Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1415 ggr
Ellen_
2019-06-01 14:26

Är det värt att fortsätta kämpa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag står i ett kval ang om jag ska sälja min ponny och köpa en storhäst eller ha kvar henne… Jag köpte Dove för snart ett år sedan och hon var då riden i lite mindre än ett år och hade bara varit i Sverige i några veckor (hon är irländare) jag själv hade då ridit på ridskola i 9:or samt haft flertalet medryttarhästar. Jag inser nu i efterhand att det var o ta sig vatten över huvudet med att köpa en 6årig outbildad liten d-ponny. Jag köpte henne hur som helst med planen att tävla fälttävlan och hoppning då det var det hon såldes som och det jag trodde att jag ville. Men efter någon månad började jag må jättedåligt psykiskt innan varje hopplektion för att jag verkligen inte ville hoppa. Dove är dessutom en galet pigg häst som man knappt kan nudda med underskänkeln utan att hon så gott som exploderar. Hon tar ofta bettet och gör det mesta för att komma undan arbete eftersom det är jobbigt för henne att jobba (såklart) jag valde att sluta med hopplektioner efter ett halvår då uppvärmningarna ofta slutade i att jag var tvungen att styra in henne i väggen för att hon slutade lyssna och hamnade i ”flight-mode” Men även om hon har massor tråkiga sidor (Man kan dessutom inte rida ett dressyrpass i ridhuset för hon går då mad huvudet rakt upp och nästan stressar upp sig själv) så älskar jag denna ponny. Jag vill henne inget ont och jag märker att hon gillar mig tillbaka. När jag kommer till stallet gnäggar hon, hon kommer springande i hagen och hon följer mig vart som även om det är något läskigt. Hon litar på mig och jag vill inget hellre än att allt ska lösa sig. För hon vill så väl och 1/30 ridpass går faktiskt bra. Men jag börjar förlora hoppet, jag har testat att rida för olika tränare, hon är vet checkad utan anmärkningar, har testat att rida bettlöst (ingen skillnad), har testat barbacka och allt jag kan komma på. Men jag börjar inse att hon inte kommer kunna bli hästen jag vill ha. Inte nog med att hon är så svår så är jag snart 16, 165cm lång och väger strax under 60. Dove då är ca. 142cm och en nättare variant av connemara. Så jag känner mig gränsfall till för stor. Mamma sa att vi efter sommarbetet skulle kunna sälja henne och leta efter den drömhästen jag egentligen vill ha (en trygg dressyrhäst/allroundhäst som jag kan ha kul med). Men jag vet inte. Vad är era tankar? Ska jag sälja ponnyn jag älskar mest av allt, som jag vet aldrig kommer kunna bli den jag vill. Ska jag lixom ge upp mina drömmar och riskera intresset bara för att jag älskar henne så mycket. Eller ska jag sälja henne, min närmaste vän som alltid blir glad av att se mig för att gå vidare och köpa en häst som jag faktiskt kommer kunna ha kul med och kunna utvecklas med? Vet att det blev en väldigt lång text men jag måste få skriva av mig. Kom gärna med tips på vad jag skulle kunna testa med Dove för att lära mig rida henne och göra något kul samt era tankar om vad ni hade gjort i min situation!

Annons:
Ellen_
2019-06-01 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Ellen_
2019-06-01 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Bjallstal
2019-06-01 14:50
#3

Ingen idé att lämna henne på tillridning eller utbildning några veckor i sommar? Vet flera hästar som betett sig så som snabbt landat och blivit trygga efter några veckor hos någon är duktig på och rutinerad med den typen av ponnys/hästar.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Ellen_
2019-06-01 15:13
#4

#3 Vi har väldigt bra kontakt med hon vi köpte henne av (en superduktig tillridare) så hon har hjälpt till en hel del men sedan kommer vi lixom till spärrar som jag är osäker på om de kommer kunna jobbas bort. Det känns lixom som att hon är lämpad till just fälttävlan och att det gör att vi vill olika saker i livet. För hon är ingen häst som någonsin skulle tycka att ett dressyrpass på banan var kul. Men vi tänkte ge henne en månad ledigt i nu i sommar (hon är ju som en fyraåring utbildningsmässigt) så får vi se hur hon är att jobba med efteråt

[Erica. Lundstrom]
2019-06-01 20:37
#5

Har du provat att jobba mer från marken? att kanske lägga sadeln på hyllan någon månad och arbeta med tömkörning på volt, longering, horsemanchip, dressyrövningar för hand? för att sedan när du börjar rida henne igen kanske börja ridpassen med att tömköra/longera så hon lir avspänd, och sitta upp rida någon övning å sen avsluta?

Jisses, du skulle bara veta min och min passhäst alla med och motgångar! senast idag satt jag i hagen helt förtvivlad i gråt för att vi inte kom iväg på tävling som vi satsat mot han ville för första gången inte in(igår var han lite så) men idag extremt. Dock går han i sommarhage nu, går ute dygnet runt å precis blivit bra väder efter en regnig vecka- kan vara en förklaring eller så ville ödet något annat.  Samtidigt så var han otroligt fin igår i galoppen å så mjuk å avspänd, så frammåt har det gått men idag vart bakslag. Ibörjan av året kunde jag knappt rida honom för han bara tjorvade hela tiden, sen kunde vi ta hur många galopper som helst i skogen å han var skitfin, sen kom nästa motgång å sen vart det framgång igen. 

När jag börja rida honom var huvudet käpprätt upp å vi kunde knappt trava. 1/2 år tog det innan han var bättre(bättre)med huvudet. 

sen ett tag stannade han i galoppfattningarna å gud vet vad. men det är det här jag älskar med att rida in å utbilda, alla framgångar, för efter varje motgång kommer framgång. Om du själv känner att du vill utveckla dig och din häst, och är beredd att ta alla strider du stöter på? 

Finns det möjlighet att skaffa en medryttare som är mer erfaren och orädd men ändå försiktig  som kan rida din häst 2-3 ggr/veckan? Hur ser träningsupplägget ut? kan ni ändra på det? blir hon bättre om ni sätter på martingal? 

Däremot tycker jag såhär, du är 16, (är btw snart 16 jag med) Om jag vore du, skulle jag försöka leta efter ett nytt hem åt henne(alt foder till början) och sen leta efter en häst som passar dig bättre, för man passar ej med alla hästar, själv gick jag från shettis till storhäst när jag var 12 (på riktigt, från att köra och rida (och galoppera i skogen barbacka på shettis) till att börja rida en travhäst å vara i travstallet XD)

Om än jag hade några år kvar å tävla ponnytrav. Lämnade den shettis jag älskat så mkt och känt sen jag var 6 år, Saknade henne grymt men idag saknar jag ej henne längre. visst längtar jag tbx till alla fantastiska stunder men idag ser jag att det var exakt rätt tid å gå över till storhäst (om än de vart kämpigt!)

BokDuvan
2019-06-02 12:47
#6

Du har inte provat rida med gummisnodd? Ogillar den men att ha den då och då kanske hjälper er? T.ex en ponny på ridskola gick me huvudet uppe hela tiden förut o spände sig och var pigg, fick prova rida henne med snodd en lektion och då slappnade hon av och slutade vara spänd och springig. För henne behövde hon bara förstå att det är roligare och lättare om nosen inte pekar upp och idag går hon superfint och är oftast inte lika spänd! Om du inte har provat det tidigare så kanske du kan prova?

Annons:
Rafflan
2019-06-02 20:31
#7

Det verkar vara en jätte fin häst, men som du själv nämner verkar det inte vara rätt häst för dig, man passar inte med alla hästar.
Om jag vore du skulle jag sälja och sen köpa en häst som passar dig bättre :)

[Forest]
2019-06-04 08:27
#8

Det låter som att detta är lite väl mycket jobb som behöver göras för att få henne dit du vill och att du inte har dom verktygen/kunskap att utbilda henne.   Tycker din mamma har rätt i att du ska ha en mer utbildad klar häst, jag ger rådet att sätt ut henne på annons nu vänta inte tills efter sommaren. På så sätt kanske du hittar din dröm häst och kan njuta av den även i sommar :)

Upp till toppen
Annons: