Annons:
Etikettridning
Läst 920 ggr
anonympajas
5/24/19, 8:35 AM

Hur märker man om häst tkr man e tung

Hejsan. Som titeln lyder, hur märker mab egentligen om hästen tycker att man är för tung?

Annons:
Gronstedt
5/24/19, 8:59 AM
#1

Man kan märka det på att den protesterar vid uppsittning, till exempel, eller vid sadling. Eller på att den inte vill gå fram, eller på att den bockar och protesterar. Men det kan den göra av massor av andra skäl också, speciellt om det är en häst man inte känner så väl, så det är absolut inget säkert tecken. Om man känner hästen väl och den plötsligt börjar med sådana saker, när den aldrig gjort det förut, kan man misstänka att den har ont någonstans, vilket KAN bero på för tung ryttare. Eller på tusen andra saker.

Om man är väldigt mycket för tung kan det märkas på att hästen vinglar under ryttare, men då pratar vi kanske halva hästens vikt på ryggen.

Rafflan
5/24/19, 7:11 PM
#2

Antingen protesterar hästen, eller så blir den trött onormalt fort jämfört med annan träning.

anonympajas
5/24/19, 10:06 PM
#3

Mmm.. red en maxad B igår. Lite seg till en början (han kan va det) men blev sedan fint framme för skänkeln och började söka sig i form. Tror ni han ändå kan tycka jag är tung? Fastän han söker sig ocj jobbar med hela kroppen?

Rafflan
5/25/19, 11:36 AM
#4

#3 spontant bruka man räkna 15% av hästens kroppsvikt kan den bära, sedan beror det såklart på hur hästen är byggd, musklad, mm. Men då får man ungefär ett hum.
Så om vi tar tex ett gotlandsruss på 300 kg, då är 15% av det 45 kg, så rekommenderad vikt på ryttaren är 45 kg, är dock hästen bra musklad och ryttaren i bra balans kan en häst på 300 kg bära en ryttare på 50-60 kg. 
Jag brukar också räkna mankhöjden, tex är hästen 130 i mkh är en ryttare som är 115-145 cm lagom lång, dock samma där, är hästen bra musklad och ryttaren rider med bra balans kan ryttaren vara längre utan problem.

anonympajas
5/25/19, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

jag väger runt 60 kg och är typ 160 lång. Han är 130 cm o manke och verkade inte ha några problem med mig, om man tänker på vad dom innan skrev

Rafflan
5/27/19, 1:04 AM
#6

#5 på bilden ser den viktbärande ut, och känns det bra när du rider borde den inte ha några problem att bära dig :)

Annons:
Travis D
5/31/19, 11:54 PM
#7

Kakan väger 530 kg och jag väger 55kg, är 178cm lång. Har haft folk på 80kg uppe vilket hon inte gillar alls. hon stannar mera och vägrar. Och gör minimal ansträngning. 

Men du måste se på hur hästen reagerar med dig inte hur vi beskriver våra hästar C:

Upp till toppen
Annons: