Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1008 ggr
Nea00
4/18/19, 10:31 PM

Grönt kort-HJÄLP!

Hej!
Till sommaren (Juli) så ska jag gå på ett ridläger som hålls av min ridskola, varje ridläger brukar vi ta ryttarmärken och nu är jag tillräckligt gammal för att ta grönt kort. Jag vet nästan ingenting om grönt kort och behöver hjälp! Har ni tagit grönt kort? Var det svårt? Vilka frågor var det osv…

Har hört från andra på min ridskola att det kommer vara 3 teoretiska prov varje dag, stämmer det?

Vad bör man kunna när man ska ta grönt kort? Skriv gärna ALLT! 

Tack🙂

Annons:
Nea00
4/18/19, 10:38 PM
#1

Kan tillägga att några i stallet även säger att det ska vara ett program man ska kunna i både dressyr och hoppning, stämmer detta?

Behöver hjälp🤔

[Erica. Lundstrom]
4/18/19, 10:54 PM
#2

haha, ta det lugnt först och främst :)
Hur det går till är olika på olika ridskolor. 

På den ridskola jag tog, var det typ 9  gånger kanske två timmar (söndag kvällar. osäker på hur många gånger det var)

Att man kunde rida på en viss nivå intygade ens ridläare(man var tvungen få lov att gå den kursen) sedan var det typ teori, å man gjorde uppgifter, vissa enskilt vissa tillsammans. Vi fick material på det vi behövde lära oss å gick igenom det mesta. Sedan skulle vi öva/visa vi kunde linda hästens ben på lite olika sätt. 

Sista gången hade vi ett prov där typ det vi gått igenom var med å sen fick man veta om man var godkänd eller ej(alla vart godkända vad jag vet)

den andra ridskolan i stan(som jag rider på, red på båda ett tag)

så har dem det under sportlovet under 3 dagar. 

http://www.ridsport.se/Tavling/GrontKortny/

på ridsport kan du läsa mer :) prata annars med någon ridlärare på din ridskola eller ngn där som tagit grönt kort

Nea00
4/19/19, 8:56 AM
#3

Okej, tack! Jag ska skriva till en som jag känner som har tagit grönt kort på min ridskola :D.

Caf_Roy
4/19/19, 10:05 AM
#4

Det var ganska länge sedan jag tog grönt kort (typ 15 år) men jag tror inte att det har ändrat sig särskilt mycket. Det man behöver kunna ridmässigt är typ att kontrollera hästen i alla gångarter och sen lite sunt förnuft om hästhantering. Själva provet går ut på att hitta information i TR. Eftersom man förväntas ha med sig TR när man tävlar behöver man inte kunna det utantill, så provet går ut på att använda TR för att ta reda på vad som gäller.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Nea00
4/19/19, 2:53 PM
#5

#4, okej! Så hur använder man TR? Hur söker man upp svar i TR?

Caf_Roy
4/19/19, 4:05 PM
#6

Det är typ det man lär sig på kursen. TR 1 är för allmänna regler som gäller för alla grenar och resten är grenspecifika med ett TR för varje gren. Det finns ett register eller vad det heter i början där det står vilka sidor och kapitel som handlar om vad och sen ett annat register längst bak i bokstavsordning där det står på vilka sidor ordet förekommer. Så om du undrar hur långa sporrar man får ha på hopptävling kollar du i hoppningens TR, antingen hittar du var det står om tex ryttarens utrustning i början eller så kollar du längst bak på sporrar vilka sidor det står om dom på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Nea00
4/22/19, 10:59 PM
#7

Okej, tack. Bör man kunna olika typer av sadlar, träns osv också? Jag tänkte läsa på internet om grönt kort men finner inget om vad man bör kunna.

Caf_Roy
4/22/19, 11:17 PM
#8

Du behöver kunna söka efter information i TR, kontrollera hästen i alla gångarter och grundläggande säkerhet kring hästhantering på tävlingsplats (typ att alltid leda i träns, inte linda linan runt handen och sånt). Sen är det ju en fördel om du inte sadlar bakofram, men annars vad gäller utrustning behöver du i princip bara kunna ta reda på om den är godkänd i TR. Dom kommer gå igenom vad du behöver kunna för att klara provet på kursen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
4/22/19, 11:20 PM
#9

Det bästa du kan läsa på i förväg är att läsa igenom TR I (allmänna) och TR för den gren du vill tävla. Skriv ner allt som verkar oklart och fråga om det på kursen. Ju bättre du kan TR desto lättare kommer du ha att hitta informationen på provet sen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Nea00
4/23/19, 3:42 PM
#10

Okej tack! Ska kolla igenom TR :)

Caf_Roy
4/23/19, 3:46 PM
#11

Läs dom från pärm till pärm ett par gånger och öva på att använda innehållsförteckningen (kom på vad det hette i början) och registret (längst bak) för att hitta var saker står.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: