Annons:
Etikettridning
Läst 1269 ggr
anonympajas
5/20/19, 4:25 PM

Viktbärande

Hur mkt kan en vikbärande liten cponny bära? Han e liten irish cob Ska hyra honom i sommar o e räddatt han ska få typ ont i ryggen ::((((

Annons:
Gronstedt
5/20/19, 4:44 PM
#1

Det brukar antas att en häst kan bära ungefär 20 % av sin egen idealvikt. Om man gissar att en liten men kraftig C-ponny kan väga 375 kg, så skulle det bli 75 kg,inklusive utrustningen. Om hästen är överviktig blir "lastkapaciteten" motsvarande mindre.

Observera dock den undersökning som kom fram till detta värde inte säger något om ledförslitningar eller ryggproblem på längre sikt. 

Dessutom har sadelns passform och ryttarens balans stor inverkan och det spelar förstås stor roll om man till exempel skrittar eller galopperar och hoppar.

anonympajas
5/20/19, 7:47 PM
#2

Okej. Ungefär hur mkt väger en vanlig sadel o ett träns?🤷🏻‍♀️ Vet inte riktigt om jag är balanserad.. vad menas med det?😬

anonympajas
5/20/19, 9:34 PM
#3

Tror ni han klarar mig på ryggen (ca 60kg) plus utrustning? Lättare hoppning och vanlig dressyr samt uteritter. Gissar på att jag är balanserad, någon får gärna utveckla om vad det innebär

[Erica. Lundstrom]
5/21/19, 7:51 AM
#4

#3 Ja, jag tror han kan bära det. Är han tränad bra så är det inte problem, sålänge du ej är för lång för honom. Du kan alltid själv hålla efter å se hur ryggen är, massera om den är spänd osv. Själv sätter jag mig knappt på en ponny överhuvudtaget, men det är för jag är ca 178 lång, men tex min ena kompis som är kortare än mig men väg ungefär samma, (inte stor på något sätt eller så) skulle jag absolut sätta upp på c ponny å högre. Levande vikt är också bättre än död vikt, ex har man en sadel på 1 kg å 7 kg, å tvekar mellan å väga ex 53 och 60, så är det bättre för hästens skull med 1 kg sadeln och ryttaren 60 kg, lm ni fattar😂 Dock ingen aning vad en vanlig sadel väg, min montesadeln med stigbyglar å svanskappa å allt väg typ 850 gram😂😂

anonympajas
5/21/19, 8:47 AM
#5

Ja jag är 160 lång så är väl på gränsen men efs han är väldigt grov ser det ändå helt ok ut. Tror ändå jag kommer gå ner några kilo, känns bättre..

anonympajas
5/21/19, 8:49 AM
#6

50 kg plus utrustning bör han väl kunna bära? Eller tror ni ens jag klarar att gå ner det på så kort tid 😬

Annons:
s8x2n6
5/21/19, 2:13 PM
#7

Du har inte nån tränare som kan rådfråga om ponnyn? Eller den/dem som du hyr ponnyn ifrån? Det är ju lättast när man kan se 🙂
Jag skulle i alla fall säga att han absolut kan bära dig, med utrustning.
Ang. längd är själv 163 cm å rider en islänning på 135 cm (C-ponny storlek) och skulle inte påstå att jag är alltför lång (inom islandsridning ser man inte alls till längden dock så vet egentligen inte). Så skulle säga att det är ok för dig på längdsidan också.
Ang. viktnedgång så bör du inte gå ner så många kilon på så kort tid, det är otroligt onyttig och t.o.m. farligt (och omöjligt). Viktnedgång bör alltid vara välmotiverat, kontrollerat och är man ung så bör man ha kontakt med profesionella (t.ex läkare) så att det är tryggt, och att man vet att det går rätt till och är överhuvudtaget "nödvändigt" för en, dvs att det finns faktiska hälsorisker med att vara den vikten som man är. Om du är 160 cm och ca 60 kg så är du helt normalviktig och jag skulle säga att viktnedgång inte är välmotiverat. (Detta har mindre med ridning att göra, men vill säga det då det är otroligt viktigt att inte gå i ner i vikt för fel saker, eftersom det finns såna risker med det.)
Men som sagt, kolla vad erfarna hästmänniskor runt dig säger om dig och ponnyn, om så möjligt! 🙂

[Erica. Lundstrom]
5/21/19, 3:01 PM
#8

anonympajas

lyssna, du ska inte gå ned i vikt för att kunna rida din ponny. du är 160 å väg 60(ca) tekniskt sett skulle du enligt Svensk travsports regler kring monté kunna rida monte på B ponnys, (dock osäker vad längd å det är exakt? minns bara jag var 1-2 cm för lång när jag var 10…. om än jag klarade vikten för kat A)

Nu menar jag inte att en på 160 på 60 kg ska sitta upp å hoppa 120 på en 108 cm b ponny, eller att ST´s mätverktyg osv är helt korrekt eller något vetenskapligt, men ja. när jag var 162 kunde jag rida större b ponnys(typ kraftigare 125 och uppåt såg vettigt ut)

känns som jag bara babblar runt nu, men menar på att din ponny som är viktbärande c ponny, du ska hyra honom i sommar. 

Hade du funderat på köpa hade jag ansett det gått första åren, men att du inom något-några år kmr ha växt ur. vilket du inte gör på en sommar. 

vill och menar inte att låta taskig nu, men vill verkligen INTE du ska fastna i "gå ned x kilo i vikt spåret"

på svar på din fråga om du kan gå ned såpass på kort tid, ja det kan du. Men det är fan inte på något sätt värt det. Tro mig, jag har provat, gick ned rekordmycket på de 3.5 veckorna jag såg min vikt för första gången på 1/2 år. utan å nämna min vikt gick jag ned 11% av min vikt på 3.5 veckor(av det jag vetat…).  Ledde till rid och total träningsförbud 8 veckor(tills jag fick tillåtelse från läkare att börja rida igen)fast  började rida igen efter 4 veckor ca . men tagit fram tills nu, ksk 9 veckor, innan jag är tillbaka.  

Jag orkade ingenting(innan jag fick träningsförbudet) svimmade, höll på fara av mängder med gånger när jag red. på allt detta försvann 8 veckor av skola iprincip(max  ½ dag i veckan var jag på skolan) HAR INGE MINNE sen veckan efter sportlovet, bara korta stunder m,en allt är en gröt.

nu ksk alla tyck jag överdriver men Jag lyssnade inte på när folk sa jag ej skulle kunna göra ngt om jag gick ned så som jag ville, inte spela piano,rida, måla, gissa vad? de fick totalt rätt. (enda jag kunnat var att rita dock orka jag knappt mer än 10 min/gång)

Har du läst "agnes hemlighet" i min häst? vill int du ska hamna där, tillslut kommer en läkare stå där och säga att din häst orkar två sånna som dig. 

som sagt,,,, menar inte å va taskig men vill inte du ska mista ridningen eller ponnyn.

anonympajas
5/21/19, 8:54 PM
#9

Är bara så rädd för att han inte ska klara av mig.. 😔

Vikan
5/21/19, 9:14 PM
#10

Om du ska hyra honom - kan du inte höra med uthyrarna om vad de tror han klarar och berätta om din oro? Eller någon annan ridvan i din närhet.

anonympajas
5/21/19, 10:06 PM
#11

Jag skickade in en "ansökan" t stället jag ska hyra ifrån, däe skrev jag vikt och längd och vilken ponny jag skulle vilja ta hand om. Så antar att dom tycker det funkar men är ändå så sjukt paranoid 😬

Upp till toppen
Annons: