Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1175 ggr
Supercoolninja
5/18/19, 12:33 AM

Vad göra ang hälta

Varning för lång text, men går inte att få ihop detta i en kort text. 

22/1 åker jag in med min häst för att ja tycker han är halt VF på böjt spår samt i nedförsbacke. Väl inne på kliniken hittas hälta på VF, HF och HB. Helt ohalt i skritt, men 1 grad hälta HB på böjt spår innan böjprov. Markerar 1,5 grad på högt böjprov HB. Markerar 1 grab HF, 1 grad VF och 2 grad HB lågt böjprov. Knäböj 1,5 grab HB. 

Behandlas med cortison i Höger och vänster kotled fram, samt höger bakknä då hältan sitter där. Återbesök om 3 veckor. 

Återbesök 18/2. Markerar fortfarande på HB och HF. Röntgar höger bakknä, men inga fynd alls. Ser jättefint ut. Han behandlas om i både HF och HB. VF är helt hältfri. Återbesök om 3-4 veckor. 

Återbesök 11/3. Fortfarande halt HF och HB. Men denna gång markerar han bara HB på lågt böjprov. Höger has och höger framkota röntgas. Lindrig påbyggnad i kotan fram men såpass lite att det inte ska förklara hältan, enligt veterinär normalt enligt hästens ålder (11 år). Tiden rinner iväg och vi hinner ej utreda klart, tillbaka igen efter 2 dagar för fortsatt utredning. Höger bak behandlas ej.

Återbesök 13/3. De bedövar bort kotan HF, han blir bättre men inte helt bra. De bedövar hovleden och han blir sämre igen. Veterinären tycker det känns lönlöst att behandla igen då han inte svarat alls på behandling. Det sägs även att utdömning kan vara att fundera på. Ett annat alternativ är att ultraljuda höger framkota. Vi åker hem och funderar, men bestämmer oss tillslut för att prova ultraljud. 

Återbesök 28/3. Ultraljud görs men de hittas inget där heller som förklarar hältan. Provar en annan sorts kortison då veterinären säger att alla hästar inte svarar på en sorts kortison utan man kan behöva prova en annan. Återbesök om 4 veckor. 

Återbesök 29/4. Bättre i HF, men inte svarat så bra som han borde ha gjort. Sämre i HB igen. Får åka hem med uppgift att skritta i 3 månader inför en sista hältkoll i Juli i samband med tandkoll och vaccination. Är han inte bättre då så tror veterinären att han aldrig kommer bli bra. 

Är det någon som varit med om liknande? Vad ska jag göra? Känns hopplöst och lönlöst. Alternativet är ju att låta han gå som sällskap då han är ohalt i skritt men tror inte att hästen kommer må bra av det. Han behöver få jobba och han är verkligen övertaggad nu när vi bara får skritta. 

Alla tips, råd och idéer är välkomna, men jag hoppas folk kan hålla god ton. Försöker göra allt i min makt för att lösa detta men vet inte vad mer jag kan göra nu. Är något oklart så förklarar jag bättre,

Annons:
Maleficum
5/18/19, 11:27 AM
#1

Nu är jag långt ifrån expert på hältor och sånt hos häst, men spontant känner jag att hade det varit min häst hade jag nog tagit ut en equiterapeut som kunde gå igenom hästen muskulärt och se om den hittar problem där som kan bidra till hältan (när de är halta omfördelar dem ju vikt och grejer och det blir större påverkan på andra delar av kroppen som ju kan ge ökade spänningar och snedhet och sånt).

https://youtu.be/2tbkKOTBfOY Tycker detta klipp är väldigt intressant att se just för skillnaden innan behandling (i detta fall kiropraktisk behandling) och efter (kolla de starka smärtreaktioner hästen har i början av undersökningen och orkar man inte se hela behandlingen så kan man spola fram till ungefär 14.50 för då går han igenom allt igen och hästen reagerar knappt längre, och som han säger i klippet är ju en veterinärundersökning också viktigt så man får bukt med eventuella bakomliggande problem som gjort hästen sned/stel och fått problem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Supercoolninja
5/18/19, 1:26 PM
#2

#1 Bra idé! Har funderat på att ta ut en equiterapuet, men vill höra lite förslag osv om det ens är lönt att fortsätta lägga ut en massa pengar på en häst som i dagsläget inte ser ut att någonsin kunna bli bra

Bjallstal
5/18/19, 9:23 PM
#3

I och med att dem inte hittar något så tror jag att en som går igenom hästen muskulärt är värt att testa. Det handlar inte om samma summor som ett veterinärbesök kan göra. Men man får bara vara noga med att ta hem en duktig och välutbildad.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Rafflan
5/18/19, 11:50 PM
#4

Prova åka till en annan veterinär, ibland kan nya ögon se något man missat. Tänker även mjukdelsskador och för att se sånt bra tror jag man behöver göra datatomografi.

Gronstedt
5/20/19, 11:50 AM
#5

Usch, jobbig sits! Mitt tips är att gå vidare med undersökning av ryggen. Diffusa hältor har inte alltid sitt primära ursprung i det ben där de syns.

Supercoolninja
5/22/19, 9:43 AM
#6

Föjldfråga till detta, OM det är så att han verkligen inte kommer bli bra, vad ska jag göra då? Vad anser ni är mest humant eller rätt mot hästen i ett sånt läge?

Annons:
Gronstedt
5/22/19, 10:56 AM
#7

#6: Beror helt på hur ont han har och hur hans liv ser ut. Har han inte ont och trivs med att skrota i hagen med kompisar- och du har råd och möjlighet att låta honom göra det, så är det inget fel. Om han har ont, eller om du inte kan erbjuda ett "pensionärsliv" som han trivs med, så är det inte fel att avliva honom.

Supercoolninja
5/23/19, 9:17 AM
#8

#7 Han har stått sen januari och är så sjukt uttråkad och understimulerad… HAn far o studsar runt i hagen som en galning och veterinärerna säger att eftersom att han är ohalt i skritt så kan han gå som promenadhäst för lättare skritturer. Men jag känner inte att jag har råd eller motivation till att ha en "trasig" häst i typ 10 år till. Står verkligen i valet och kvalet nu hur jag bör göra

Gronstedt
5/23/19, 9:22 AM
#9

#8: Fruktansvärt jobbig sits, usch! Men om du har råd, eller om försäkringen räcker för det, så gör de sista kontrollerna (ryggundersökning och genomgång av equiterapeut). Kanske hittar ni en väg framåt, om det inte hjälper så kan du känna dig säkrare i ditt beslut att ta bort honom.

powerade
5/27/19, 5:58 AM
#10

Jag hade bytt veterinär. Hade problem att en veterinär inte brydde sig om att ta reda vad som var fel. Nya ögon och nya idéer kan vara bra

Tusen
5/27/19, 8:10 AM
#11

Vi har suttit i samma sits en gång tidigare. Så jag förstår dina funderingar.

Blir han inte bra kan det vara idé att ta bort hästen. Låter kanske hårt men om hästen inte trivs med att bara gå i en hage, så är det mer humant att låta hästen somna in. Jag är inget "fan" av att hålla kvar i djur för att ett avsked är jobbigt för mig. Hur hårt det än låter så kan en avlivning ändå vara det bästa i slutänden.

Bjallstal
5/27/19, 7:16 PM
#12

Håller med Tusen. Trivs han inte med att vara sällskapshäst, om det nu blir så att han inte blir bra, så hade jag tyvärr också tagit bort honom. Har haft en häst som vantrivdes något fruktansvärt men att bara gå och skrota.(utdömd pga felaktig benställning som gjorde honom halt i fem leder av vanlig hobbyridning trots specialskor, behandlingar osv) Han tappade hela sin livsgnista. Han fick åka tillbaka(triangelmärkt) till sin förra ägare för att se om han höll för att skritta ut med unghästar i ledtygel och uppfostra dem på stor lösdrift. Höll han inte för det eller fortsatte att vantrivas så skulle de ta bort honom.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: