Annons:
Etikettövrigt
Läst 1262 ggr
TheaV
2019-06-03 01:30

Hur vågar man ta steget till egen häst?

Hej! Jag har länge velat fram och tillbaka huruvida jag vågar och/eller vill skaffa en egen häst. Jag har ridit i omkring 15år men det är bara först nu de senaste åren som jag verkligen hållit på med hästar utöver själva ridningen, hjälpt till med in och utsläpp, fodring osv. Jag är rädd att jag inte kan tillräckligt mycket och att de andra i stallet skulle bli irriterade på min osäkerhet eftersom jag nog skulle behöva fråga en hel del, framförallt kring hästens hälsa. Tänk om jag skulle missa något väsentligt för att jag inte vet vad man borde titta efter eller inte känner igen tecknen? Hästen jag är medryttare på nu har aldrig varit sjuk så länge jag hjälpt till med honom så jag har ingen erfarenhet av sånt alls. Så länge allt är som det ska känner jag mig trygg med att klara av det mesta, det är resten som oroar mig :-) Övertänker jag eller är det bara bra att jag ställer såna krav på mig själv?

Annons:
BokDuvan
2019-06-03 07:17
#1

Har också sådana tankar hahah, vet inte hur stall fungerar och vad man ska göra varje dag så tanken på egen häst och det ansvaret skrämmer mig enormt. Har inte heller varit medryttare eller arbetat i stall än så vet verkligen ingenting typ! Men jag tänker såhär; om du vet ungefär vilka rutiner som finns och om du känner vant folk, så har du iaf hjälp om du skulle behöva det. Alla dem har ju haft sina egna första hästar någon gång och vet säkert hur du känner dig. Om du inte känner dig redo för en egen häst kan du prova på fodervärd annars för att få ett hum om hur det är

TheaV
2019-06-03 16:26
#2

Tack för svaret! Nog tror jag att de omkring mig säkert kommer hjälpa mig men ändå kommer osäkerheten smygandes och en ovilja att vara till besvär. Jag tror mängden år jag spenderat kring hästar gör att jag känner att jag borde kunna mycket mer än jag faktiskt kan och det får mig att skämmas och gör mig rädd att visa mig totalt okunnig. Samtidigt vill jag intala mig att det ju finns människor som skaffar häst efter ett halvår och det går galant, det hela är nog en enda fråga om självförtroende. Sant, att ta en häst på foder är helt klart ett alternativ. Tack för tipset!

Vikan
2019-06-03 16:41
#3

Jag känner igen mig så mycket i tankarna, särskilt eftersom jag är en "hönsmamma" mot min foderhäst och överlag. Men, tror faktiskt inte folk kommer tycka att du är okunnig om du frågar. Tvärtom visar det på att du är mån om hästen och villig att hela tiden lära dig mer. 

Har alltid haft tur med hela hästar, tills iår. På 2 månader har jag haft kolik, blockhalt häst som även försökt kväva sig själv vilket har varit ett äventyr. Nu har jag turen att min foderhäst står kvar i ägaren stall och får mycket hjälp vilket har varit så bra. Rekomenderar verkligen att ha på foder och känna över hur det känns att ha häst "på riktigt", särskilt eftersom ägaren oftast mer än gärna hjälper till

Upp till toppen
Annons: