Annons:
Etikettridning
Läst 860 ggr
anonympajas
5/12/19, 12:51 PM

Gå i form. Kan hon det?

Hej Igår tävlade jag och min favorit ponny på ridskolan en lb:1 på ridskoledressyren. Gick helt klart över förväntan och vi som ekipage går från klarhet till klarhet! Hon är dock ganska stel och har svårt för att slappna av och svårt mef galopp o så. Ni till själva saken. Dommaren skrev som kommentar att formen inte sitter, vilket den måste göra för att vi ska få högre procent. Men har så svårt för att få till formen på henne. Kan alla ponnyer gå i form? Och isånnafall hur kan man på bästa sätt locka fram det? Känner väl inte att det är dey viktigaste för oss men jaa..

Annons:
[Paranormal team värmdö]
#1

Alla hästar kan gå i form om man gör på rätt sätt

Linnea777
5/12/19, 1:35 PM
#2

Alla hästar kan gå i form men vissa har såklart svårare för det.

BokDuvan
5/12/19, 4:22 PM
#3

Alla kan ju, så länge man skapar de rätts förutsättningarna som styrka, muskler osv. Sedan är det upp till dig att på ryggen få henne avslappnad och i form, men vet själv hur svårt det är då jag själv rider en liknande ponny som är stel. Prata med din ridlärare och fråga henne om tips på hur du kan tänka, hen känner troligtvis hästen mer och kan ge konkreta tips

anonympajas
5/12/19, 6:11 PM
#4

Jo jag tänker också att alla hästar nog kan, men eftersom hon är ridskolehäst kanske hon har svårare för det. Har just nu ingen möjlighet att få hjälp från ridlärare då hon vi har bara är vikarie och inte känner ponnyn och får heller inte rida ponnyn alls något mycket på lektion:/

[Paranormal team värmdö]
#5

Märker du hon är stel på någon sida

Rafflan
5/12/19, 10:31 PM
#6

Alla hästar kan gå i form, men för att göra det krävs muskler så dem orkar gå i form, och sedan krävs det att dem är mjuka och lösgjorda i kroppen.

Annons:
[Erica. Lundstrom]
5/14/19, 9:58 AM
#7

Alla hästar kan men vissa har enklare/svårare för det. Ridskolehästar har ofta möjligheten att kunna bära sig i form om den gått där ett längre tag- då är den ofta väl utbildad/mer utbildad. Däremot tycker jag att det krävs mer av ryttaren för att en ridskolehäst ska gå i form, vissa vill säga. Vissa ridskolehästar vet jag går i form utan problem medan vissa(oftast de äldre- mer utbildade) kräver mer för att gå i form- men hittar man väl knapparna så brukar det bli lättare och lättare. 

Däremot tycker jag det är fel att sitta lektion efter lektion och tänka hästen ska gå i form, för att det ska funka måste komunikationen sitta. 

då du beskriver henne som stel, svårt att fatta galopp osv så är det kanske först och främst det ni ska försöka jobba med? jobba med att rida avslappnande övningar, framdelsvändningar, flytta för skänkeln här och där, övergångar och övergångar. När hästen är mer avslappnad så blir galoppfattningen lättare, när galoppen sitter så har ni bättre balans å förutsättningar för traven. 

När hästen är mer avslappnad, mindre stel, kommer formen efter det. 

Sen har ju alla hästar olika förutsättningar. 

Kan ge ett exempel från min ridskola, en d ponny-pigg och lätt att rida. Väldigt lätt att ställa/böja och går iform hur lätt som helst.

en av storhästarna, kraftig och uppfattas lat och seg av d flesta och omöjlig att få fram. Att rida honom i form krävs grymt mkt mer från ryttaren, men den hästen har tävlat höga nivåer i dressyr-vilket få tror. 

sen finns det massvis med hästar däremellen, men jag har märkt att när man väl hittat knapparna så sitter formen osv sen utan problem. Men stirra som sagt inte in dig på formen utan på delarna som leder till form, när de delarna sitt kommer formen.

BokDuvan
5/14/19, 10:43 AM
#8

Får ni värma upp självständigt? Då kan du redan där göra volter och lite lösgörande för att få hästen avslappnad, har länge inte riktigt hitta knapparna på min favorit på ridskolan men den senaste dressyrlektionen asså wow! Det var som om ngt förändrades, red ut i hörnen ordentligt och det var som om jag plötsligt fattade hur man ska böja och ställa hästen och hur man ska ha kontakten på yttertygeln. Kan säga såhär att volterna blev runda och fina med en böjd och ställd häst i slutet av lektionen även om formen kanske inte satt till 100% men jobba skänkelvikningar om du får, volter kan du ALLTID göra r att få hästen att släppa till lite även om sidvärts är bäst

Upp till toppen
Annons: