Annons:
Etikettridning
Läst 1386 ggr
anonympajas
5/29/19, 6:58 PM

Form o så

Hejsan hejsan måste en häst trampa under sig för att gå i form? Är det då att den som sätter bakhivarna där framhocarna varit? Asså i samma avtryck typ? Hahah

Annons:
Rafflan
5/29/19, 11:54 PM
#1

Normalt ja, dock beror det på hästens steg och kroppsbyggnad, min häst spårar alltid = hans bakhovar sätts i framhovarnas avtryck, dock går han inte i form för det ;)

Zav
6/3/19, 12:40 PM
#2

I högre grad av samling sätts bakhovarna ungefär i lod med sadelns bakvalv - där bärigheten är som mest - och lyfts innan de hamnat för långt bakom hästen.
Men i högre tempo sätts de längre fram.

"Form" är i grunden att hästen använder bakkärran bättre för att bära, då vinklas lederna (landar inte på stylt-raka ben och skjuter inte ifrån på styltraka ben) och bakhovarna är i marken under hästens bärpunkt. Varken för långt fram eller för långt bak.

anonympajas
6/3/19, 10:46 PM
#3

Tack för svar! Tänkte om det är ett sätt att se om hästen går i form? Alltså att den som trampar under sig. Har så svårt för att se om hästen bara böjer på nacken ellee går i bra form haha

Rafflan
6/4/19, 2:41 AM
#4

#3 formen sitter inte i nacken eller i om hästen "spårar". 
Oftast känner man bäst att hästen går i form då farten/kraften kommer ifrån bakbenen, och dem höjer ryggen och jobbar under sig. När hästen går i form kommer nacken automatiskt i rätt position, så nacken är inget du behöver fokusera på.

anonympajas
6/4/19, 7:33 AM
#5

Nej jag vet det där. Försöker lära mig hur man kan se om hästen går i form :).

Annons:
Upp till toppen
Annons: