Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1561 ggr
Asae75
6/6/19, 6:18 PM

Knottallergi - Hjälper täcket verkligen?

Min ponny har knottallergi men inget tycks hjälpa. Jag har provat alla möjliga täcken. Nu har hon ett eksemtäcke som verkligen skyddar man och svans. Jag smörjer och sprayar med horsol eller probolja samt flugspray. Men trots det kliar hon sig. Jag lider med henne att hon behöver ha täcke i den här värmen när det ändå inte tycks hjälpa. Vad är eran erfarenhet? Hjälper täcket? Vad gör ni som har hästar med knottallergi?

Annons:
Caf_Roy
6/7/19, 12:45 AM
#1

Täcket hjälper men det behövs mer. Se till att minimera knotten så långt det går. Ställ henne i en blåsig hage, se till att det inte finns något stillastående vatten i närheten (byt vatten i vattenkaren ofta och skura ur dom så inga larver ligger kvar), minst 200m runt hagen men ju längre buffert till närmaste knott-barnkammare desto bättre. Till slut kan du också låta henne stå inne i stallet när det är som värst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
6/7/19, 11:44 AM
#2

Om hon redan fått klåda tar ju inte täcket bort den klådan hon redan har, behandla den så det slutar klia + exemtäcke skulle jag säga är bästa lösningen. Och spraya flugmedel på eksemtäcket så får hon extra skydd :)

Lona
6/30/19, 10:44 PM
#3

Är det eksemtäcken eller flugtäcken som du har provat? Eksemtäcken är betydligt tjockare och skyddar bättre, flugtäcken gör inte så stor nytta på en häst som har problem - de är mer för att skydda en "vanlig" häst från de värsta insekterna.
Boett har väldigt bra och hållbara eksemtäcken, dock vet jag inte hur de är med passformen på andra hästar än islänningar.

Har de väl börjat klia sig kan det vara svårt att bryta som #2 var inne på men det är klart att det finns en hel del att testa ändå.
Till att börja med; se över foderstaten. Bort med kraftfoder om det inte behövs och "boosta" med tillskott som bygger upp hästens immunförsvar och allmänna hälsa.
Dessvärre är det ju skitsvårt att veta vad som funkar på just er häst!
Linfröolja och MSM är dock exempel på tillskott som ofta har bra effekt på klåda och eksem. B-vitamin kan vara vits att ge då det till viss del kan ha repellerande effekt på insekter, dessutom är det bra för hud och päls. Probihorse från Greenfoot kan jag också rekommendera. Det är ett tillskott som med mikroorganismer som är bra för magen och där ligger grunden till mycket av hästens hälsa och motståndskraft.

Undvik att vaccinera under sommarhalvåret, gör det på höst eller vinter. Likaså andra behandlingar som kan påverka immunförsvaret eller hästens bakterieflora i mage/tarm etc. (Jag är absolut inte emot vaccinationer, men det påverkar trots allt immunförsvaret och det är onödigt att "reta" det samtidigt som påfrestningen från knotten kommer.)

Blir er häst "fet" i man och svans, kanske på hela kroppen? Knott och andra flygfän älskar det och jag tror att det feta i sig kan ge klåda.
Tvätta man och svans, gärna även resten av kroppen, i tex Probschampo. Låt det sitta och verka ett tag innan du sköljer av det. Ta man och svans minst en gång i veckan! Förutom att ta bort det feta så har Prob repellerande effekt på många insekter.
På min tidigare medryttarhäst funkade faktiskt Head & Shoulders perfekt i manen som blev sådär "sommarfet" men det vet jag inte om jag kan rekommendera hur som helst. Fick tipset från en hästägande frisör.😊

På med flugmedel, vi använder Probs produkter en hel del men tar även starkare grejer punktvis. Tex så sätter jag relativt ofta medel i själva manen och svansen, i taglet alltså. Ger effekt men irriterar inte huden.

På redan kliande ställen eller om hon blivit sådär "eksemtorr" så är salvan Vegebom outstanding! Smörj in varje dag, det både mjukgör, stärker och dämpar klådan. Vegebom är nästan läskigt bra mot det mesta, inklusive diverse sår, mugg och skav.
Använder den faktiskt själv på tex finnar, insektsbett och irriterad/kliande hud.
Nu i sommar har jag även testat att smörja med kokosolja med rätt bra resultat. Nackdelen där är att om solen skiner eller det är väldigt varmt så kan det bränna hästen, i synnerhet där pälsen inte täcker så väl som på huvud, juver, karleder mm.

Det finns ett otal grupper på Facebook med tips, dock är en del av dem nästan maniska med vilka preparat som ska och inte ska användas så man bör ta tipsen med en nypa salt.

Hoppas att du har nytta av något av tipsen! Som "islandshästmänniska" blir man ju rätt härdad vad gäller eksem och knottkänslighet…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Asae75
7/3/19, 10:13 PM
#4

Tack Lona för många bra tips. Har inte tänkt på det där med vaccineringen. Hon vaccinerades nu i april tror jag det var. Det jag har märkt funkar bäst är att stå inne nattetid. Hon gick ute tre nätter och gick från ett kliande till katastrofalt kliande. Hon var halvt hysterisk i boxen. Så nu är det utegångsförbud för hennes del på natten. Probs produkter använder jag men jag vet inte riktigt vad jag tycker. Det kliar ju men det hade kanske varit värre utan. Jag har beställt killitch från england. Ska vara bra enligt vissa. Jag är beredd att prova allt. Har också hittat ett täcke med bra hals, Bucas buzz off fullneck. Täcker verkligen hela halsen även när hon betar. Hon fick en hink microvital i våras som jag följde upp med zink. Det ger jag ännu.

Upp till toppen
Annons: