Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1012 ggr
Herveaux
2019-03-30 19:23

Föltämjaren behöver råd

Idag vart jag officiellt utsedd till stallets föltämjare. 
(Lillemannen har hunnit bli 9mån så snart kanske han går som unghäst?)
Det har varit full rulle i stallet så Lillemann har inte hunnit hanteras så mycket som han skulle behöva. (Självklart får alla hästarna daglig tillsyn och kärlek, men vi har inte hunnit med att t ex träna på att ledas i grimskaft så mycket.)
Nu är det alltså min uppgift att tämja vilddjuret. 

Han är en väldigt försiktig och reserverad liten (nåja, växer som ogräs…) kille som hade en oturlig start i livet då han hade problem med ett framben och behövde få injektioner varje dag i x antal dagar. Som tur är har han en mor som går under smeknamnet "Mamma Mu", med andra ord lugnet och klokheten självt. 
Nu är han avvand sen ett antal veckor och går kvar med sin flock av 5 andra unghästar medans mamma får vila upp sig med ett par andra äldre hästar. 
Hans hagkompisar är alla väldigt framåt, nyfikna och sociala. 
Han är först fram när jag är i hagen och jag får klappa, klia och borsta utan protester. När något blir för svårt eller läskigt försvinner han in i sig själv snarare än att bli utagerande, så en väldigt introvert själ. 

Till frågorna;
Har ni några tips på hur jag kan bygga upp en starkare relation med Lillemannen?
Har ni några tips på hur vi kan leka tillsammans? 
Har ni några tips på hur jag kan bygga upp hans självförtroende? 

Jag är väldigt intresserad av Natural Horsemanship, så övningar m.m. från den skolan tas extra tacksamt emot.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Vrilen
2019-03-30 19:45
#1

Fråga Ähnchen inne på NH iFokus hon brukar ha många bra svar😃

Herveaux
2019-03-30 20:31
#2

Yes, hon är verkligen klok som en bok!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
2019-04-01 11:29
#3

TS, en häst som "försvinner in i sig själv" som du skriver kan bli VÄLDIGT utagerande om den pressas för långt. Jag säger inte att "din" häst är sådan, men en så kallad Right Brain Introvert kan verka sluta sig inom sig själv bara för att explodera helt utom kontakt och kontroll om pressen blir en millimeter för stor. Och det kan bli riktigt farligt för både människor och djur, speciellt med en häst som håller på att lära sig grunderna för umgänge.

Mitt tips är därför att du tittar in på NHiF, där finns massor att läsa. Men också att du försöker analysera vad han är för "horsenality" (även om det naturligtvis förändras med tiden). Det påverkar en hel del hur en häst fungerar i olika situationer.

Herveaux
2019-04-01 12:40
#4

#3 Exakt det pratade stallägarinnan (min chef) om sist hovslagaren var över och Lillemannen skulle verkas. Så skönt att hon är veterinär och kan ge sedering så det inte blir mer konflikt och, precis som du skriver, risk att pusha honom för långt så han går i taket. 
Ber om ursäkt att jag skrev slarvigt där i TS om utagerandet. 

Ska fortsätta grotta runt inne på NHIFokus, mkt intressant läsning där. 🤓


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2019-04-01 17:12
#5

Suveränt att du har stall/hästägaren med dig angående träningsmetod!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2019-04-01 17:35
#6

#5 Oh ja, hon själv är ganska så otålig dock, så jag tror det var lite därför jag fick uppdraget. 😇 Det har funnits många föl på gården genom åren, men den här lille herren är nog en av dom blygaste. 
(OT En av mina andra pysselhästar i stallet är också en lite känslig (och smått  överambitiös) själ som behöver en lugn tvåbenting som håller henne på jorden och hjälper henne att slappna av. Vi skämtar ibland om att jag fått stallets "udda fåglar". Don efter person med andra ord.😉)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Upp till toppen
Annons: