Annons:
Etikettbeteende
Läst 1477 ggr
[Kotten123]
5/14/19, 4:11 PM

Hästen i första hand

Jag har varje dag ett moraliskt dilemma i mitt huvud. Hästar är mitt liv, inte ridningen, utan hästar. Inte alla hästar, utan främst min bästa vän. Men, ridningen är trots allt det jag utövar. Jag använder min bästa vän för min egna njutning… Är det verkligen så rätt? Missförstå mig rätt-jag älskar ridningen och samspelet mellan häst och ryttare! Men, ska jag verkligen låta det gå över min häst? Hur vet jag att hästen faktiskt verkligen vill? Vad jag ser så lever min häst livet. Han RUSAR gnäggandes mot mig när jag kommer till honom i hagen. Han håller alltid på att slicka sig runt munnen och gäspa bara av att jag är i hans närhet - vilket är av välbehag vad jag kunnat läsa. Han gnäggar varje gång jag kommer till honom, om så jag bara är och hämtar sadeln. Han drar in mig för kramar, nära nära trycker han mig. Men vill han verkligen det jag kräver av honom? Hästar vill oss aldrig något illa. Visst, känner de riktig obehag så säger de ifrån, men jag vill inte ens att min häst ska känna att den låter sig ridas som gengäld. Jag vill att han ska känna samma glädje av att ridas, som jag känner när jag rider honom. Så, hur vet man att hästen faktiskt tycker att ridningen är rolig? Hur blir man bättre på att läsa hästen?

Annons:
Travis D
5/14/19, 10:30 PM
#1

Jag läser av allt Kakan gör, hur hon reagerar och allt sånt. Hon är tydlig i vad hon tycker och väldigt pratsam och berättar gärna vad hon tycker, dock pratat hon bara kroppsspråk. Mitt bästa tips är att bara kolla på hur hästen reagerar på allt ni gör. Hur ser han ut när han gillar läget och tvärtom m.m. Kan inte ge bättre tips just nu för jag är sjuk och håller på och somna heheh

Zav
6/3/19, 3:40 PM
#2

Varför skulle hästen inte gilla det? Är ju inget kul att bara gå i samma gamla hage hela dagarna utan att nåt händer, någonsin.
Är rätt säker på att min häst uppskattar att komma ut, och gärna bär mig med på äventyr. Visst kommer det situationer där saker går fel och ibland kan vi nog båda bli lite frustrerade på varandra. Men jag har ju också bättre och sämre upplevelser med ridningen, och jag tycker ändå överlag om det. Samspelet och de bra stunderna väger upp så otroligt mycket. Och vi jobbar ju ständigt på att förbättra samspelet.
Varför skulle då inte samma sak gälla hästen? Sålänge det goda övervinner det dåliga tror jag nog att de flesta hästar uppskattar ridning och motion. De vill sammarbeta, det ligger lite i flock-instinkten och alla levande varelser vill väl ha en meningsfull tillvaro.. personligen tror jag att hästarna finner mening i att hjälpa oss och samarbeta med oss.

Sen finns det ju alltid undantag.. hästar som lärt sig att människor är farliga och opålitliga, som har ont eller är uttråkade av att bara springa runt-runt på samma bana, eller som bara inte trivs med det jobb de har. En del protesterar kanske tydligt med miner och uppförande, andra har kanske gett upp och går som levande spöken.. men det brukar ändå synas när de inte riktigt trivs, tycker jag.. kommer de fram i hagen, tar tränset snällt, hjälper dig upp i sadeln trots att du aldrig ens lärt dem det och överlag är uppmärksamma och lyhörda utan att vara tokstressade.. då tror jag faktiskt att de också tycker att det är överlag roligt.

anonympajas
6/3/19, 10:44 PM
#3

Tror du kan rida med gott samvete. Din häst verkar njuta av tillvaron och av eran vänskap. Men folk måste bli bättre på att läsa av hästarna. Min medryttarponny trivs tråkigt nog inte alls. Det gör mig så otroligt ledsen. Vet verkligen inte vad jag ska göra… Hon går som #2 säger som ett spöke. Nästan aldrig spetsade öron utan bara, finns.. Förutom när vi busar runt i skogen. 0 krav, bettlöst och bara knallar på. Då märker man att hon tycker det är härligt. Öronen frammåt, petar med mulen på grenar som kommer i vår väg och allmänt bara trivs. Men det är som att hennes ägare inte märker något.. tänker bara på tävling 🤧🤧

Upp till toppen
Annons: