Annons:
Etikettbeteende
Läst 1087 ggr
lisgillbaloo
2019-05-14 16:32

Häst vill ej komma in från hagen

Ja som titeln säger.. min häst på 6 år vill verkligen inte komma in från hagen. Alltså för de första, godis, nej det funkade i början. Nu strular han fullkomligt i det, för de andra, sära på hästarna som går med honom, nej det sliter han i. Alltså? Jag tränar honom 5-6 dagar i veckan. Han är ganska omusklad o håller på o bygger upp sig. Vet att det antagligen är därför men ska man behöva ta 2 timmar för att fånga hästen. Alltså nu kanske ni tror att han bara går iväg, nejnej, när jag kommer 4 meter ifrån honom så rusar han iväg. Vet inte hur man ska förebygga detta. O han är ju verkligen inte rädd bara väldigt busig o envis? Tips? Råd?

Annons:
Vikan
2019-05-14 16:41
#1

Kan han göra det pga att han vet att du betyder ridning och träning och kopplar det till något tråkigt/jobbigt? Nu vet jag inte hur er träning ser ut per vecka, men om den är relativt ensidig hade jag försökt variera eller ge han mer vilodagar med enbart mys så det blir mer positiva associationer. Om han är omusklad han han säkerligen tycka att träningen är väldigt jobbig och försöka komma undan det

HejsanALLA
2019-05-14 21:47
#2

Är han omusklad borde du ge tid till återhämtning. Se till att varje pass avslutas i god anda. Hans sista minnet av träningen igår blir hans första förväntning av träningen därefter. Testa jaga honom tills han blir trött, inte på ett läskigt sätt men på ett bestämmt sätt  vifta lite med ett spö. Försöker han undgå träningen lär han sig att han inte gör det på det sättet. Han kommer tycka det är jobbigt och vilja gå in istället

Travis D
2019-05-14 22:33
#3

Kakan bussr vid intagning. Springer runt och busar tills vi båda tröttnar. Sen i förra stallet ville ingen av stallägarens håstar in, alla stack, dom gillade inte hennes träning och ville inte tränas, eller iallfall inte på det sättet. Vet inte hur du tränar din häst men kolla att han trivs med det och inte vara har kul. För mig låter 6 dagars hårt arbete i veckan för en omusklad häst som är i den åldern där man ska lära sig hur roligt träning och ridning är för mycket.

Rafflan
2019-05-15 00:31
#4

Antagligen är hagen roligare än att komma in och träna med dig, se till att han tycker det är mysigt och kul att komma in. Ang godis, prova olika sorters godis, visa hästar älskar olika sorter.
Sedan ge 1 godis när han kommer fram till dig, 1 godis efter du tagit på grimman, 1 godis efter ni kommit in, efter ett tag kanske du kan ge 1 godis efter du tagit på grimman, 1 godis efter ni kommit in, och efter ytligare ett tag kanske du kan enbart ge 1 godis efter ni kommit in. Denna godis metod har jag kört på svårfångades hästar dem gott resultat :)

lisgillbaloo
2019-05-15 08:03
#5

6 dagar i veckan; dvs. 1 hoppning, 1 dressyr, 1 uteritt o träna lösgjord/kort galopp. Resten lugn vila om inte tränings tävling/förberedelse. Ser inte det som en jätte hård träning för en 6 åring.. Vet inte?

Travis D
2019-05-15 13:23
#6

Vet ju inte hur du tränar men med 6 hårda pass eller äta gräs och hö i hagen så tror jag hagen är mer lockande för honom

Annons:
powerade
2019-05-15 23:24
#7

Nh träning. Allmän träning från Mark. Mata hästen med något när ni kommer in. Träna inkallning i lina och ge beröm när hästen kommer till dig.

Bjallstal
2019-05-16 10:26
#8

Så gjorde min foderhäst så fort gräset började växa. Men oftast fungerade en fostersons. Men vissa dagar var det bara att ge upp. Hon var så tre veckor om året (första i sommarhagen) sen var gräset inte lika fascinerande längre. Hon hade varit precis likadan i hela sitt liv(22 år nu)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Forest]
2019-05-22 09:50
#9

Jag har haft med små ponnys i stora flockar var på några var väldigt svårfångade det var roligare att lattja o leka försök-ta-mig . Jag sluta göra allt enligt rutin jag kunde gå ut i hagen med grimmor och borste.  Bara för mysa och sen ta av grimman. Sen nästa gång kanske bara en grimma o kli.  Att ta med godis kunde sluta med att man hade 12 små buffiga godisletare så jag lämna ofta godiset i stallet. Unghästarna stora som ponnys har jag tränat olika med då jag anser att även dom ska lära sig bli hanterade ute som inne. 

Så mitt tips är byt rutiner sluta jaga i hagen. Detta är en unghäst som tycker det är skitkul med ha en kompis som försöker ta honom o muta haha sparkar bakut och ser ut som en vildhäst det är askul. 

Testa med att bara gå in i hagen utan grimma och leta efter godis vem vet du kanske råkar vara en vass knäckebrödsletare något som varken han eller hagkompisarna inte är. Oj nämen titta där (du böjer dig)  en knäckis råkar du göra att det  knäcks lite gå vidare efter dig uppstår mindre bitar av knäckebröd 😎   Vill han bli klappad klia lite men du ska inte vara kli-pole nä du är ju en knäckebrödsletare. Lämna hagen och låt fjant vara kvar. Om någon dag kommer han och väntar på den där knäckebrödsletaren i grindhålet vill han in? Nej då kan fjant vara ute. Tänk på din energi här blir du frustrerad som jag tror du blir o du tänker för dig själv jäv&%¤%/(a häst.  Det märker dom av o då är samma visa igång igen. Gå helt enkelt o ge inget gottis i detta läge.   

Belöna inte öht med godis  förren han är inne i stallet.

 Jag gick dagligen hage-kontroll för kolla trådarna i hagen och då hade jag ofta med mig ett stråk av nyfikna vänner. Jag gav dom ofta grönt från andra sidan, så man kan även vara en hejjare på ge från det gröna på andra sidan. Att klappa andra hästarna kolla över dom kan vecka intresset på att den andra med vill få mattes fokus o du jag vill ha mer fokus än kompisen.  

Nu är gräset extra smarrit så en tid kan vara lite extra svår att fånga, det brukar ge med sig mer o mer som 8 nämner första tiden får gräset stor fokus :)

Cezanne
2019-06-04 12:27
#10

Hur ser det ut för hästen när du väl får in den i stallet? Blir den direkt uppställd på gången och sadlad eller får den komma in i boxen en stund, kissa och få en godbit i krubban?

Enligt min erfarenhet blir de flesta hästar betydligt lättare att fånga om man gör det lite trevligt för dem när de kommer in i stallet.

Upp till toppen
Annons: