Annons:
Etikettridning
Läst 1314 ggr
Nea00
5/16/19, 11:17 AM

Hjälp, pigg häst!

Hej!

Som titeln säger, så rider jag en mycket pigg häst och ibland blir det riktigt jobbigt haha. Jag rider två gånger i veckan och igår på lektionen så övade vi på galoppfattning från halt, galopp till skritt, fina övergångar osv. Då verkligen drog hon jättemycket och rusade iväg så fort jag fattade galopp. Jag försöker sitta så tungt jag kan och rida lugnt med mjuka händer, men när hon är såpass pigg som hon är så vill jag gärna ha en för hård hand. Har ni några tips på hur jag kan lugna ner henne? Hur ska jag tänka för att inte få för hårda och ryckiga händer? Hon är INTE för svår för mig och jag har ridit henne i snart ett år nu, det är bra för mig att få rida en häst som är i svårare grad! :)

Annons:
Rafflan
5/16/19, 1:41 PM
#1

Är hon stark nog att klara det du ber om? om hästen inte har muskler nog att utföra det du ber om och det blir för jobbigt så kan hästen välja att springa iväg då dem inte har något annat val.

Att fatta galopp från halt kräver att hästen har byggt upp ordentligt med muskler innan och är stark nog att klara det du ber om

Nea00
5/16/19, 7:37 PM
#2

#1, tack för svar. Jadå, hon klarar absolut det jag ber om. Idag var hon också pigg, det handlar inte om att hon springer iväg ifrån arbetet (oftast) utan att hon är allmänt PIGG

Gronstedt
5/17/19, 8:25 AM
#3

#0: Det är ganska tufft att begära galopp från skritt eller galopp från halt och sedan omedelbar avsaktning av en pigg häst. Låt henne galoppera ett varv eller två de första gångerna, och sedan någon gång ibland, så att hon får sprallet ur kroppen!

Nea00
5/18/19, 4:36 PM
#4

#3, nej jag menar inte att vi först fattade galopp från halt och sedan gjorde en omedelbar avsaktning, det skrev jag inte heller :)

s8x2n6
5/18/19, 9:44 PM
#5

Kanske hjälpa med att du longerar henne innan du sitter upp, så får hon springa av sig lite grann. Brukar de med piggisar på mitt stall göra 😃

Nea00
5/20/19, 10:25 PM
#6

#5, går på ridskola tyvärr! :)

Annons:
Tusen
5/24/19, 11:07 AM
#7

Var glad att hästen är pigg. Det brukar annars vara ett problem åt andra hållet med ridskolehästar. 
En pigg häst som är stark nog att bära sig och ryttaren är bara en fördel. Jag misstänker att hon ännu inte har utvecklat tillräckligt med muskler för att orka samla sig så mycket som det behövs för att göra den övningen. Så till dess är det väl bara att träna på. Men låt aldrig en häst få tro att den gör något fel bara för att den är pigg. Den piggheten kan man behöva i ett annat läge.

Nea00
5/24/19, 1:59 PM
#8

#7, hon är inte bara pigg i den övningen. Det är bara att hon är allmänt pigg, så är det :)

Tusen
5/24/19, 2:48 PM
#9

#8 Men det är väl jättebra att hon är pigg! Var glad för att du har en pigg och arbetsvillig häst.

Nea00
5/26/19, 10:37 PM
#10

#9, energi är det bästa en häst kan ha brukar min ridskole lärare säga. Jag är ju inte arg över att hon har energi, kan fick bli väldigt jobbigt ibland för både mig och henne så bad om tips :)

Zav
6/3/19, 3:26 PM
#11

På vilket sätt är det jobbigt?
Är det svårt att sakta av och att du måste dra mer i tyglarna än du vill?

Oftast ligger sådana problem i att hästen inte är beredd på att sakta av, och när tygelhjälpen kommer hamnar de mer ur balans och måste kämpa sig rätt..vilket tar lite tid.
På min häst övade jag så att jag gav sitshjälp och rösthjälp, väntade 1-2 sekunder och sedan tog mjukt i tyglarna, gav efter en sekund och sedan om det behövdes tog mjukt igen men höll bestämt tills han saktat av. Det tog en hel del övningar för att det skulle börja fastna, men snart nog kopplade han ihop sits och ljud med avsaktning, och reagerar direkt på det. I värsta fall får jag ta lätt i tygeln och påminna. Fördelen nu är att han har bättre chans att ställa in sig och balansera om sig ifall han behöver det, utan att jag stör balansen genom att ta i huvudet på honom. Det har också hjälpt mot hans tendens att streta emot tygeltagen den första sekunden när jag ger en hjälp, innan han kommer på hur han skulle svara på dem.

Upp till toppen
Annons: