Annons:
Etikettövrigt
Läst 858 ggr
Sasha W
2019-04-24 18:35

Tips till nybliven skötare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nog decenniets gladaste barn! Jag blev förfrågad av min äldre kompis och hennes mamma att bli "Skötare" på min kompis ponny Siglo. Han är en D Ponny, Isabel färgad och 21 år. De senaste två åren har han gått och skrotat i hagen tills dom frågade mig om jag ville komma dit och rida honom så han får motion. Jag sa 100% ja. Ett val jag är nöjd över hittills. (Förrutom mina stackars ben som är ilskna över at jag går från att inte rida alls på 3 år till att plötsligt rida dagligen) Han har dock problem. I skogen är han lagom pigg, men redan första ridturen hände en grej, hästen vi red med blev rädd för något osynligt och skenade, sigge hängde på, inte av rädsla utan han var lugn, han ville bara komma ifatt kompisen. Och han bockar när man galopperar. Jag rider mest själv då jag inte känner någon alls i stallet och är oftast där tidigare än dom. Vilket innebär att jag rider själv. Och rida ut själv vågar jag inte förrens jag vet mer om honom. Då blir det automatiskt mycket ridande på ridbanan. Vilket andra påstod att han tyckte vad tråkigt och att han bockade hela tiden. Själv vet jag inte, jag red honom andra gången där idag och han har ännu inte gjort några hyss, dock märker jag att han blir lite "seg" på banan, lyssnar inte alls på skänkeln vilket leder till överandvändning av spöet, något jag inte gillar att göra. Finns det nåt sätt att få honom mer framme för skänkeln? (han har en historia att vara ridskolehöst för 6 år sedan) Sedan för övrigt vill jag ha lite tips och tricks om tja… Allt? Kan vara om allt mellan lädervård till foder tider till trasiga grimmor? Jag har just köpt ett begagnat(tvättat ta det lugnt) Schabrak då hans gamla är så slitet att det är hål på undersidan som skaver, samt att det glider ner och trycker på manken konstant. Plus att det enligt MIN SMAK inte är särskilt snyggt. Ganska smutsigt är det och det stinker gammal svätt. Så upptäckte jag att han blev lite piggare på ridbanan utan nosgrimma, vilket jag inte klagar på då nosgrimma ändå sätts så löst att den inte fyller nån funktion för mig. Men iallafall. Mest söker jag tips om allt :)

Annons:
BokDuvan
2019-04-25 20:21
#1

Var bestämd redan från början när du skrittar fram med tempot du vill ha. Skänkla vanligt och om han inte reagerar viftar du lite med spöt alt petar till honom så att han går framåt. Direkt när han lyssnar, sluta med spöet och beröm. Jobba så med långa tyglar och korta dem sen och känn att han lyssnar på dig och inte halvsover. När det funkar i skritt så gör du samma sak i trav, gör volter, serpentiner, tempoväxlingar och varvbyten ofta för att han ska vara uppmärksam på dig. Även skänkelvikningar och annat lösgörande arbete brukar få fram ridskolehästarna iaf. Nyckeln är att vara konsekvent och berömma ofta

Rafflan
2019-04-26 01:40
#2

Är hästen 21 år är det viktigt att sätta igång den LÅNGSAMT och bygga upp muskler innan du börjar kräva något i ridningen.
Mycket skritt i skog och mark är bra för att bygga muskler.
Ang ridbanan, det är en äldre häst som gått på ridskola, den har nog inte ork att träna på banan direkt, så tycker inte du ska skänkla på och använda spö för att få fram honom, försök att motivera honom i ridningen så han tycker det är kul, tex slalom mellan koner, rida över bommar, prova att promenera med honom för hand ute, skritta ut, mm. Så han tycker ridningen är kul.

Bra att du köpte nytt schabrak, och att han verkar uppskatta det :D

Sasha W
2019-04-26 08:11
#3

Haha före o efterbild efter lite sadel puts och byte av Schabrak 😂😂 Iallafall, jag har inte någon att rida ut med så hade tänkt testa rida ut själv men enligt dom andra kan han vara tittig om man rider ut själv så kännde inte att modet fanns där, nu känner jag mig dock mer redo för utmaningen… Ang att vifta eller peta med spöt lyssnar han inte på det, man måste peta hårt, banka med skänklarna och använda rösthjälper bara för att öka skritten. Jag känner mig inte schyst när jag håller på så, i galoppen måste man skänkla konstant och använda rösthjälper samt spö för att han inte ska bryta av…

BokDuvan
2019-04-26 08:17
#4

Peta så hårt som är nödvändigt, om du alltid använder mjuka hjälper först för att sedan ta i lite mer om han inte lyssnar så kommer han att lära sig och till slut acceptera dig som ryttare. Fattar att det inte är så kul att bara hålla på och bråka, det är därför tempoväxlingarna är så bra. Att vara konsekvent med hjälperna är det enda som hjälper när jag rider ridskolehästarna. Sedan är han ju gammal så ta det lugnt, i början kan du bara jobba i skritt t.ex för att hitta bjudningen och sedan avsluta passet när det går bra

Sasha W
2019-04-26 09:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Glömde visst bilderna på sadeln :/ dock har jag idé torka om vad jag ska göra, jag kan det Mesta men det var två-tre år sedan jag gick på ridskola å jag blir så osäker på vad jag ska göra nu när det inte finns någon som säger åt mig vad jag ska göra, idag tänker jag hårdträna och kämpa tills han lyssnar…. Jag hade tänkt göra serpentinbågar, snett igenom, flytta för skänkel på långsidor.. Frågan är vad fasiken mer man ska göra, känns så skumt utan en ridlärare i mitten som säger vad man ska göra…

Sasha W
2019-04-26 09:11
#6

Här var efter lite puts:

Annons:
Sasha W
2019-04-26 09:11
#7
Rafflan
2019-04-26 12:19
#8

Om du "man måste peta hårt, banka med skänklarna " för att ens få hästen att skritta kommer den snart börja protestera. Frågan är varför går den inte fram?

Om den har stått i hagen och skrotat och du nu börjat rida varje dag kanske den är för trött, du kanske rider för ofta och hårt?
Sedan tror jag inte man får en positiv häst som gillar att jobba och träna genom "peta hårt, banka med skänklarna", utan genom att göra det hästen tycker är kul så den blir positiv och glad vid ridningen.

[Erica. Lundstrom]
2019-04-26 12:32
#9

Förstår det här med att inte veta vad man riktigt ska göra utan ngn som säger till😅 Tyckte själv det var svårt till en början, om än vi tränar 2-3 ggr/termin att rida självständigt på ridskolan haha. Speciellt då jag började rida in samt rida min passhäst. För kunde inte göra de övningar som på ridhuset 😅 då han inte förstod skänkel och sprang iväg i traven. Han ruska hejvilt med huvudet å var spänd, otroligt känslig men förstod som inte skänkeln. , jag glappade med tygeln å var ja… Sådan ryttare sådan häst om man säg så. Jag drog ned å började på basic, enklaste övningarna jag kunde komma på. Skritt-halt-skritt. Volter, serpentiner, böjda spår, flytta benen lite(hade jag gått tillbaka hade jag övat mer på raka spår också!) med mål att ha han på hjälperna å reagera kvickare. Genom att när han skulle gå fram-kvick hjälp å så fram, lyssnade han inte. Satt jag inte å drev 500 meter utan då vände jag, gjorde en volt eller så(så han behövde lyssnal och sen direkt på rakt/böjt spår fram. Viktigt när han lyssnade och travade på bra-bryt av, beröm å gör samma sak igen någon gång å sen något nytt. Nästa gång kan man be om en lite längre sträcka. Tänk det kan vara en bra början, sen började vi rida för tränare 1 gångmveckan(heh, grymt mycket att träna på men vart en otroligt skjuts i utvecklingen!) Nu när jag rider självständigt, försök jag först stämma av hur är hästen jag sitt på idag? Gör de där basic övningarna. Och utifrån dem så planerar jag passet, (brukar dock ha tanke innan typ om det är ngn spec övning) och bestämmer hur många gånger jag ska göra ex halt eller övergångar, för har du bestämt du ska göra 5 galoppfattningar I höger varv som är det svåra, funkar 5 fattningar bra, låt det vara sen då. Och kräv inget mer. För hellre 5 bra än ksk 7 bra och 3 dåliga. Ha målninför passen, vad ska du träna på just idag? Om du behöv få upp blicken ned med hälarna, ihop med händerna, fokusera först på en av grejerna. Tänk vad led till det andra? Ex titta upp led till att det blir lättare att trampa ned hälarna, börja då med blicken å ta hälarna sen. Leta reda på övningar på typ pinterest, hippson, å fundera på vilka som hjälper bäst idag. Variera mycket både ridtid å hur ni utnyttjar tiden. Ibland kan en 20 min ridpass ge mer än 50 min, ibland blir det 30 min framridningen å 5 min ridning å sen 15 Min avskrittning. Tänk såhär, vissa kemilekrioner är 1.5 h lång för då ska ni hinna med planering, labb å utvärdering. Det passet kan kännas långt å trögt men den går tillslut. Nästa dag hsr ni 30 min film för att En ha 40 min genomgång dagen efter å sen 1.5 h lektion igen. Att ha alla 50 min å samma sak är inte riktigt lika trevligt? Kan nämna min passhäst vsr 4 åring( var höst) när jag red in/började utbilda honom. Han är nu 7 år, å vi har utvecklats grymt. Nu lyssnar han på bara tanke iprincip, mjuk i hand när man rid han(även hans värre dagar) Försökt köra på liknande koncept med andra hästar jag ridit in/ridit å funkat bra!

Sasha W
2019-04-26 18:08
#10

Rider han inte så mycket och hårt, jag hade märkt om han var trött(med tanke på hur han nästan blir överdrivet pigg när man går förbi ett hinder)

Vikan
2019-04-26 19:16
#11

Min häst avskyr banan, så där rids han bara några gånger i månaden. Kan känna igen att det krävs mycket för att ens gå framåt, men nu har det löst sig relativt väl. Han tycker det är svintråkigt, så har "löst" det med att rida kortare pass med överdrivet mycket beröm och avslutat moment eller hela passet så fort han gör vad jag ber om. Det är individuellt, men kan kräver att större delar ha något att göra så försöker innan passet komma upp med övningar jag kan göra och byta med. Rekomenderar Hippson och finns även instagramsidor som visar tips på övningar. 

Om han är tittig när man rider ut själv, har du provat promenera med honom? Kan kännas tryggare för båda. Perfekt för att bygga tillit också! Promenerar ofta ut med min häst och brukar passa på att utforska vägar då också

Zadeira
2019-04-29 14:44
#12

Jag tänker att ägarna borde kunna hjälpa dig med hur du kan lägga upp ridningen. Om han är äldre och inte ridits på ett tag kan det behövas en tid att komma igång igen innan man börjar med något krav.

Hur mycket umgås du med hästen från marken? Det kan också hjälpa er att lära känna varandra ordentligt och göra roliga saker från marken.

Upp till toppen
Annons: