Annons:
Etikettridning
Läst 1541 ggr
Kaninlover4life
2019-05-25 15:33

Arabiskt fullblod

Hej!

Ni som har ett arabiskt fullblod, har haft eller bara rider en arab. Jag vill veta ALLT. Dom säger ju att vinner man en arabs hjärta har man en bästavän för livet.

Jag har ridit arab några fåtal gånger och de har varit väldigt lyhörda och eftergivna, superfina att rida verkligen.

Jag undrar dock om det är rasen för mig? Har så mycket fördomar runt mig om arabhästarna.

Jag letar efter en "allround häst". Både lunka i skogen men varje vecka rida för tränare. Jag är dressyrryttare, att tävla lite smått i det vill jag göra. Tävlar just nu på MSV nivå och det vill jag ju såklart kunna fortsätta med.

Hoppträna gör jag också, tävlar dock inte utom någon p&j då och då. Men det är dressyren som är huvudsyftet.

Är ju helt kär i rasen, men hur är den i dressyren? Har man chans till lite högre % med en arabhäst, eller är man redan dömd att förlora just pga rasen…….

Vet att det är olika från varje häst såklart, men berätta om era erfarenhter! :)

Annons:
Kaninlover4life
2019-05-25 15:35
#1

Kort och gott- letar efter en bästavän att kunna träna varierat med men med fokus på just dressyren.

Bjallstal
2019-05-25 15:45
#2

Finns säkerligen araber som går utmärkt att ha som dressyrponny. Bär jag var yngre tävlade en i stallet dressyr på din nivå med sin arab. Detta är dock snart 15 år sedan. Så länge du hittar rätt ponny för dig så ska det nog inte vara bekymmer. Araben vi har i stallet idag, den tävlar i distans

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Kaninlover4life
2019-05-25 15:47
#3

tack! VI har hittat en arab vi är intresserade av. Större än ponny så kommer att tävlas som storhäst.

Funkar den bra som allroundhäst, alltså träna både hoppning och dressyr?

Vrilen
2019-05-25 16:18
#4

Kolla in @emmacsendes på instagram, hon tävlar det mesta med sina Arabiska Fullblod och Anglo-arab.

Vikan
2019-05-25 17:17
#5

Har en arab, och jag tycker de funkar fint som allroundhäst. Nu tycker visserligen min att det mesta som involverar bana är tråkigt, men han är väldigt lyhörd och lättlärd. En annan arab i stallet är verkligen den perfekta hästen: arbetsglad, lättlärd och superfin i all ridning. Hon har nyss börjat bli tränad mer i dressyr och är superfin redan där, dock ej startad men med fina förutsättningar.

En av de populärade fördomarna är just om hur iviga och lättskrämde de är, och tycker personligen inte det stämmer in på våra. Visst kan de reagera,  men inte mer än andra.

Bjallstal
2019-05-25 22:05
#6

Leta efter en välutbildad som tycker det är kul att jobba så finns det inga hinder för att ni ska kunna tävla och ha kul ihop både på och utanför banorna 😊

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Rafflan
2019-05-27 01:08
#7

Araber är väldigt känsliga och lyhörda vilket gör att dem passar extra bra i dressyr, men dem funkar även som allround/hopp hästar. Dock är araber oftast inte så stora, så är du över 18 och vill satsa för att vinna kan en arab ha svårt att häva sig emot dem stora dressyr hästarna. Men vill du rida för din egen skulle kan en arab absolut gå jätte fint i dressyren.

thistletoe
2019-05-27 20:50
#8

#7 Varför skulle en mindre häst ha sämre förutsättningar än större? Jag har sett flera både c och d ponnyer sopa mattan med storhästar upp i medelsvår utan problem. Allt beror på vad det är för häst och ryttare, inte hur hög hästen är. Däremot kan det bli svårare i hoppningen med en mindre häst i tex kombinationer, men med en häst som vill och en ryttare som kan så brukar det också lösa sig. TS, jag känner några som har haft araber som åtminstone tränat på medelsvår nivå i dressyr, men också några som har tävlat medelsvår och det har gått jättebra för dem. Araber är trevliga, lättridna hästar rent generellt, som tycker om att arbeta så jag tror absolut att det går bra att hitta en trevlig allroundhäst inom rasen.

Upp till toppen
Annons: