Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2100 ggr
Tusen
5/24/19, 11:02 AM

Har ni vägt er utrustning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inom galopp- och travsporten vägs ju ryttarna in för att få tävla. Många reagerar på vikten speciellt då det gäller ponny. Men då glömmer många att sadel och ryttarens utrustning ingår i vikten.

Har ni själva kollat vad ni väger med full ryttarutrustning och komplett sadel, med vojlock eller schabrak? Det väger betydligt mer än ni tror skulle jag vilja säja.

Vore roligt om några av er skulle vilja ställa er på vågen med all utrustning och sedan dra av den egna vikten. Kvar blir då enbart utrustningens vikt. 

Inom montén och galoppen väger all utrustning extremt lite men man hämnar ändå på en vikt mellan 2 - 4 kg beroende av val på utrustning.

Ryttarens utrustning:

Ridkläder (byxor, tröja, ridväst)
Skor
Hjälm
Skyddsväst
Handskar
Pisk

Hästens utrustning:

Sadel
Stigläder och stigbyglar
Brösta/förbygel
Sadelgjord (ev. övergjord)
Vojlock/Schabrak
Svanskappa

Skulle ni inte kunna vara så snälla och testa och skriva här vad ni kommer fram till för vikt på grejerna? 
Då vi testade med vår shettisryttare (med vanlig ridutrustning) så vägde den utrustningen 10 kg ungefär.

Annons:
Maleficum
5/24/19, 12:32 PM
#1

Nu har jag ingen egen häst (och alltså ingen egen hästutrustning) men på min ridskola har vi årligen invägning (med ryttarens utrustning på) så ridlärarna lättare ska kunna fördela hästarna (då de ju vet hur mycket vikt varje häst klarar utöver sin egna utrustning).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tusen
5/24/19, 2:48 PM
#2

Det känner jag till att många ridskolor gör numera. Men jag är intresserad av de som kan väga sin utrustning. Skulle vilja höra om några med egen utrustning skulle kunna tänka sig att väga sig med all den utrustning som jag skrev i inlägget.

Vrilen
5/24/19, 5:32 PM
#3

Har tyvärr ingen våg över huvud taget 😭 Annars hade jag gärna testat

Rafflan
5/24/19, 7:13 PM
#4

Har tyvärr ingen våg, normala sadlar väger ju dock endel, jag har syntetsadel och dem är extremt lätta :)

Tusen
5/25/19, 7:15 PM
#5

Synd! 😕

Då i vägde hade vi en syntetsadel.

[Erica. Lundstrom]
5/27/19, 11:18 PM
#6

Well, min våg är borttagen heh, så vet inte exakt. Men har syntetsadel, lätt ridväst, lätt hjälm.. Vet iaf att min montesadel väg kring 750-900 gram XD Dock väg dressyrsadeln myyycket mer, (efter jag vart tvingad till paus å sen skulle sadla fick jag knappt upp den sadeln)

kollade upp nu, har en wintec dressyrsadel ny tror det är denna

javascript:nicTemp();

varav den d, isånnafall  väg 6.4 kg. 

nu är förvisso allroundsadeln ca 2.5 år, men när jag googlar bör den väga 5.9 kg. 

vet att jag i vanliga kläder(ej skor inräknat) vägde 61.8 typ 2 april. (61.0 utan) (fudge… insåg nu att jag iprincip gick ned min dressyrsadel på 1 månad…. )

Är nu på ca 65.5 med kläder osv, vet ej med stövlar men ksk 66.5-67

Är för övrigt 180 cm lång, 16 år. Min passhäst är ca 164 skulle jag tro, travhäst vääääldigt välmusklad. (ni skulle allt se hans bak….) tror han väg typ 500 kg, 

usch,…. blir ju skittung med sadel å allt… Förvisso blir han ytterst sällan trött när jag rider honom…(typ lite svettig när vi ridit galoppintervaller när de vart varmt, aldrig typ varm om än man ridit 1.5 h dressyr(30 min innan dressyrlektionen å sen 1 h dressyrlektion)

Annons:
Tusen
5/29/19, 10:31 AM
#7

#6 Tycker absolut inte att du blir för tung. Jag är inte ute efter att gnälla om för tunga ryttare eller något sånt.
Jag är bara intresserad av om man är medveten om hur mycket hästen bär förutom den vikt ryttaren har ("naken"). Det är, som du beskriver, betydligt mer än man tror.

Travis D
5/31/19, 11:50 PM
#8

Vi har inte vägt men vet att den till Kakan väger ca 5 kg. har en syntets sadel så den är ganska lätt. Nysves  sadel är däremot skit tung och väger nog närmare 16kg.

Zav
6/3/19, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Sadel med alla tillbehör + träns väger 8.5kg :)
Har rätt tunga, emaljerade stigbyglar som väger 1,5-2kg i det kittet..

Sammanlagt får han bära 79-81kg beroende på tid på dygnet och hur mycket jag ätit.  Förhoppningsvis ska det bli mindre, han har burit 100-110kg förr när jag och sadel vägde mer.

Travare på 150cm.

Vikan
6/3/19, 3:22 PM
#10

Vet att min sadel enligt sadelutprovaren ska väga ungefär 9 kg. Köpte den för någon månad sedan och tyckte den vägde ingenting, haha. Men får kolla upp lite bättre och se vad det väger med schabrak, stigbyglar och sedan tränset. Lär sluta på något vid 11 kg, kanske.

Tusen
6/10/19, 10:20 AM
#11

Glöm inte eran egen utrustning. Skor,kläder, hjälm ev. säkerhetsväst. 😉🙂

Upp till toppen
Annons: