Annons:
Etikettövrigt
Läst 1246 ggr
Bellis04
2019-05-31 00:05

En fråga

Hej! Om du hade en häst som en ev medryttare skulle kolla på hur skulle den göra som allra bäst intryck på dig?

Annons:
Bellis04
2019-06-05 19:39
#1

Upp

Lona
2019-06-05 23:33
#2

Hmm, vara tydlig och trevlig vid första kontakterna, oavsett om det är via telefon/mess/annat.
Komma i tid, vara intresserad, verka ansvarsfull och inte försöka låtsas som att den kan mer än den gör. Gärna fråga om något är oklart, hellre det än att vederbörande bara hummar med och ändå inte riktigt har fattat.
Jag ser gärna att man även diskuterar ansvarsfrågan, vad medryttaren får och inte får göra, att denne verkar förstå och att man är på samma plan så att säga.

Givetvis ska den ev medryttaren vara bra med hästen i både skötsel och ridning, men jag tycker nog att "attityden" är viktigast. Spelar ingen roll hur duktig någon är om man inte får det att funka bra mellan ägare och medryttare med ömsesidig respekt. Jag tar alla gånger hellre en ödmjuk och ansvarsfull medryttare än en som tror sig kunna allt och som kör sitt eget race även om kunskapen är hög!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Bellis04
2019-06-08 00:19
#3

Tack!! Så bra svar😊

Lona
2019-06-08 19:40
#4

Tack!😊
En sak till, som kanske verkar ytlig men har en vettig bakgrund: jag kollar lite hur personen är klädd. Kommer man i högklackat till ett stall för att provrida och står i kanten av hagen för att inte skita ner sig så passar man inte in hos oss helt enkelt. Det är lerigt i hagarna en stor del av året och man blir smutsig av att mocka och hantera lurviga, leriga islandshästar.
Även om vi har ordning och reda så är det inte ett pedantskött stall med kristallkronor i taket…😉
(Det kom faktiskt ut en tjej i högklackat och dräkt, hon "behövde inte provrida för hon hörde på namnet att det var en fin häst". Jag kan säga att hon inte blev medryttare hos oss!😃)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ulvelin007
2019-06-09 13:46
#5

kanske inte hör till denna tråd men jag upplever ofta folk som inte vill ha medryttare under 15år utan hästvana föräldrar, skulle gärna vilja höra lite om hur folk tänker om det

Bjallstal
2019-06-09 17:09
#6

Det där med åldern utan hästvana föräldrar är en svår fråga. Det beror på hur mycket eget ansvar och vad medryttaren ska ha för roll. Motionsrida och pyssla i stallet hade jag nog kunnat släppa till något utan föräldrar, om jag litar på att personen vågar fråga när saker dyker upp. Men ska man träna, tävla och så, då behöver men i alla fall engagerade och ödmjuka föräldrar som också vågar fråga och vill lära sig. Jag har aldrig haft en medryttare jag eller vänner inte känt sedan innan

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[Erica. Lundstrom]
2019-06-09 23:13
#7

Ang det här med föräldrar skulle jag nog också kolla på vilken typ av föräldrar de verkar vara osv, Har hellre en vars ex föräldrar ksk inte kan så mkt häst men är intresserad av att lära sig och vill följa med till stallet och gärna hjälpa till osv(ex ksk mockar hagen medans barnet osv rider, och hjälper till och packar hö osv) jämfört med ngn hästvan förälder som ksk mer är hård som tränare och kommer och vill se barnet rida och sedan vill de ska skynda sig hem osv. (hoppas ni förstör rätt)

första sköthästen jag  syrran hade var en c ponny, vi kunde inte så mkt, våra föräldrar kunde inte någonting. Var en promenadhäst så var lagom, efter det vart det travskolan och det hela ledde till en travtränare till att de köpte en gård på landet och tsm har vi fixat iordning stall osv och så står 5 hästar hos oss nu(travtränaren har hästarna hos oss). 

Minns en på travskolan som fick infektion och var osv, skulle sprutas å tryckas ut osv varje dag, eeeh, vart pappa som fick göra det XD

så, att föräldrarna är vettiga och villiga att lära sig.

Upp till toppen
Annons: