Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 919 ggr
Jnson
6/1/19, 5:23 PM

Bomlös?

Har en kille som har spikrak rygg och mycket Manke, en häst av tunnare modell. Funkar bomlös bra? Vad tycker ni annars om att rida i bomlös? Någon som har erfarenhet av freemax?

Annons:
Vrilen
6/1/19, 6:28 PM
#1

Har nästan endast ridit min häst i bomlöst, köpte ny sadel för några månader sedan med bom. Det bra med bomlösa är ju att dom är extremt lätta och väldigt sköna att sitta.  Det känns som man är ett med hästen på ett annat sätt eftersom man hamnar närmare. Det negativa är väl att den är väldigt mycket glidigare. Man kan inte hoppa upp från backen utan man behöver pall. Skulle nu hästen tvärvända i gallop, ja då följer sadeln med åt andra hållet.

Zav
6/2/19, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Rekommenderar Masterback av House of Charisma. Bra kvalitet på deras bomlösa, glider INTE, fullständig frihet för ryggraden (byggda med paneler). Stabila och "stela" jämfört med soffkuddebomlösa, flexibla nog att formas efter hästen men rigida nog att fördela vikt och sitta  ordentligt.
Känns mer som en vanlig sadel - men man känner hästens rörelser bättre. (iofs om hästen är stötig så är sadeln det också). Finns olika modeller. De har även easyback som inte har flyttbara paneler.
Pratar man med Charisma hjälper de en att få fram rätt paneler till hästryggen. Mina har inte så mycket manke men ganska rak och bredare rygg (en av dem har mer svängd rygg) - dock ger cutback i sadeln + panelerna plats för manke.

Andra sadlar av panel-modell är Star trekk (de har dock ett fast koppjärn, vilket masterback inte har), chezz iberico (spansk modell, billig och var stabil men höll inte så länge), Easytrek verkar vara av den typen men jag har inte testat dem.

Personligen skulle jag aldrig rida med en sadel som glider vid uppsittning pga säkerhets skäl. (även om jag 99,9% av gångerna sitter upp från terassen hemma) Har redan spenderat en vecka på sjukhus efter en sån sadel. Dessutom betvivlar jag starkt tryckfördelningen på mjukare bomlösa - men i ärlighetens namn har jag inte kännt på så många dyrare modeller av dem. De hag kollat på kunde man vika ihop framvalv mot bakvalv och då kan de inte fördela tryck så effektivt (billigare modeller, med sin specialpadd).

Upp till toppen
Annons: