Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 753 ggr
Vikan
2019-04-16 11:24

Fästingmedel

Min häst samlar på sig löjligt mycket fästingar när säsongen väl börjar, vilket gör mig rätt paranoid att han ska lyckas få nån sjukdom. Har ni tips på skydd som fungerar mot fästingar? Vad använder ni?

Annons:
Caf_Roy
2019-04-16 16:28
#1

Jag använder Ultra Shield, men fråga en veterinär om det finns något bättre. Jag vet att hundar kan få någon tablett som gör att fästingarna dör och ramlar av så fort dom biter, kanske att dom har uppfunnit något liknande till hästar snart?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Vikan
2019-04-16 17:36
#2

#1 har googlat om tabletter till häst men inte hittat något om det, men kanske bör rådfråga en veterinär om det också. Våra hundar får tabletter och det funkar bra för dem, hade varit trevligt om även hästar hade haft något liknande alternativ

Rafflan
2019-04-16 22:14
#3

Det är ganska ovanligt att hästar blir sjuka av fästingar.
Pälsglans på benen för att fästingarna har svårt att få fäste på hästen, och sedan kolla och ta bort ev fästingar dagligen är bästa skyddet :)

Bjallstal
2019-04-18 12:08
#4

En häst i ett stall i vårt område har fått borrelia. Enligt veterinären blir det allt vanligare. Så han får åka till kliniken var vecka för behandling

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Rafflan
2019-04-22 01:33
#5

#4 antar att du bor utomlands? för den varianten av borrelia vi har Sverige har aldrig bevisligen gjort en häst sjuk. Dem får dock antikroppar emot borrelia utan att få symtom, anaplasma kan dock hästar i Sverige få.

"Antikroppar mot borrelia påvisas ofta i blodprover från hästar i Sverige" "Själva bakterien har däremot aldrig påvisats i prov från svenska hästar" " I enstaka studier  har hästar försöksinfekterats, men inga symtom har påvisats." = man har medvetet försökt göra friska svenska hästar sjuka i borrelia men misslyckats, dem får antikroppar men blir inte sjuka av det.
https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/borrelios-hast

Bjallstal
2019-04-22 07:08
#6

Skåne, väldigt erkänd och kunnig veterinär

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
2019-04-22 07:09
#7

Hästen i fråga hämtade ägaren i Danmark tidigt i höstas.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: