Ridning

Hjälp, pigg häst!

2019-05-16 11:17 #0 av: Nea00

Hej!

Som titeln säger, så rider jag en mycket pigg häst och ibland blir det riktigt jobbigt haha. Jag rider två gånger i veckan och igår på lektionen så övade vi på galoppfattning från halt, galopp till skritt, fina övergångar osv. Då verkligen drog hon jättemycket och rusade iväg så fort jag fattade galopp. Jag försöker sitta så tungt jag kan och rida lugnt med mjuka händer, men när hon är såpass pigg som hon är så vill jag gärna ha en för hård hand. Har ni några tips på hur jag kan lugna ner henne? Hur ska jag tänka för att inte få för hårda och ryckiga händer? Hon är INTE för svår för mig och jag har ridit henne i snart ett år nu, det är bra för mig att få rida en häst som är i svårare grad! :)

Anmäl
2019-05-16 13:41 #1 av: Rafflan

Är hon stark nog att klara det du ber om? om hästen inte har muskler nog att utföra det du ber om och det blir för jobbigt så kan hästen välja att springa iväg då dem inte har något annat val.

Att fatta galopp från halt kräver att hästen har byggt upp ordentligt med muskler innan och är stark nog att klara det du ber om

Anmäl
2019-05-16 19:37 #2 av: Nea00

#1, tack för svar. Jadå, hon klarar absolut det jag ber om. Idag var hon också pigg, det handlar inte om att hon springer iväg ifrån arbetet (oftast) utan att hon är allmänt PIGG

Anmäl
2019-05-17 08:25 #3 av: Gronstedt

#0: Det är ganska tufft att begära galopp från skritt eller galopp från halt och sedan omedelbar avsaktning av en pigg häst. Låt henne galoppera ett varv eller två de första gångerna, och sedan någon gång ibland, så att hon får sprallet ur kroppen!

Anmäl
2019-05-18 16:36 #4 av: Nea00

#3, nej jag menar inte att vi först fattade galopp från halt och sedan gjorde en omedelbar avsaktning, det skrev jag inte heller :)

Anmäl
2019-05-18 21:44 #5 av: mellariina

Kanske hjälpa med att du longerar henne innan du sitter upp, så får hon springa av sig lite grann. Brukar de med piggisar på mitt stall göra Skrattar

Anmäl
2019-05-20 22:25 #6 av: Nea00

#5, går på ridskola tyvärr! :)

Anmäl