Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1449 ggr
Kaninlover4life
2019-06-03 17:23

Tömköra

Hej!

Jag ska nu lära mig tömköra. Vad behöver jag?

Träns tänkte jag köra med.

Tömmar.

Gjord- går det bra med en longergjord? Har denna -> LONGERGJORD NYLON FS SVART 275 kr

 Ska inte använda mig utan några hjälptyglar eller liknande till en början iallfall.

Några bra tips till en nybörjare av tömkörning? :)

Annons:
Gronstedt
2019-06-03 17:39
#1

Den gjorden kan fungera för tömkörning, men risken är stor att den kommer att snurra runt om du vill tömlongera eller om du går vid sidan av hästen. Det beror till stor del på hästens kroppsform. En riktig tömkörningsdäckel minskar sådana risker, och minskar också risken för tryck över ryggraden. Den gjorden har inte heller särskilt många tömsättningsalternativ.

En pisk är bra att ha - jag använder helst körpisk för både tömkörning och tömlongering, men andra föredrar longerpisk.

Börja med att läsa på om olika tömsättningar. Hur du kopplar tömmen har stor påverkan på hur hästen rör sig, och vissa tömsättningar gör att tömtagen förstärks, så att man kan bli väldigt hård utan att tänka på det.

Tänk på säkerheten, så att du inte hamnar i vägen om hästen blir upprörd. En del protesterar mot tömarbete i början, innan de blir vana. Det kan bli lite rodeo, även med en van ridhäst.

Tänk på att välja släta tömmar, som kan glida lätt i ringarna, av ett material som inte bränner dina händer om hästen drar i dem.

Kaninlover4life
2019-06-03 17:52
#2

#1

Pisk glömde jag helt bort!

Tack för svar, lär nog införskaffa mig en tömkörningsgjord då för bästa förutsättningarna. Tänkte köpa ett par lädertömmar 12m.

Har den någon betydelse i vad för huvudlag man använder, bra att variera kanske?

Gronstedt
2019-06-03 18:18
#3

#2: Hur långa tömmar du ska ha beror till viss del på hästens storlek, men ska du tömlongera vill du kunna få ut hästen på en stor volt, helst hela 20 meter. Då kan 12 meter vara lite kort. Det går ju bort en meter eller två i tömsättningen. 

Jag har ett par reptömmar på 14 meter och ett par lädertömmar på 16, då måste jag ändå själv gå på en liten "volt" för att hästen ska kunna jobba på 20-metersvolt.

Börja med att använda det huvudlag (och eventuellt bett) hästen är van vid, så kan du experimentera sedan. 

Min erfarenhet är att sidepull kan vrida sig på hästens huvud så det hamnar fel, men det är det enda bettlösa jag provat. Och jag skulle personligen aldrig tömköra på hackamore eller någon form av hissbett, då det kan vara svårt att moderera kraften i tömtagen, speciellt om hästen hoppar iväg.

Kaninlover4life
2019-06-03 19:22
#4

Nej tränsen jag använder är ett standard remont, brukar dock inte använda nosgrimman. Använder ett rakt odelat bett just nu (oftast). 

Får se till att skaffa längre tömmar att ha!

Upp till toppen
Annons: