller andra roliga och lekfulla övningar och inte bara "åka" häst =)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Cecilia.S
2019-06-16 20:46
#5

#4 Så roligt att höra! Då får ni kämpa på tillsammans 🥳

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Caf_Roy
2019-06-16 21:42
#6

Kolla in WE-hinder, finns många bra som att flytta mugg, bord med kanna och enkelslalom som är bra för nybörjare som ska lära sig balans och att svänga.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
LouiseKW
2019-06-22 21:54
#7

#6 åh älskade att göra WE när jag red! Ska kolla upp det lite närmare, var 5 år sen jag sist red WE själv =)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Upp till toppen
Annons: