Annons:
Etikettfoder
Läst 1437 ggr
Herveaux
2019-05-29 22:31

Isglass till hästarna?

Hur är det nu med frusen frukt och grönt till häst? 
Tänker då på färska äpplen och morötter som äts frusna.

När det blir riktigt varmt skulle jag vilja bjuda på isglass i stallet där jag jobbar, till hästarna, tvåbentingarna får införskaffa egen. 😛
Ska självklart fråga chefen först. 

Men det verkar råda delade meningar om hur lämpligt det är att ge frusen frukt och grönt till häst. Vad säger ni? 
Är det bättre att hacka ner frukt och grönt i små, små bitar eller t.o.m mixa ner i vatten eller gör det ingen skillnad utan är ändå lika olämpligt att ge i frusen form?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Uppkatten
2019-05-29 22:39
#1

Det låter inte så hälsosamt för hästarnas tänder….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Herveaux
2019-05-29 22:52
#2

Det argumentet såg jag i en annan tråd med samma ämne med motargumentet att många hästar gnager på is i hagen och sina saltstenar.
Saltstenar känns som det borde slita bra mycket mer på gaddarna än vad en isklump gör.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kimda
2019-05-30 00:58
#3

Varför krångla till det?

Herveaux
2019-05-30 09:45
#4

#3 Krångla till vad? Frukten, glassen…svensk nationalekonomi?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
2019-05-30 09:57
#5

TS, jag tror inte att hästarnas tänder skulle ha några problem med isglass - som du säger gnager de ju på allt möjligt utan besvär.  Sedan kanske inte alla hästar gillar att gnaga på is, men det är ju en annan sak 😉

Om man färskfryser frukt tenderar den att bli sladdrig och otrevlig, men det bryr sig nog hästarna inte om. Däremot tror jag det måste vara mycket frukt och lite vatten för att de ska bry sig om det, speciellt när det börjar smälta.

Kul grej om hästarna gillar det.  men för mycket jobb för mig 🙂

Herveaux
2019-05-30 10:12
#6

#5 Nä, hästarna i 'mitt' stall är inte kräsna när det kommer till mosiga äpplen och sladdriga morötter. Godis är godis oavsett hur konsistensen är.😃

Ska prata med chefen vid tillfälle. Hoppas gårdens äppelträd levererar som förra sommaren, då har vi ändlöst mycket äpplen att laborera med. 
Tänkte prova att göra en klump med stora fruktbitar, en med små och så nån med mer frusen juice (utspädd i vatten förstås) och se vad som går hem hos vem.

Tack för input!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Vrilen
2019-05-30 11:55
#7

Vi testade föra sommaren, då tog vi vatten i en gammal glassbytta med salt i och blandade ner små fruktbitar. Var mycket populärt bland hästarna. Då bet dom inte utan slickade på den.

Herveaux
2019-05-30 12:03
#8

#7 Vad härligt! ☀️Smart att lägga till lite salt också. Tack för input.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: